Elnyertünk egy ígéretes állást, kezünkben az aláírt munkaszerződés, izgalmas feladatok és kihívások várnak ránk - alig várjuk, hogy kezdhessünk! Néhány alapvető protokollszabályról azonban ne feledkezzünk meg lelkesedésünk és esetleges túlbuzgóságunk közepette sem. Fogadjuk meg Görög Ibolya protokollszakértő tanácsait erre az esetre is.

Nézzük, mire figyeljünk különösen az első munkanapon!

1. Tilos késni! Ugyanúgy, ahogy az állásinterjún, az első munkanapon is kiemelten ügyeltünk a pontosságra. De ez nemcsak az első munkanapra érvényes - a többire is! Felejtsük el a későbbiekben is a "Nem bírok felkelni... nem bírok elindulni..." nyűglődéseket, és induljunk el otthonról időben. Gondoljunk bele a főnökünk szemével! Mert ő mit lát? Az a tíz perc késés boldogabbá tesz bennünket reggel? Egyszer-egyszer még előfordul, hogy tényleg közbejön valami, de akire jellemzővé válik a nehézkes reggeli beérkezés, az egyértelműen nem rajong a munkájáért.

A 15 legfontosabb szabály az első munkanapon

2. Mutatkozzunk be mindenkinek! Az első nap többek között erről is szól. A munkatársak már biztosan hallottak rólunk, kíváncsiak ránk, hát tegyünk érte, hogy megismerhessenek bennünket. Mondjuk a nevünket és a kéznyújtással kapcsolatban fogadjuk meg a hivatalos protokollszabályt: ha hasonló korosztályú férfi és nő találkozik, jobb megvárni, míg a hölgy nyújt kezet.

3. Névmemóriára fel! Nagyon fontos, hogy próbáljuk megjegyezni az új kollégák nevét. Ha szükséges, írjuk fel magunknak egy jegyzetfüzetbe, illetve bemutatkozás után még egyszer köszöntsük az illetőt "Örülök, hogy megismertem, .....(keresztnév)", így még jobban rögzül a fejünkben az arc a hozzá tartozó névvel. Íme néhány tipp arra, hogyan jegyezzük meg a neveket!

4. Tegezzünk vagy magázzunk? Egyrészt kövessük az általános protokollt, vagyis: férfiak nem tegezhetnek nőket, fiatalok idősebbeket, csak ha erre engedélyt kapnak. Figyeljünk arra is, mi a szokás! Vannak munkahelyi íratlan szabályok, a kollektív tegeződés például gyakran előfordul. Hegyezzük hát a fülünket, és ha letegeznek bennünket, érdemes viszonozni.

5. Személyeskedés - mértékkel! Ne azzal kezdjük az íróasztalunk belakását, hogy gondosan kipakoljuk a családi fotókat, három ceruzát, és kínosan törölgetni kezdjük az asztallapot. Magánéletünkkel, egészségügyi állapotunkkal se traktáljunk senkit. Ez a periódus arról szól, hogy figyelünk, tanulunk, érdeklődünk - tehát nem mi vagyunk a fókuszban, hanem a cég és a munkatársaink.

6. Kérjünk segítséget munkatársainktól a munkavégzéshez szükséges dolgok beszerzésében.

7. Jó modor minden helyzetben! Ha bárkitől segítséget kapunk, ne felejtsük el megköszönni!

8. Ne nagyképűsködjünk a sokkal alacsonyabb beosztású kollégákkal szemben sem! Semmi jóra nem vezet.

9. Nem fogunk tudni mindent! De senki nem is várja el tőlünk az első napon. Így ha belefutunk egy olyan telefonhívásba vagy személyes megkeresésbe, ahol még a kérdést sem értjük, a legbölcsebb, ha kollégáinktól segítséget kérünk.

10. Kérdezzünk és tanuljunk! A munkafolyamatok, a belső rendszer, a vállalat fő célkitűzései, a szervezeti ábrák mind-mind olyan információ, amelyet gyorsan és alaposan meg kell ismernünk és tanulnunk. Éppen ezért nyugodtan kérdezzünk meg mindent, ami nem tiszta, és mindenképpen jegyzeteljük is le. Először még mindenki kedvesen és türelmesen fog nekünk magyarázni, de ha kétszer ugyanarra kérdezünk rá, az felettébb zavaró a másik félnek.

11. Feltétlen figyelemmel hallgassunk! A jó modor egyik alapeleme, hogy teljes szívvel-lélekkel figyeljünk a hozzánk intézett mondanivalóra. Még akkor is, ha az elhangzottak nem nagyon érdekelnek, illetve az előadás vagy megbeszélés nem túl érdekfeszítő.

12. Kerüljük el a csapdákat! Zárkózzunk el a munkahelyi pletykáktól, ne vegyünk részt a főnök kibeszélésében, az anyagiak kitárgyalásában. Ha nem tudjuk kikerülni, inkább hallgassunk némán, érzelemmentesen, vagy tereljük el a szót.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

13. Kérjünk segítséget ahhoz, hogy minél hamarabb megismerjük a cég napirendjét! Figyeljük meg, milyen íratlan szabályok, szokások a jellemzőek, például ki hová jár ebédelni, van-e büfé, hol a vécé, a kabátok tárolása hogyan történik, és így tovább.

14. Óvatosan a szellőztetéssel! Bármennyire szeretjük is a friss levegőt, a többiek megkérdezése nélkül ne vágjuk ki az ablakot, különösen egy "De büdös van itt!" felkiáltással.

15. Vegyük észre, ha zavaró a viselkedésünk! Ez az első munkanap lelkesedésében különösen fontos tanács. Előfordulhat ugyanis, hogy megállás nélkül kérdezünk, beszélünk, míg a kollégáink sürgős munkái kárát látják ennek, vagy éppen miattunk kell túlórázniuk. Nem szerencsés indítás, legyünk türelmesek, és tudjuk, hogy hol a határ. Holnap is van nap, és még van időnk a betanulásra!

Bármennyire is szeretnénk sürgetni a betanulási fázisunkat, legyünk türelmesek és haladjunk inkább lassúbb, de biztosabb lépésekkel. Főnökünktől kérjünk segítséget, ha valamiben nem tudunk döntést hozni, és szüntelenül figyeljünk és tanuljunk.

Forrás: Görög Ibolya: Mindennapi maceráink, Athenaeum kiadó.

Készítette: S. G.

Címkék: munkahely, új munka, kolléga, segítség, tanácsok