Az egyik legfontosabb képesség: a kreativitás
A The World Economic Forum tanulmánya szerint a kreativitás a 2020-as években a három legkeresettebb munkavállalói képesség egyike. Lássuk, miért!
Önnek ajánljuk!
Ha álláshirdetéseket böngészünk, a meghirdetett pozíciótól függetlenül szinte mindegyikben elvárásként szerepel a kreativitás, mint az ideális jelölt ismertetőjele. Mivel ezt a fogalmat gyakran tévesen a művészi vénával vagy a kézügyességgel azonosítjuk, könyvelőként, asszisztensként vagy épp raktárosként homlokráncolva kérdezhetjük magunktól, hogy az adott munkakörünkben mégis miért releváns ez a készség. Mai cikkünkben Szlafkai Éva kommunikációs szakember, az Élj kreatívan c. könyv írójának és a Szikra magazin alapítójának segítségével járunk utána, hogy mit, illetőleg mennyi mindent jelent a kreativitás, valamint tippeket adunk annak megállapításához is, vajon mi magunk rendelkezünk-e ezzel a sokrétű képességgel. Annyit már most elárulhatunk, hogy a válasz: igen!
Változó világ, változó megoldások
Ahogy az elmúlt hónapok eseményei és a jelen történései is mutatják: napjainkban egyetlen dolog állandó, a változás, amivel természetesen már az előttünk járóknak is meg kellett küzdeniük. „A VUCA kifejezést a kilencvenes években kezdték el használni amerikai katonák, jellemzően egy bizonytalan harci helyzetre utalva, manapság pedig életünk és világunk leírására használjuk. A betűszó a következő négy angol szó kezdőbetűiből áll össze: változékonyság, bizonytalanság, komplexitás és kétértelműség. Ezek a jelzők jól tükrözik mindazt, amivel ma szembenézünk, hiszen váratlan események állítanak minket egyik pillanatról a másikra új kihívások elé, a tegnap megoldásai pedig nem nyújtanak gyógyírt a ma problémáira” – kezdi Éva.
Nem meglepő tehát, hogy olyan nélkülözhetetlen, hogy kreatívak legyünk:
„A kreativitás elvont fogalom, több, mint hatvan definíciója ismert, abban azonban mindenki egyetért, hogy egyfajta mentális energiát jelent, amely képessé tesz minket a megújulásra, új nézőpontok elsajátítására és az alkalmazkodásra is.”
Ez a képesség mindig akkor bontakozik ki, amikor ki kell lépnünk a megszokott kereteinkből. Ha belegondolunk, életünk mennyi aspektusa változott meg például a karanténnal járó otthoni munkavégzés kényszerűsége miatt, máris beláthatjuk, hogy alkalmazkodtunk és valamilyen szempontból kreatívak lettük. Na de mely szempontok szerint osztályozhatjuk és vizsgálhatjuk a kreativitást?
Variációk egy témára
A közhiedelemmel ellentétben a kreativitás nemcsak a művészetekben ölthet testet – egy személy, valamely inspiráló, az önkifejezésnek teret adó környezet, egy üzleti folyamat, sőt, akár egy termék vagy szolgáltatás, vagyis maga a produktum is lehet kreatív. A szakértő szerint ezutóbbin belül a kreativitás öt nagy csoportját különböztethetjük meg:
- A kifejező kreativitás lényege a spontaneitás, mint például a gyerekrajzok esetében. Ezeket nem kívánjuk értelmezni vagy minősíteni, csupán örülünk a létrejöttüknek.
- Az alkotó kreativitás esetében a képesség már fontosabb, mint a spontaneitás. Ezt használjuk például, amikor önéletrajzot írunk, egy szakmai ötleten dolgozunk, és ennek segítségével készülnek a festők szemet gyönyörködtető művei is.
- A feltaláló kreativitás tele van asszociációs lehetőségekkel, amikor már meglévő eszközöket, mintákat újszerűen használunk. Ebbe a csoportba tartozik például az újrahasznosítás minden formája.
- Újító kreativitásról akkor beszélünk, amikor valamely általunk ismert tartomány vagy terület megváltozik, például kialakul egy új művészeti ág, mint mondjuk az ételfotózás.
- Végül pedig létezik teremtő kreativitás, ami az egész világunkat megváltoztathatja – ez jellemezte az olyan nagy koponyákat, mint Elon Musk, Steve Jobs vagy Leonardo Da Vinci.
Viszlát, komfortzóna, üdv, bennünk lakó gyermek!
A kreativitást már most is számos helyzetben gyakoroljuk életünk és munkánk során – csak talán észre sem vesszük. „Az utóbbi hónapokban a megszokottnál jóval több időt töltünk a négy fal között, ennek hatására pedig sokan kezdtünk bele régóta vágyott tevékenységekbe: sütni-főzni tanulás, sportolás, a szabadidő újszerű eltöltése jellemzi a napjainkat. Ahhoz, hogy ezt megtehessük, a problémaközpontú gondolkodást a lehetőségekre való fókuszálásra cserélték. Pontosan ez a kreativitás lényege is: hogy elhagyjuk a komfortzónánkat, és a jobb eredmény érdekében új módszerekkel kísérletezzünk”– magyarázza interjúalanyunk.
