Tény, hogy nem könnyű jó vezetővé válni, hiszen minden egyes nap nemcsak szakmailag kell helyt állni, hanem a csapat irányítását, a munkatársak fejlődését és motiválását sem lehet figyelmen kívül hagyni. Az állásinterjúztatók elvárásait kutató cikksorozatunk következő részében ezért a team leader, azaz a csoportvezetői pozícióra érkező jelöltek legfontosabb ismérveit vesszük nagyító alá.

Ilyen csoportvezetőről álmodnak a munkaadókEbben segítségül hívtuk Seidler Zsuzsát, aki 10 éves vezetői tapasztalatát több nagyvállalat Shared Service Center (SSC), azaz ügyfélszolgálati szektorában szerezte. Jelenleg egy nemzetközi telekommunikációs cég SSC középvezetőjeként 3 csoportvezető illetve 30 munkatárs tartozik felelősségi körébe. Csapata volt már ennek a duplája is, és munkája során nem kevés állásinterjút levezényelt, így sok hasznos információt megtudtunk tőle.

"A kiválasztási folyamat során alapvetően figyelek a vezetői szemléletre - kezdi Zsuzsa. - Úgy is mondhatnám, hogy leader legyen az illető, és ne manager. Mert mi a különbség? A manager szinte kézi vezérléssel és utasításokkal irányítja a csapatát. Ám a leader úgy vezeti az embereit, hogy megadja az irányvonalat, de hagyja a többieket érvényesülni. Ezzel arra ösztönzi őket, hogy a legjobbat hozhassák ki magukból. Nagyobb felelősséget vár el, és ez egy jó csapatot előbbre is visz."

Itt találjuk a legfrissebb team leader, illetve csoportvezetői állásokat!

Nézzük, a szakember milyen tényezőket vizsgál a csoportvezetői állásinterjú során!

1. Szakmai tapasztalat. Ez mindennél fontosabb, ezért is került az első helyre. Érdemes szituációkon, konkrét példákon keresztül megvizsgálni, milyen mélységet takar ez a jelölt esetében. Célravezető, ha megkérjük, említsen egy adott konfliktust és annak a megoldását, illetve ha volt már gyengébb teljesítményű beosztott a csapatában, hogyan kezelte a helyzetet. És rákérdezhetünk arra is, hogy mire a legbüszkébb.

2. Vezetői képességek avagy people management. Elengedhetetlen tényező a csoportvezetői pozíció betöltéséhez. Érdemes az alszegmenseit is különböző kérdésekkel végigjárni, mint például hogyan motiválja, fejleszti, értékeli az embereit, és milyen coaching technikát alkalmaz.

3. Magas szintű kommunikációs készség. Zsuzsa tapasztalata szerint mindig van mit fejleszteni egy cég és a vezetők kommunikációján. Ezért is nagyon fontos, hogy a jó team leader már eleve egy biztos alappal rendelkezzen, és ha szükség van rá, akkor azonnal álljon a helyzet magaslatán. Tudjon irányítani, hasson az emberekre, kezelje a krízishelyzetet, legyen vezéregyéniség a mondatain keresztül is. Ennek egy fontos tényezője az is, hogy stabil idegennyelv-tudással rendelkezzen, és legyen arra is felkészülve, hogy az interjú egésze vagy egy része is ezen zajlik majd.

 

Ilyen csoportvezetőről álmodnak a munkaadók

4. Határozott célok és ambíciók. Itt fontos szempont az, hogy ne csak "egy" állásra vágyjon az illető, hanem akarjon fejlődni is. "Ennél a pontnál szoktam feltenni az egyik kedvenc kérdésemet - osztja meg velünk Zsuzsa - ami arra vonatkozik, hogy mit vár el az illető a beosztottaitól, a főnökétől és a cégtől. Vagyis tőlem is, aki éppen szembe ül vele és interjúztatja. A többség zavarba jön a kérdéstől, de akit valójában keresünk, az megállja itt is a helyét."

5. Pozitív beállítódás. Ez már bizonyos kifejezések használatánál is kiderülhet, ugyanis "az a baj..." gyakori említése éppen a túlságosan negatív szemléletre utalhat. Ám ebben a felelősségi körben csak az jön ki jól egy nehéz helyzetből, aki a megoldásra képes fókuszálni a probléma emlegetése helyett.

6. Felkészültség. Az állásinterjúra érkező leendő csoportvezető készüljön fel az adott cégből és a szektorból. Azt gondolhatnánk, hogy ez természetes, ám a gyakorlatban sok a hiányosság ilyen téren.

7. Legyenek kérdései. Ez is beszédes. Sokkal elkötelezettebb ugyanis az a jelölt, aki szakmailag fontos kérdésekkel áll elő, mint például mi az adott üzletág három éves stratégiája, melyek jelenleg a főbb irányok és projektek. Mondjuk ne a cafetéria legyen a fókuszában az első állásinterjún, mert az komolytalanná teszi az addigi esetleges jó benyomást is. Az ilyen kérdéseket már a következő körben érdemes feltenni - ha sor kerül rá.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Zsuzsa kihangsúlyozza azt is, hogy nem feltétlenül az a legfontosabb, mennyi ideig volt korábban vezető a jelölt. Az már sokkal beszédesebb, hogy mi volt az oka a korábbi váltásainak illetve a jelenlegi munkahelyét miért hagyná el. Aztán ott van az is, hogy milyen típust képvisel a leendő csoportvezető.

"Ezen a téren fontos az első benyomás és az - magyarázza a szakember -, hogy a személyisége beilleszthető-e a csapatba és a vállalati kultúrába. Mivel nagyon pörgős, színes és kihívásokkal teli minden nap, ezért az új vezető részéről is elengedhetetlen a megfelelő lendület és a csapatjátékosság. És egy tanács azoknak, akik szintén keresik a legjobb jelöltet: ha nem vagyunk meggyőződve arról, hogy jó választás lesz valaki, akkor inkább ne hozzunk kompromisszumos döntést, hanem folytassuk a keresést."

Végül egy elgondolkodtató megállapítás interjúalanyunktól: a legjobb csoportvezetőt keresve nem feltétlenül fontos, hogy főnökével hasonló beállítottságú legyen a pályázó. Méghozzá azért, mert a másfajta megközelítésnek és eltérő megoldási javaslatnak köszönhetően egy még jobb alternatíva születhet. 1+1 az ilyenkor több, mint 2 - emlékezzünk csak cikkünk elejéről a jó vezető ismérvére, ami nem ugyanaz, mint a jó menedzser.

Korábbi cikkeink hasonló témában:

A tökéletes sales asszisztens 5 jellemzője

Az ideális ügyfélszolgálati munkatárs 7 jellemzője

Mit vár a főnök a pályázótól? - Étterem és cukrászda

Ilyen az ideális IT-fejlesztő a munkaadók szerint

Készítette: Posta Renáta

Címkék: álláskeresés, állásinterjú, csoportvezető, állás, kiválasztás, toborzás