Milyen soft skillek kellenek HR-esként?

Olvasási idő: 4 Perc
HR-stratégia
2023.11.28.

Töltse le
HR Körkép 2023 kiadványunkat!

Érdekel
Milyen soft skillek kellenek HR-esként?

Nem ismeretlen a soft skillek felsorolása a HR-esek számára, hiszen az álláshirdetésekben gyakran hosszú listák taglalják, hogy a szakmai képességeken túl milyen egyéb készségeket várnak a jelöltektől. Mi történik akkor, ha megfordítjuk a kérdést és arra keressük a választ, milyen soft skillekre van szüksége a HR-eseknek? A témában Kurtán Klára HR- és karriertanácsadó, coach és szervezetfejlesztő osztotta meg velünk gondolatait.

Elsőként érdemes tisztáznunk, pontosan mit értünk soft skillek alatt. A leggyakoribb kategorizálás szerint az úgynevezett „puha készségek” olyan személyes tulajdonságok összességét jelentik, amelyek lehetővé teszik az egyén számára a hatékony kommunikációt, a másokkal való együttműködést és a hatékony csapatmunkát, ezzel Klára is egyetértett: „Általában azokat a készségeket, képességeket jelentik, amik túlmutatnak a szakmai tudáson. A soft skillek segítik a HR-eseket az emberismeretben, kommunikációban, a másik ember megértésében.”

A szakértő szerint azonban az álláshirdetésekben és önéletrajzokban megjelenő felsorolások – jó kommunikáció, problémamegoldás, kreativitás, együttműködés, stressztűrés – közhelyes megfogalmazások.

„Érdemes ezeken tovább gondolkozni. Egyrészt nem valószínű, hogy egy emberben megvan a precizitás, monotóniatűrés és kreativitás is. Másrészt a kommunikáció és a kreativitás sok mindent jelenthet. Lehet jó kommunikációja annak, aki jól tud sok ember előtt beszélni, aki könnyedén beszélget bárkivel. De lehet az is jó kommunikációjú, aki jól tud hallgatni, kisebb közösségben fontosnak tartják a szavait. A kreativitásunk szintén nagyon különböző készségeket jelenthet. Lehet, hogy valaki a kézműves tevékenységben találja meg, más viszont a problémák megoldásában hoz új szempontokat.”

Klára tapasztalata alapján nemcsak általánosságban a jelöltektől, hanem a HR-esektől, toborzóktól is rengeteg, néha irreális képességeket várnak el. Néha mintha egy csodaembert keresnének, de az biztos, hogy vannak feltétlenül fontos képességek, amik elengedhetetlenek egy jó szakember esetében.

Kurtán Klára

Kurtán Klára

HR- és karriertanácsadó, coach és szervezetfejlesztő

Fontos a jó kommunikáció, amihez szorosan kötődik az értő figyelem is. Nem az a legfontosabb, hogy mit mond, hanem hogy mit hall meg, mennyire figyel a jelöltre vagy a kollégájára. Ez a típusú kommunikáció magában rejti a jó kérdéseket és az erős figyelmet a másik fél felé. Mivel emberekkel dolgoznak, ezért gyakran kell kreatív ötletekkel, megoldásokkal előállniuk. A mai helyzetben magához a toborzáshoz is új eszközöket, trükköket kell alkalmazni, hogy megtalálják a legjobb jelöltet. Természetesen elengedhetetlen az empátia, a másik ember megértése. Én úgy gondolom, hogy az empátia mellé szorosan kapcsolódik a tolerancia, a megkülönböztetés elkerülése. Elengedhetetlen a jó szervezőkészség is, mert sok olyan feladata van egy HR-esnek, ahol programokat, eseményeket is kell szervezni.


Ahogy tehát bármilyen más (főleg szellemi) pozícióban, úgy HR szakemberként is erős soft skillekkel kell rendelkeznünk ahhoz, hogy szerepünkben kitűnjünk. A kommunikációs készségek, az érzelmi intelligencia, a csapatmunka és az együttműködés, az alkalmazkodóképesség és az időgazdálkodási készségek fejlesztésével hatékony vezetőkké válhatunk, és hozzájárulhatunk szervezetünk sikeréhez. E készségek folyamatos tanulásával és fejlesztésével pozitív munkakörnyezetet teremthetünk, és elősegíthetjük munkavállalóink elkötelezettségét és megtartását is. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy vezetőink is támogassanak minket.

„Mindenképpen fontos, hogy a munkahelyi vezetők hozzájáruljanak a HR területen dolgozók fejlődéséhez. Több módon is tudják segíteni a kollégákat, például külsős tréningekkel, a tanulás időbeli és pénzügyi támogatásával, olyan környezet kialakításával, ahol a kultúra része az egymás tanítása, a best practice-ek, legjobb megoldások megosztása, ahol lehetőség van olyan könyvek, tanulási anyagok beszerzésére, amik fejlesztik a kollégákat” – mondta el zárásképp Klára.

A vállalatok még mindig hajlamosak inkább a szakmai készségekre és a technikai kompetenciákra összpontosítani, pedig a puha készségek is egyre inkább létfontosságúvá válnak a vállalati funkciókban. A globális trendként megjelenő tudatos személyes fejlődés, fejlesztés miatt egyre több helyen priorizálják a magasabb szintű érzelmi intelligenciát, kommunikációt és interperszonális készségeket is, ezért erősen ajánlott, hogy vezetőként is nagyobb hangsúlyt helyezzünk a soft skillek házon belüli fejlesztésére is.

Készítette: Varsányi Zsófi

Ne felejtsd el megosztani a cikket!

X

Töltse le
HR Körkép 2023 kiadványunkat!

Adja meg az adatait a letöltéshez

Érdekel

Profession
Backstage podcast

A munkaerőpiac színfalai mögött

Meghallgatom!
X