4 tipp, hogy sose csússzunk el a határidőkkel!
Hogyan kezeljük a leterheltséget és a fenyegető határidőket? Egyszerűbb, mint gondolnánk.
Minden nap csak 24 órából áll, pedig annyi mindent tudnánk még csinálni. Ismerős gondolat? Ha mi is folyton versenyt futunk az idővel, ha már az idejét sem tudjuk, mikor éreztük úgy, hogy minden teendő kipipálva, és ha előfordul, hogy időnként kicsúsznak a dolgok a kezeink közül: itt az ideje ezen fordítani! Mutatunk egy módszert, hogyan lehet szervezettebben és gördülékenyebben bánni a mindig kevés idővel.
Hogy telik egy napunk? Normál esetben 8 óra munka, 8 óra szórakozás és 8 óra pihenés váltaná egymást, ahogy már a Beatrice slágeréből is megtanulhattuk. Ám ez ritkán alakul így, főleg, ha teljes erőbedobással dolgozunk és szeretnénk kihozni magunkból a maximumot, vagy éppen a kinevezés, illetve a magasabb fizetés a cél.
Íme, 4 bevált tipp, hogyan fordíthatjuk a határidőket a javunkra!
1. Írjunk heti és napi feladatlistákat!
Ez két külön lista. Ezek az emlékeztetők kincset érnek. Persze, minden bizonnyal tisztában vagyunk, hogy mit kell elvégeznünk egy-egy nap, de ha leírjuk, azzal el is kell számolnunk a nap végén. Jó tanács: kezdetben nyugodtan túltervezhetjük a napi teendőinket, de tanuljunk belőle, mennyit bírunk elvégezni, és a normál kapacitásainkhoz igazítsuk a vállalásainkat. Így elégedetten zárhatunk egy-egy napot, és örömmel tapasztaljuk majd, hogy többet teljesítünk, mint korábban lista nélkül.
2. Rangsoroljuk a teendőinket!
Evidensnek gondolhatjuk, de a napi taposómalomban gyakran elsodorhatnak magukkal a körülmények, a pillanatnyi benyomások. És azt is el kell felejtenünk, hogy minden egyformán fontos. Ilyen nincs. A legfontosabb tehát, hogy a napi feladatlistánkon sorszámozzuk be az elintéznivalókat. Segítségként készíthetünk hozzá egy ilyen egyszerű táblázatot is, amelybe beírhatjuk a teendőket:
fontos | sürgős |
---|---|
nem fontos | nem sürgős |
Azzal kezdjünk mindig, ami egyszerre fontos és sürgős is. Ezután következnek a sürgős feladatok, majd a fontos elintézendők, és végül egyforma hangsúlyt kaphatnak a nem fontos illetve a nem sürgős teendők. Persze vannak átmenetek is - például sürgős, de nem fontos -, itt legjobb belátásunk szerint mérlegeljünk.
3. Legyünk határozottak!
A határidőcsúszásoknak és a feladatok feltorlódásának egyik legfőbb oka, ha túl sok időt töltünk egy-egy feladat megoldásával. Merjük elengedni, legyünk határozottabbak, és ne féljünk a döntésektől, a konkrétumoktól. Lehet, hogy már egy hete halogatunk egy e-mailt, amit a főnökünknek írnánk? Küldjük el most rögtön, és küldjük el! Semmi értelme toporogni a teendőinkkel, az csak megrekedést okoz, előre sosem visz.
Önnek ajánljuk!
4. Legyünk jóban a határidőkkel, és ha kell, alakítsunk rajtuk!
Ne a folytonos leterhelést lássuk abban, ha feladatainkhoz határidők is társulnak. Fordítsuk a saját előnyünkre ezt! Gondoljuk végig, hogy ha valami nem határidős, azt halogatjuk a leggyakrabban, míg végül a fejünkre nő, és akár a legfontosabb, legsürgősebb feladatainkat is háttérbe kell szorítani a befejezésükért. Ugyanakkor nem kell bevállalnunk minden leosztott határidőt, hiszen ha felelősségteljes munkát szeretnénk végezni, akkor lehet, hogy egy későbbi időpontra tudjuk csak elkészíteni az adott feladatot. Kellő indokkal minden határidő csúsztatás elfogadható - de ezzel persze nem érdemes visszaélni.
És végül egy általános tanács:tanuljunk meg nemet mondani, és ha valami nem a mi feladatkörünkbe tartozik, adjuk vissza. Ne feledjük, hogy felelősségteljes munkára szerződtünk, és ezt csak úgy tudjuk tartani és képviselni, ha mi magunk is következetesek maradunk. Sok cégnél - a feszített időszakokban különösen - gyakran önkéntelenül vagy akár tudatosan több terhet pakolnának rá a jó munkabírású dolgozókra, ám ennek egyrészt van egy plusz díja, amit túlórapénznek hívnak, másrészt a kötelezően elvárt teljesítményünket ronthatja. Ezeket sose hagyjuk figyelmen kívül, ha ilyen helyzet áll elő.
Sőt! Az sem árt, ha folyamatosan rajta tartjuk a szemünket az új álláslehetőségeken. Nézzünk körbe ITTés ITT, ha egy jobb állásra vágyunk! Válasszunk ki minél több oldalt, és kérjünk értesítést a legfrissebb álláslehetőségekről, mert ezzel szakmai fejlődésünket jelentős mértékben elősegíthetjük. Ne maradjunk ki belőle!
Készítette: Posta Renáta
Címkék: munkahely, karrier, időbeosztás, feladat