Gyakran úgy hisszük, hogy a kreativitás egy adottság, amellyel születve különösebb megpróbáltatások nélkül evezhetünk át az élet viharain. A valóság azonban jóval árnyaltabb: „A kreatív emberek sokkal többször rúgnak kapura, mint ahány gólt lőnek, viszont minden vereség után felállnak és tovább próbálkoznak, ám a múzeumokban és a könyvesboltokban nem látjuk a kapufákat,csak az elkészült és sikeres műveket, a gólokat. Ezek mögött bizony rengeteg elpocsékolt vászon és összegyűrt papír is van, amely kellett ahhoz, hogy végül egy sikerüljön – tehát jó adag kitartás, küzdeni akarás és tettvágy kell buzogjon bennünk, ha elhatározzuk, hogy fejlesztjük kreatív képességeinket” – világít rá Éva, majd hozzáteszi, hogy hogy ha valamikor, most mindannyian előcsalogathatjuk kreatív énünket – csupán a gyerekkorunkig kell visszanyúlnunk!
„Gyerekként mind kreatívak vagyunk - emlékezzünk csak például a játék közben talált botra, ami a kezünkben mikrofonná változott a világot jelentő deszkákon! Rajzolás közben is bátran szárnyalt a képzelőerőnk, és lilára színeztük az eget, mert még nem tudtuk, hogy az égnek másmilyennek kell lennie. Később azonban megtanultuk azokat a kereteket, amelyekbe hajlamosak vagyunk ma is beleragadni” – emel ki egy lényeges fordulópontot interjúalanyunk.
És folytatja a vélhetően sokunk számára ismerős folyamattal: „Az érdeklődés és a kíváncsiság helyett az idő előrehaladtával főleg az egyetemesen érvényes válaszok elfogadására nevelnek minket – nem csoda hát, ha elveszítjük a kíváncsiságunkat, és többé nem merünk, nem akarunk kérdezni. Sokatmondó, hogy a NASA kreativitás tesztjén a kisgyermekek kilencvennyolc százalékot, míg a felnőttek mindössze két százalékot értek el – pedig éppen a felnőttkorban tapasztalt (VUCA) világ változatos kihívásainak közepette lenne leginkább szükségünk arra, hogy higgyünk benne, varázspálcát tartunk a kezünkben.”
Változást hozó kérdések
Ideje tehát megtalálnunk a bennünk élő kreatív gyermeket - a szakértő szerint ehhez mindössze néhány jól irányzott kérdést kell megválaszolnunk.
„Mit jelent számunkra a kreativitás, mit gondolunk erről a készségről? Azok közül, akiket ismerünk, kit és miért tekintünk kreatívnak? Ő mivel foglalkozik? Hogyan gondolkodik? Miért gondoljuk mindezek alapján, hogy ő kreatív? Gyerekkorunkban mikor, milyen tevékenység közben éreztük magunkat annak? Milyen helyzetben érezzük ma magunkat elemünkben, felvillanyozva? A karanténidőszakban milyen helyzetben fedeztük fel egy teljesen új oldalunkat?” – sorolja a segítő kérdéseket Éva, majd folytatja azokkal, amelyek a megszokott kereteink között való gondolkodásból zökkentenek ki minket:
„Hogyan világítja meg a problémánkat, ha úgy tekintünk rá, mint egy jéghegyre? Miképp tekintenénk rá, ha fele ekkora, vagy épp kétszer ekkora lenne? Hogyan látná egy pap, Walt Disney vagy esetleg Steve Jobs ugyanezt a problémát? Mi lenne, ha nagyon sok pénzünk lenne? Mit tennénk, ha száz évvel ezelőtt élnénk? Hogyan magyaráznánk el a problémánkat egy 6 éves gyereknek?”
A fenti kérdéseket megválaszolva könnyen előfordulhat, hogy ráébredünk, a problémánk jóval egyszerűbb, mint képzelnénk - elég hozzá egy másik nézőpontból tekintenünk rá. Bontakoztassuk hát ki a bennünk szunnyadó kreatív energiáinkat, őrizzük meg felnőttként is a bennünk élő kíváncsi kisgyereket, hogy az önéletrajzunkba büszkén és magabiztosan írhassuk készségeink közé a kreativitást! Keressünk bátran személyre szabottan a nekünk való álláslehetőségek között, és amennyiben a járvány miatt veszítettük el a munkánkat, vegyük igénybe a kifejezetten nekünk szánt segítséget is. Frissítsük önéletrajzunkat, valamint töltsük fel ide. A mielőbbi elhelyezkedés érdekében pedig kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést is!
Készítette: Profession.hu
A Profession.hu Facebook oldala
A Profession.hu Instagram oldala
Címkék: munka, karrier, kreativitás, problémamegoldás, önfejlesztés