A HR Zone szakértői cikkében egy olyan jelenségre hívja fel a figyelmet, mely igen fontos lehet a cégek számára a dolgozók megtartása és motiválása szempontjából. Arról, hogy a technológia mennyire megváltoztatta a munka-magánélet egyensúlyát és az Y generáció milyen új hozzáállást hozott a vállalatok életében, már sokat hallhattunk. 

Ezek mellett azt is megfigyelhetjük, hogy a munkavállalók egyre több szempontból hasonlítanak az ügyfelekhez/fogyasztókhoz és a vállalatnak a sikeres HR-gyakorlathoz ezt is figyelembe kell vennie.

Íme, az 5 dolog, mely azt mutatja, hogy a dolgozók úgy gondolkodnak, mint a fogyasztók/ügyfelek:

1. Portfóliót építenek: a munkavállalók ma már hosszú távon gondolkodnak és igyekszenek egy jó minőségű portfóliót építeni több munkahelyen betöltött pozícióikból. Vége már annak az időszaknak, amikor valaki egy életre választott magának munkahelyet. 

2. Könnyen váltanak: a közösségi oldalakon a "passzív" munkavállalót is könnyen megtalálják a munkaadók, az internet segítségével álláskereső és munkaadó minden eddiginél könnyebben egymásra talál. Egy-egy jó munkalehetőség érdekében a lakóhelyváltásra sem tekintenek már elutasítóan a dolgozók. 

5 tipp, hogyan kezeljük a dolgozókat!

3. A minőség, tehetség felértékelődik: a cégnél dolgozó ígéretes tehetségeket ma már minden további nélkül felkeresi egy-egy fejvadász vagy vállalati HR-es, hiszen a legtehetségesebb jelöltekért akkor is folyik a harc, ha már "elszegődtek" valahová.

4. A személyes márkaépítés fontos az "énképükhöz": ahogyan a munkavállalók márkajelzéssel ellátott ruhákat és elektronikai eszközöket hordanak egyfajta státusz szimbólumként, az önéletrajzban található cégek listája szintén egy-egy márkaként értelmezhető, melyekkel szeretnék összefüggésbe hozni nevüket. A munkavállaló a neve mellett szereplő cégnevet és betöltött pozíciót egy olyan "márkaként" értelmezi, mely a jövőbeli karrier előrelépést megalapozza. 

5. Változik a munkához és a szükségletekhez való hozzáállás: a fogyasztók nem csupán a terméket látják, amikor fogyasztanak, a termék mögötti szemlélettel, életstílussal és üzenettel is azonosulnak. Ehhez hasonlóan a munkavállalók is többet akarnak egy puszta munkánál. Olyan vállalatnál akarnak dolgozni, melynek a céljaival, etikai hozzáállásával és piaci viselkedésmódjával egyetértenek, és amiért lelkesednek.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Felmerül a kérdés, hogy mit tehetnek a vállalatok annak érdekében, hogy a fenti szemléletbeli változásokat az előnyükre fordítsák? A kérdés igen aktuális, a globális trendek szerint ugyanis a vállalatok közel négyszer annyi erőforrást fordítanak a fogyasztók/ügyfelek elégedettségének növelésére, mint a dolgozói elégedettségre. 

Íme, 5 módszer, hogy az "új", fogyasztói hozzáállással rendelkező munkavállalókat elkötelezettebbekké tegyük:

1. Tekintsünk kifelé: változtassuk meg HR hozzáállásunkat úgy, hogy ne befelé, hanem kifelé, a munkavállaló felé tekintsünk. Gondoljuk át, hogy az utóbbi 3 évben hány fontosabb HR projekt adott valódi értéket a dolgozóknak - és nem csak a HR osztály számára. 

2. Az átalakulás, ne a lebonyolítás legyen a cél: ha a munkavállalói elkötelezettség növelésére irányuló erőfeszítéseinket eddig főleg a dolgozók körében lefolytatott felmérésekre alapoztuk, akkor csupán reagáltunk és "lebonyolítottunk". Ahhoz, hogy a várt átalakulás megtörténjen, erősen hinnünk kell a dolgozóinkban és az általuk teremtett hozzáadott értékben, mert csak ez hozza meg a megfelelő üzleti stratégiát. 

3. A stratégiánknak azonnali hatást kell elérnie: a fogyasztók kiváló termékeket és szolgáltatásokat várnak el, méghozzá azonnal. Az éves HR projektjeink nem fognak működni: a dolgozók napokban és órákban gondolkodnak, nem pedig negyedévekben. 

4. Vonjuk be a menedzsereket: a menedzsereket gyakran nem veszik figyelembe, pedig ők is munkavállalók. Vonjuk be őket is a stratégiák kidolgozásába és a gyakorlatba való átültetésébe, mert nagyobb, közvetlenebb hatással vannak a szervezetre és a dolgozókra, mint a vezetők és igazgatók.

5. Vegyük figyelembe az "egyént": mint ahogyan a tömeges üzenetek nem érnek célba és a fogyasztók átnéznek azokon a reklámokon, melyek mindenkinek szólnak, a dolgozók is csak az őket érintő személyes üzenetekre fordítanak figyelmet. Igyekezzünk minél inkább odafigyelni a munkavállalók egyéni igényeire!

Címkék: munkaadó, stratégia, HR, munkavállaló, lojalitás, megtartás, brand

Készítette: Fogas Krisztina