Személyes márkánk felfedezése gyakran nagy kihívás, de megéri foglalkozni vele. Ahogy egyre jobban belemélyedünk az ezzel kapcsolatos teendőkbe, egyre tisztábban és világosabban látjuk magunk előtt azt, hol a helyünk a világban és milyen irányba érdemes tartanunk. Ráadásul nem csak rövidtávon!

Ahogy múlt heti cikkünkben kitértünk rá, személyes marketingtervünk kialakításához a következő 6 lépésre van szükségünk:

1. Helyzetelemzés
2. Célközönség-elemzés
3. Személyes SWOT-analízis
4. Konkurenciaelemzés
5. Marketingstratégia
6. Akcióterv

Ezek közül az első három tényezővel már itt foglalkoztunk, most pedig rátérünk a többire is.

4. Konkurenciaelemzés

Kik alkotják ezt a csoportot? Ezt úgy tudjuk meghatározni, ha visszatekintünk a konkrét céljainkra. Például ha orvosként, jogászként vagy fogorvosként dolgozunk, a konkurenciánkat elsősorban a saját városunkban dolgozó, elismert kollégák között kell keresnünk. Az egyetemen évfolyamtársaink között találjuk versenytársainkat, akik nagy eséllyel ugyanarra a munkahelyre jelentkeznek majd, mint mi.

Ezeket a szempontokat érdemes megvizsgálnunk:

enlightened Határozzunk meg 5-10 mérvadó versenytársat!
enlightened Vegyük sorra a kiemelkedő előnyeiket!
enlightened Nézzük meg, mit árulnak és mennyiért! Talán nem lesz könnyű mindent kinyomozni, de legalább nagyságrendileg próbáljuk meg behatárolni.
enlightened Vizsgáljuk meg, ők hogyan használják a modern technológiát! Van-e honlapjuk, blogjuk, közösségi profiljaik? Ha igen, elemezzük azokat!
enlightened Megnyugtatásul: ha személyes márkánk elég erős, nem kell túlzottan aggódnunk a konkurencia miatt.

Így kaphat szárnyakat a karrierünk - 2. rész

5. Marketingstratégia

A jó marketing titka a négy "pé". Magyarra átfordítva a termék (mit kínálunk), a hely (hol van piacunk), az ár (mennyit érünk-kérünk) és a reklám (tudnak-e rólunk és mit). Ha szeretnénk új alapokra helyezni és tudatosabban kézbe venni karrierünk további fejlődését, érdemes ugyanúgy végiggondolnunk a következőket, mintha azt egy adott termék vagy szolgáltatás esetében tennénk. Ennek köszönhetően felbecsülhetetlen összefüggések és konkrét lépések rajzolódnak ki előttünk.

enlightened Product / Termék - vagyis Mit kínálunk?

Esetünkben ez azt jelenti, hogy mihez értünk, mit árulunk, mit kínálunk, amiben a legjobbak, vagy az átlaghoz képest jobbak vagyunk másoknál. Gondoljuk végig! Ez nem csak az elvégzett iskoláktól, oklevelektől, képesítésektől, szakmai tapasztalattól függhet. Lehet, hogy van egy olyan hobbink vagy kivételes érdeklődünk, szemléletünk, amelyre eddig nem tekintettünk ,,munkaként".

enlightened Place / Hely - vagyis Hol van a piacunk?

Gondolkozzunk nagyobb piacban is! Ne csak azokra a cégekre és földrajzi elhelyezkedésükre gondoljunk, ahol dolgozni szeretnénk. Azt is fel kell mérnünk, hogy hol építhetünk kapcsolatokat és találkozhatunk új emberekkel. Ha otthonunktól távol is hajlandóak vagyunk dolgozni, mérlegeljük a következőket: távolság, közlekedési lehetőségek, munkakörülmények. Egy jól megválasztott helyen olyan tapasztalatokra is szert tehetünk, amelyből később még jelentősebb előnyre tehetünk szert - a konkurenciánkhoz képest is!

enlightened Price / Ár - vagyis Mennyit érünk-kérünk?

Annyit kérjünk, amennyit valóban érünk! Vegyük számításba ehhez szaktudásunkat, végzettségünket, kapcsolatainkat és tapasztalatainkat, és ne feledkezzünk meg eddigi elismeréseinkről és kitüntetéseinkről sem! Minél többet érünk, annál több fizetést és juttatást kérhetünk. Árazzuk be magunkat reálisan!

enlightened Promotion / Reklám - vagyis Tudnak-e rólunk és mit?

Az előző 3 tényező enélkül mit sem ér. Ugyanis lehetünk kiemelkedően tehetséges szakemberek, ha éppen a kommunikáció, az információáramlás lehetőségével nem élünk. Senki sem fog tudni rólunk, ha arra várunk, majd valaki felfedezze, milyen értéket képviselnénk számára. Nyomulni kell! Enélkül nem kerülünk be célközönségünk látómezejébe. De nem mindegy, hogyan tesszük mindezt, hiszen lehet elegánsan és agresszívan is kommunikálni.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Érdemes személyes márkánktól függővé tenni a megfelelő stílust. Az önreklám szerves része egy jól megválasztott névjegykártya, egy tömör, ám ütős bemutatkozó anyag írásban és szóban egyaránt. Kapcsolatrendszerünket építsük a virtuális világ segítségével is: készítsünk saját honlapot, vezessünk blogot, kapcsolódjunk releváns közösségi csoportok munkájához! A kreativitás ismertséget és pozitív visszajelzéseket szül.

6. Akcióterv

Minden stratégia és tervezés kárba vész, ha nem követik tettek. Ezért utolsó lépésként az összes előző pontból származó legfőbb információnkat felhasználva készítsük el saját akciótervünket. Ez praktikusan egy táblázatot jelent, melyben összeírjuk az elvégzendő feladatainkat, a hozzárendelt határidőket, a becsült költségeit és azt is, hogy mikorra végeztünk vele ténylegesen. Segítségül közreadunk egy mintatáblázatot:

Így kaphat szárnyakat a karrierünk - 2. rész

Ezzel végére értünk a legfontosabb feladatainknak, melyek segítségével karrierünket eddig nem látott sebességre és eredményességre kapcsolhatjuk. Ne veszítsünk több időt, ha még nem álltunk hozzá, itt az ideje! Veszítenivalónk nincs, csak nyerhetünk vele!

Korábbi cikkeink, amelyek érdekesek lehetnek:

Így adjuk el magunkat az állásinterjún!

10 tipp, hogy okosabbnak tűnjünk a munkahelyen

A márka én vagyok - 3 tipp, hogyan leszünk sikeresek!

Forrás: Dan Schawbel: Én 2.0

 

Készítette: S. G.

Címkék: karrier, munka, brandépítés, márka, siker