Online állásinterjú: így lesz eredményes

Olvasási idő: 5 Perc

Töltse le a
HR Körkép 2022 kiadványunkat!

Érdekel
Online állásinterjú: így lesz eredményes

Miben más és mitől lesz hatékony a virtuális térben zajló interjúztatás? Mai posztunkban eláruljuk.

A személyes állásinterjúk helyét egy időre biztosan az online forma veszi át, ami sok tekintetben különbözik hagyományos párjától, éppen ezért másféle felkészülést és jelenlétet kíván a toborzóktól.

Speiser Tamara

a Profession.hu toborzási szakembere

Az online interjú a telefonos és a videós változat között félúton található: ugyanolyan élő beszélgetés, mint egy telefonhívás, valamely online csatornán bonyolítva, és kamera előtt zajlik, mint a videóinterjú, azonban míg utóbbi rögzített felvételt jelent, mind a kérdéseket, mind a válaszokat tekintve, addig az online interjú valódi, kettő vagy több szereplős bemutatkozás.


Hiányzó információk

Bár az online beszélgetés műfaja sokakhoz közel áll, sőt a legtöbben már a lehetséges kommunikációs eszközöket is ismerik, akadnak olyanok is, akik idegenkednek a kevésbé személyes légkörtől, mégsem ez jelenti az online interjúztatás legnagyobb kihívását. „Míg a személyes ismerkedés során a pontos érkezés vagy a késés, a kézfogás, a szemkontaktus megléte vagy hiánya, a testtartás és a megjelenés tudatosan vagy tudattalanul, de mindig hozzáad a jelöltről kialakuló képhez, addig az online interjúk során ezek a metakommunikációs üzenetek szinte teljesen hiányoznak. Ezek nélkül sokkal nehezebb megalapozott döntést hozni azzal kapcsolatban, hogy a potenciális új kolléga beleillik-e majd a leendő csapatába, képes-e alkalmazkodni a szervezeti kultúrához” – mutat rá Speiser Tamara.

Természetesen tudatosan felkészülve a kiválasztási folyamatra interjúalanyunk szerint továbbra is megtalálhatjuk a megfelelő jelöltet: „Ennek feltétele, hogy a toborzó előre megfogalmazza magának, mely tulajdonságok a legfontosabbak a pozíció szempontjából, amelyek meglétéről szeretne megbizonyosodni, és vagy ezek feltérképezését célzó kérdéseket tesz fel, vagy olyan helyzeteket teremt a beszélgetés során, amelyek a reakciók által láttatják az adottságokat. Ezek mellett akár írásbeli, határidős feladatot is adhatunk a jelölteknek, ahogy számos olyan teszt is a toborzók rendelkezésére áll, amelyek az illető soft skilljeiről, személyiségéről adnak átfogó visszajelzést. Az időkódos, visszaszámlálós kérdéssorok használatát viszont csak speciális esetekben javaslom, mivel tapasztalatom szerint extra nyomást tesz a pályázókra, ha a szemük előtt villog az óra, aminek nincs valódi hozzáadott értéke, míg a teljesítményt akár ronthatja is.”

Rajtunk múlik

Ahogy aktívan tennünk kell az online interjú során azért, hogy a lehető legtöbb releváns információt megtudjuk a pályázókról, úgy igaz ez fordítva is, hiszen a jelentkezők nem láthatják az irodát, nem kóstolhatnak bele a légkörbe, vagy nem kínálhatjuk meg őket egy finom kávéval. „A jelölt az online állásinterjú során gyakorlatilag semmilyen benyomást nem kap a leendő munkahelyéről, ami egy távmunka esetén kevesebb veszteség, a hagyományos munkakörök esetén viszont annál nagyobb. A kölcsönös bemutatkozás alkalmával tehát tudatosan kell energiát fordítanunk arra, hogy mindazokat az információkat átadjuk, amelyek ismeretében a munkavállaló is megalapozottan dönthet” – hívja fel a figyelmet a szakértő.

Jó, ha legalább egy rövid videón keresztül bepillantást nyerhet a jelentkező a cég életébe, amit azonban nem tudunk megmutatni, arról beszélnünk kell: meséljünk a vállalati értékekről, a cég víziójáról, a munkakörnyezetről, a leendő csapatról, és mindarról, ami a pályázót még érdekli. „Online csatornákon általában nem fele-fele arányban szükséges nekünk és a jelöltnek bemutatkozni, elkerülhetetlen, hogy a mi javunkra billenjen át a tartalmi mérleg” – vallja Tamara.  

