Powered by

Az egészségügyi juttatások új korszaka

Olvasási idő: 5 Perc
Nagyvállalatok
2021.04.27.

Töltse le
KORONAVÍRUS 2020 – A MUNKAADÓK HELYZETE!

Érdekel

Az egészségünkre többet gondolunk, mint valaha, és így vannak ezzel a munkáltatók is: a koronavírus felgyorsította azt a változást, ami évek óta zajlik a vállalati felelősségvállalás terén.

A járványhelyzet sok területen katalizált régóta folyamatban lévő változásokat: a koronavírus nemcsak a mindennapjainkat változtatta meg, de azt is, ahogyan az egészségünkről gondolkodunk.

Balázs Iván egészségbiztosítási szakértő szerint a változás a vállalatok hozzáállásában is tükröződik:

Balázs Iván

egészségbiztosítási szakértő

Egyre összetettebbek a csomagok, több területen felerősödött a vállalati felelősségvállalás is. Már régen nem az a döntő, hogy a HR-es vagy az igazgató szerint milyen juttatást kellene adni, hanem komplex programokban gondolkodnak a cégek. Az egészség mindig fontos – most különösen. Egyre sokrétűbben foglalkoznak ezzel a munkáltatók, mondok egy példát: egy ügyfelem épülő üzemének tervezésekor már úgy tenderezteti az éttermi szolgáltatókat, hogy kiemelt szempont az egészséges étel, a céges étkezdétől a tárgyalások cateringjéig.


Gyümölcsnap helyett céges pszichológus

Milyen kihívásokkal szembesülnek a koronavírus következtében egészségügyi juttatások területén a HR-esek? „Sokakkal egyeztetek mostanában, azt tapasztalom, hogy a korábbi programokhoz képest a mentális egészség most előtérbe került. A cégek odafigyelnek arra, hogy a home office okozta nehézségeket hogyan tudják a dolgozók a legjobban kezelni.”- mondja Iván.

A depresszió, stressz vagy éppen szorongás kezelésére több megoldás kínálkozik, a legfontosabb, hogy felismerjük, ha baj van: „Vannak szakemberek, akik a munkáltató EHS vagy HR szakemberét tréningezik arra, hogyan tudja észrevenni, ha egy munkatárs nincs jól. Ők kapnak útmutatást arra is, hogyan lehet időben észlelni a problémát és segítenek megoldani is. A stresszkezeléssel kapcsolatos szolgáltatásoknak széles köre elérhető: népszerű megoldás, hogy maguk a munkavállalók vehetnek részt olyan tréningeken, amelyeken stresszkezelési technikákat sajátíthatnak el, de létezik számtalan applikáció és stresszkezelő torna is. Végül van az a helyzet, amikor a munkavállaló szakember segítségét kéri: telefonon vagy online kér támogatást például pszichológustól. Egyre többen keresik az ilyen típusú, akár távolról is rugalmasan elérhető szolgáltatásokat.”

A pénzügyi egészség is fontos

Sok vállalat adja juttatásként a szolgáltatás alapú egészségbiztosítást, ezek most a járványhelyzet miatt változnak összetételükben: „A klasszikusnak mondható prevenciós szűrések, illetve a mentális vagy fizikai problémák kezelése mellett most kifejezetten a járvánnyal összefüggő szolgáltatásokra is nagy az igény: ilyenek például a koronavírus-tesztek, az oltással kapcsolatos szakorvosi konzultációk vagy éppen a mostanság sok HR-est foglalkoztató kérdés, a post-covid kivizsgálás is.”

A post-covid kivizsgálás célja, hogy felmérje, milyen szövődményeket, maradványtüneteket hagyott a koronavírus a fertőzés után, a betegség ugyanis hosszú távú egészségügyi problémákat is okozhat. A vérvételből, szív- és érrendszeri, belgyógyászati vizsgálatból álló csomagokat PCR-teszttel igazolt betegeknek ajánlják (fizikai munkát végzők esetén kifejezetten ajánlott a vizsgálat), 4-6 héttel a fertőződés után.

A vállalati gondoskodás sokszor túlmutat az egészségmegőrzés és a gyógyítás területén is: „A gyakran használt juttatások közé bekerültek az olyan összegszerű támogatások is, amelyeket súlyos kimenetelű betegség vagy családi tragédia esetén kap a munkavállaló. Ezek évtizedek óta a piacon jelenlévő „fájdalomdíj” jellegű juttatások, a járvány miatt azonban nagyon aktuálisak: a munkavállaló vagy családtagjának maradandó egészségkárosodása, esetleges halála esetén részt vállalnak a cégek a felmerülő költségekben táppénztámogatás vagy temetési támogatás formájában – ez nagy segítség lehet, hiszen egy elhúzódó betegség vagy haláleset komoly anyagi terhet ró a családra. Az anyagi gondoskodás egyik új formája lehet a „financial health”, azaz pénzügyi egészséget támogató szolgáltatás is, ahol az anyagi problémákkal, magáncsőddel küzdő munkatársakat segítik a cégek.”

A munkavállaló az első

A munkavállaló egészsége a vállalat érdeke is, a cél közös. „Magánszemélyként vagy cégként, így vagy úgy, mindenképpen költenem kell az egészségemre. Egy jó egészségbiztosítás megkönnyíti az életemet: gyorsabban meggyógyulok, egészségügyi kockázatot kerülhetek el jó minőségű szolgáltatások igénybe vételével.”

Nyilvánvaló előny, hogy az egészséges munkavállaló előbb tud munkába állni. De van még egy fontos szempont: az employer branding. Rengeteg cég most kezdi el felismerni az egészségügyi juttatások erejét: „Munkahely választásakor döntő lehet egy vonzó egészségprogram. Nagyon erős üzenet az, ha a dolgozó azt érzi: „itt tényleg figyelnek arra, hogy egészséges maradjak, biztonságban legyek, ha pedig mégis felmerül valamilyen probléma, gyorsan, jó minőségű ellátásban részesülök”. Ez a biztonságérzet a jó fizetésnél is erősebb szempont lehet.”

Iván szerint megfordulóban az a korábbi trend, hogy csak a vezetők és a szellemi dolgozók kapják a fenti juttatásokat: „Egyre inkább mindenki ugyanazt a szolgáltatást kapja, a kék galléros és fehér galléros munkahelyek közti különbség egyre csökken. Sőt: mivel egyre nehezebb fizikai munkaerőt találni, ezért a juttatások komolysága felér a szellemi munkáéval.”

A szakértő érdekes kommunikációs ellentmondásra hívja fel a figyelmet: „A gyakorlatban annyi különbséget mégis tapasztalunk, hogy a fizikai dolgozók választható juttatásként kevésbé fogadják el az egészségügyi szolgáltatásokat, ha viszont alapesetben „jár” az egészégügyi juttatás, akkor körükben is közel 100%-os az elfogadottság.”

Ne felejtsd el megosztani a cikket!

X

Töltse le
KORONAVÍRUS 2020 – A MUNKAADÓK HELYZETE!

Adja meg az adatait a letöltéshez

Érdekel