Az év végi feszített munkatempóban gyakrabban kaphatunk sértő megjegyzéseket, és mi magunk is ingerültebben reagálhatunk rá. Korábbi cikkeinkben már többször foglalkoztunk ezek hatékony és diplomatikus megoldásával, hiszen a szóbeli bántás azonban ugyanúgy fájhat, mint például egy arculcsapás. Van, amikor maradandóbb is. Ráadásul súlyosan visszavetheti a munkára való összpontosításunkat, az eredményeinket. Sokan ilyenkor nem jutnak szóhoz a megdöbbenéstől, lefagynak a reakcióik, és még hosszú ideig rágódnak a szituáción.

Változtassunk ezen végérvényesen! Íme az a 8 leghatékonyabb módszer, amivel visszaverhetjük és lezárhatjuk a bántó munkahelyi megjegyzéseket - akár a munkatársától érkezik, akár a főnökétől.

1. Az elterelés módszere

Az elv: Ne válaszoljuk arra, amit nekünk szegeztek. Egy teljesen más témáról kezdjünk el beszélni.

A lényege: Egyszerűen csak váltsunk témát, teljesen mindegy, mire, és ne indokoljuk meg. Álljunk ellen a kísértésnek, hogy a sértésre visszavágjunk. Minden bizonnyal nem lesz könnyű, de tartsunk ki emellett. Minél banálisabb és semmitmondóbb az elterelő megjegyzésünk, annál hatásosabb.

enlightened Egy rövid példa:

- "Ezt meg honnan vetted? Egyáltalán nem értek egyet veled, ez hülyeség."
- "Szeretem, ha esik a hó, de ez már talán túlzás."

2. A két szótagú válasz módszere

Az elv: A támadást csak két szótaggal kommentáljuk.

A lényege: A két szótagú kommentár energiatakarékos miniválasz. Nagyon jól alkalmazható, ha lefagyunk egy sértegetéstől, és semmi frappáns nem jut az eszünkbe. Fontos: a két szótag valóban ne tartalmazzon szinte semmi mondanivalót. Zárjuk le az egész szituációt ezzel a fordulattal, és lépjünk tovább akkor is, ha szívünk szerint erélyesebben visszavágnánk.

enlightened Egy rövid példa:

- "Van, aki a két szép szeméért kap év végi bónuszt, míg más egész évben robotol!"
- "Nahát!"
vagy éppen: Aha! Ühüm! Tényleg! Úh, ha! Úgy ám! Ojjé!

3. Az engedés és beleegyezés módszere

Az elv: A másik fél azt akarja, hogy neki legyen igaza, és harcol ezért. Értsünk vele egyet, és adjunk neki igazat. Mondjuk meg neki, hogy ha ez segít rajta, akkor szívesen egyet értünk vele.

A lényege: Ezt a módszert főleg akkor alkalmazzuk, ha valaki felfuvalkodottságból vagy gonoszságból piszkálódik. De csak akkor adjunk igazat a másiknak, ha ez nem sért bennünket, ellenkező esetben válasszunk a többi módszer közül egy odaillőbet.

enlightened Egy rövid példa:

- "Szörnyen felszínes ez a prezentációd. Csak úgy gyorsan összeollóztad, mi?"
- "Ha ettől boldogabb lesz a karácsonyod, akkor igen."

vagy

- "Tökéletesen igazad van. Most már jobban érzed magad?"
- "Ha erre van szükséged, akkor igazat adok neked."

8 tipp, hogyan reagáljunk a munkahelyi sértésekre

4. Az egyetértés és az állhatatosság módszere

Az elv: Közöljük az illetővel, hogy megértjük nézőpontját, és (!) kitartunk a saját szándékunk mellett is.

A lényege: Akkor vessük be ezt a módszert, ha fontos megbeszélésről van szó. Az egyetértéssel puhítsuk meg a másikat, de térjünk vissza a tárgyra és a saját meggyőződésünkre is.

enlightened Egy rövid példa:

- "Nem kell ezen ennyit gondolkodni, kollegina, lemegy a nap! Mondjon igent, és kész!"
- "Megértem, hogy gyors választ akar. Nekem pedig még egy nap gondolkodási időre van szükségem."

vagy

- "Elhiszem, hogy így látja. Én pedig azt szeretném, hogy ...."
- "Az ön helyében valószínűleg én is így reagálnék. És továbbra is azt gondolom, hogy ..."