Vigyázz, kész, kapcsolódj

Azt már tudjuk, miért szükséges a körültekintőbb felkészülés és a tudatosabb attitűd az online beszélgetések során, azonban az eredményesség megfelelő kereteket is kíván. „Sok cég esetén a vállalati protokoll szabja meg, mely online csatorna használható, különös figyelemmel a személyes adatok biztonságára, de ha munkáltatóként van választásunk, érdemes felajánlanunk a lehetőségeket a jelölteknek, ugyanis ezzel is erősíthetjük az elköteleződésüket, és már előzetesen is tehetünk a komfortosabb légkörért, a gördülékenyebb kommunikációért” – tanácsolja a szakember.

Az online állásinterjú lebonyolításához egy laptop, de akár egy telefon kamerája és mikrofonja is tökéletes, azonban a stabil internetkapcsolat elengedhetetlen ahhoz, hogy ne legyenek szakadozások a kapcsolatban – erre érdemes felhívni a pályázó figyelmét is. „Online állásinterjúra ugyanúgy ajánlott részletes meghívót küldenünk a potenciális munkavállalónak, mintha személyes bemutatkozásra invitálnánk. Ebben előzetes információkat oszthatunk meg a cégről, tájékoztathatjuk az állásinterjú menetéről, és amennyiben az online platform megkívánja, technikai útmutatással is elláthatjuk” – osztja meg Tamara.

A vezető szerepe

Ahogy a személyesen zajló kiválasztás is több interjúkört foglal magába, úgy igaz ez akkor is, ha a folyamat az online térbe költözik, ahogy ez a Profession esetén már megtörtént. „A két külön napra szervezett interjúkör két elérő impulzust, valósabb képet adhat a jelöltről, hiszen más emberek más reakciókat váltanak ki a pályázókból, ahogy az aktuális hangulatuk is sokat nyomhat a latba. Emellett időt takaríthatunk meg a kiválasztásban résztvevő vezetőnek, ha ő már csak a ténylegesen potenciális jelölteket ismerheti meg” – részletezi működő gyakorlatát interjúalanyunk.

Mivel a vezetővel való kapcsolatfelvétel milyensége is befolyásolhatja a jelöltben a vállalatról formálódó képet, fontos, hogy ő is az interjúztatóhoz hasonló hozzáállással kezelje az online beszélgetést – amiben szükség esetén ajánlott támogatni. „Ha az adott vezető járatlan a virtuális világban, és teljesen idegen számára az online csatornák közvetlen kommunikációs lehetősége, az frusztrációt, tehetetlenséget okozhat számára, kihathat a stílusára és el is riaszthatja a releváns munkavállalót” – hangsúlyozza Tamara.

Úgy gondolom, toborzói felelősség, hogy mindkét fél számára kellemes légkört teremtsünk, ennek érdekében az interjút megelőzően kezdeményezzünk beszélgetést az érintett szakmai vezetővel azon az eszközön keresztül, amely az interjú csatornája is lesz, azaz semmiképp ne a téttel bíró bemutatkozás legyen az első élménye. Amennyiben a legtöbbet szeretnénk kihozni az online ismerkedésből, az interjú előtt néhány perccel már legyünk vonalban a vezetővel, majd ebbe hívjuk be a jelöltet, így elkerülhető a technikai problémák miatti fennakadás és feszültség.

Kövessük a fentieket, és bátran éljünk a digitális eszközök adta szabadsággal, még akkor is, ha mindkét fél számára hordoz némi rizikót a személyes kapcsolat hiánya, azonban még így is akkor tesszük a legjobbat, ha folytatjuk az üzletmenetet, azzal szemben, hogy hirtelen minden folyamatunkat lefékeznénk, hiszen az élet még a változások mellett sem áll meg.

Készítette: Istók Nikoletta

Ne felejtsd el megosztani a cikket!

X

Töltse le a
HR Körkép 2022 kiadványunkat!

Adja meg az adatait a letöltéshez

Érdekel

Profession
Backstage podcast

A munkaerőpiac színfalai mögött

Meghallgatom!
X