Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A pletyka számos funkcióval szolgálja a vállalat fennmaradását – hívja fel a figyelmet Szvetelszky Zsuzsanna szociálpszichológus, pletykakutató. Ezt jól mutatja, hogy a szervezetek akkor is működnek, ha a munkatársak bizonyíthatóan nem olvasnak el minden belső dokumentumot.

A személyesség, a bizalom és az aktualitás érvényesíti a pletykát, hiszen egymást jól ismerő munkatársak kommunikációjáról van szó. Emellett a pletyka korai előrejelző is a szervezet életében, valamint rekreációs, pihentető funkciót is betölt a munkatársaknál – hívja fel a figyelmet Szvetelszky Zsuzsanna.

Pletyka: a vállalat „tudatalattija”

Pletyka nélkül nem létezik egyetlen szervezet sem, ugyanakkor fontos, hogy ne keverjük össze a rémhírrel, a pánikkal, a rágalommal, az intrikával és a mobinggal. A szakértő szerint a pletykát nevezhetjük a szervezet tudatalattijának is, mert ott fogalmazódnak meg olyan dolgok, amelyeket nyilvánosan a dolgozók nem mernek kimondani.

Magyarországon ráadásul jellemzően nagyon nagy a különbség a formális és az informális kommunikáció stílusa között. Egy német vagy egy angol felsővezető újévi köszöntőjének nyelvezete például sokkal közelebb áll a hétköznapi beszédhez, a magyarok hajlamosak kicsit merevebb, ünnepélyesebb, emelkedettebb stílusban intézni a formális kommunikációt – véli Szvetelszky Zsuzsanna. Az információáramlás formális és informális része tehát elég élesen kettéválik hazánkban, ezért is van szükség a pletykára – teszi hozzá.

Habár a pletykát a hatalom hajlamos negatív színben feltüntetni - hiszen ez az egyetlen dolog, amelyet nem tud szabályozni - valójában a pletyka értéksemleges fogalom. Ha például közösségi szinten nincs tapasztalat arról, hogy az egyik munkatárs rossz képességű, akkor egy ilyen tartalmú pletykának nem fognak hitelt adni a közösségben, inkább az ezt terjesztő munkatársra vet negatív fényt. A szakértő szerint a pletyka tehát értékváltó jelenség is, illetve mindig megjelenik benne a csoportérdek. Abból lesz hír, ami mindenkinek fontos, és amiben mindenki egyet is ért.

Munkahelyi pletyka

Hogyan kezelhető a pletyka?

Egy vezető számára fontos, hogy a vállalat javára tudja fordítani a pletykát. Szvetelszky Zsuzsanna szerint erre a legjobb eszköz, ha megtalálja a cégen belüli véleményvezéreket. Ők a vállalaton belül egy sajátos, belső tanácsadói hálózatot alkotnak és a cég különleges profithoz juthat az ő segítségükkel. Ezek a kollégák magukénak tudják a cég érdekeit, ugyanakkor megértik azokat az alacsonyabb beosztású kollégákat is, akiknek csupán az a fontos, hogy lesz-e holnap munka és fizetés. Kitüntetett szerepük miatt közvetítő szerepet tölthetnek be, hiszen „fentről lefelé” és „lentről felfelé” is viszik az információt – magyarázza a szakértő.

Előfordulhat, hogy a vezető rosszul kezeli a pletykát, ilyenkor hermetikusan elzárja magát és elképzeli, hogy milyennek kellene lennie az ideális szervezetnek, tudomást nem véve arról, hogy valójában milyen állapotok uralkodnak a cégnél.

A másik eshetőség, amikor a vezető tagadja a pletyka létezését, pedig az minden vállalat életében jelen van. Ilyenkor duplabeszéd keletkezik, amely pontosan kétszer annyi energiát vesz el a szervezettől, mintha lenne egy spontán informalitás a kommunikációban.

Szvetelszky Zsuzsanna szociálpszichológus szerint a pletyka akkor válik intenzívvé, ha a hivatalos információ-áramlást valami gátolja. Ha a vertikális úton nem jelenik meg az információ, akkor a dolgozók elkezdik maguknak legyártani azt horizontálisan. Ha ezt a vezető megismeri, akkor megtanulhatja a vállalata informális működésmódját is.

A szakértő szerint meg lehet ismerni azokat a pontokat, amelyek egyrészt kommunikációs tartalékokat adhat a vezetőnek, másrészt segít feltárni az állandó problémahelyzeteket, amelyek így könnyebben kezelhetővé válnak. Minden szinten megvannak azoknak az ambiciózusabb, komplexebb gondolkodású embereknek a csoportjai, akik szeretnék tudni, hogy mi lesz a cégükkel hosszú távon. Szvetelszky Zsuzsanna szerint őket érdemes bevonni annak érdekében, hogy ne kiszivárogtassák, hanem a többiekkel megbeszéljék a vállalatot érintő dolgokat és a válaszokat elvigyék a vezetőknek, akik ily módon hiteles visszajelzést kapnak.