5. A tényszerű megállapítás módszere

Az elv: Maradjunk tökéletesen nyugodtak, és tekintsünk személytelenül a másik félre. Biztosan nem lesz könnyű eleinte, ezért koncentráljunk inkább az illető állapotára. Erre tegyünk rövid és tényszerű megállapítást.

A lényege: Akkor vegyük elő ezt a módszert, ha valaki vádol és elítél, ám ettől távolságot szeretnénk tartani. Különösen hatékony ez a reakció a nem tárgyilagos kritikával szemben, a szemrehányásoknál és a személyeskedő akadékoskodásoknál.

enlightened Egy rövid példa:

- "Amit itt összehordtál, az a legnagyobb ostobaság, amit valaha hallottam."
- "Neked nem tetszik, amit írtam. Mást vártál."

vagy

- "Te most nagyon feszült vagy."

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

6. A konfrontáció módszere

Az elv: Nevezzük meg egyértelműen a sértést, konfrontálódjunk a támadóval, és követeljünk bocsánatkérést.

A lényege: Ez már egy feketeöves helyzet. Változtassuk meg a viselkedésünket. Mutassuk ki erőnket, és legyünk szigorúak, következetesek. A másik fél erre adott válasza nem fontos. A lényeg, hogy tisztán meghúzzuk a határokat, és kifejezzük: minket nem lehet így kezelni.

enlightened Egy rövid példa:

- "Annyi kreativitás sincs magában, mint egy tengerparti naplementében!"
- " Ezzel a megjegyzésével megsértett. Elvárom, hogy bocsánatot kérjen tőlem."

vagy

- "Ez sértés volt. Fejezze be az ilyen megjegyzéseket!"

7. Az egyenes beszéd módszere

Az elv: Nevezzük meg röviden és tömören, ami sért vagy bosszant bennünket.

A lényege: Ne tűrjünk el semmilyen piszkálódást, szurkálódást, ha fontos dologról van szó. Ha eldurvul a helyzet, szálljunk ki a beszélgetésből, és nevezzük nevén azt, amit a támadó éppen művelt.

enlightened Egy rövid példa:

- "Ez már meghaladja a maga értelmét!"
- "Amit most mondott, az sértés!"

vagy

- "Azt mondta, hogy..... Ez rosszul esik nekem."
- "Az ilyen megjegyzésekkel felesleges ellenségeskedést szít."

8. A játékszabályok tisztázásának módszere

Az elv: Egy jobb társalgási formát ajánlunk az illetőnek.

A lényege: Ha a kommunikáció zsákutcába jut, tereljük a beszélgetést konstruktív irányba. Ez különösen akkor hasznos, ha a másikkal hosszú távon jó kapcsolatot szeretnénk kialakítani.

enlightened Egy rövid példa:

- "Ebben rám ne számíts, nem vagyok hajlandó veled dolgozni!"
- "Szeretném ezt nyugodtan megbeszélni veled. Kérlek, hagyd abba a szurkálódást."

vagy

- "Akkor beszéljünk nyíltan. Azt javaslom, hogy ..."
- "Eddig kétszer szakítottál félbe. Azt javaslom, hogy hallgassuk meg egymást."

Végezetül: ne pazaroljuk feleslegesen az energiáinkat mások ostoba vagy meggondolatlan megjegyzéseire. Ez egy ördögi kört eredményezne, amelyre senkinek semmi szüksége nincs. Használjuk a fenti módszereket, gyakoroljuk őket, és ha szükség van rájuk, húzzuk elő a kellő időben. Ám ha csupán ezzel nem oldódnak meg a munkahelyi konfliktusaink, komolyan gondolkodjunk el rajta: tényleg jó helyen dolgozunk? Nem lenne ideje váltani?

További cikkek, amelyek érdekelhetik!

enlightened 3 dolog, amivel megoldhatunk minden konfliktust

enlightened Vita a munkahelyen: 6 taktika, amikor már semmi sem segít

enlightened 8 tipp, hogy ne legyünk áldozati bárányok

enlightened Így fejlesszük a kommunikációnkat

Forrás: Barbara Berkchan: Verbális önvédelem, Bionergetic kiadó.

Készítette: S. G.

Címkék: munkahely, agresszió, konfliktus, kolléga, vita