Minden munkakörnyezetben vannak olyan kollégák, akikkel nehezen lehet együtt dolgozni, ám a legnagyobb kihívást sokszor azoknak a konfliktusoknak a kezelése jelenti, amikor az illetővel egyébként nagyon is jó, vagy akár baráti kapcsolatban vagyunk.

A The Muse szakértői cikke szerint a vitás helyzetekből akár nagyobb termelékenység, kreativitás, és végső soron megerősödött munkakapcsolat születhet.

Legközelebb ha konfliktusba kerülünk egy munkatársunkkal, kövessük az alábbi 6 lépést, hogy méltósággal tudjuk tisztázni a nézeteltérést és mindenki számára elfogadható megoldással érjen véget az összecsapás.

1. Kapcsoljunk "offline" üzemmódba

Habár minden bizonnyal igen nagy a kísértés arra, hosszú, passzív-agresszív levélváltásba bonyolódjunk az illetővel, a probléma megoldására valójában az egyetlen elfogadható lehetőség a személyes beszélgetés, vagy ha ez nem lehetséges, akkor a telefonálás vagy videó chat. Ilyenkor ugyanis láthatóvá válik a másik testbeszéde és hanglejtése, így a félreértések is minimálisra csökkennek.

Vita a munkahelyen: 6 taktika, amikor már semmi sem segít

Bizonyára sokszor előfordult már, hogy utólag derült ki, hogy egy magyarázatnak szánt mondatunkat kioktatásnak vette az illető az e-mailben. Ha személyesen beszélgetünk, akkor kevesebb annak a valószínűsége is, hogy ingerült vagy agresszív hangvételű megjegyzéseket teszünk.

2. Hallgassunk többet, mint amennyit beszélünk

Amikor a vita hevében lelkesen próbáljuk kifejteni álláspontunkat, sokszor elkövetjük azt a hibát, hogy csak ömlik belőlünk a szó és a másik fél szinte egyáltalán nem jut szóhoz. A sok beszéddel azonban önmagában nem fogjuk tudni alátámasztani érveinket, nincsenek rá bizonyítékok, hogy a hosszabban, hangosabban vagy először beszélő vitapartner "győz" a végén.

Vessük be azt a taktikát, mely szerint engedjük a másikat kibontakozni még akkor is, ha ez azzal jár, hogy sokáig nem juthatunk szóhoz, miközben nyilvánvalóan nem értünk egyet az elhangzottakkal. Amikor az illető lecsillapodott és kibeszélte magát, végre átvehetjük a szót. Meg fogunk lepődni, de ilyenkor valóban oda fog figyelni mondanivalónkra és érveink sokkal nagyobb hatással lesznek rá, mintha korábban megpróbáltuk volna félbeszakítani. 

3. Valóban figyeljünk oda vitapartnerünk mondanivalójára

Különbség van aközött, amikor csak arra várunk, hogy a másik minél előbb befejezze a beszédet és lerohanhassuk saját véleményünkkel, és aközött, amikor valóban figyelünk arra, amit az illető mond. Legközelebb ahelyett, hogy a saját mondókánkat tervezgetnénk, figyeljünk oda teljesen vitapartnerünk érveire. Ha telefonon folyik a beszélgetés, segítheti a koncentrálást, ha egy papírra gyorsan felírjuk saját álláspontunkat vagy egy-egy megállapítással kapcsolatos gondolatunkat, így tovább figyelhetünk munkatársunkra.

Bármilyen furcsának tűnik, ha valóban odafigyelünk arra, amit a másik mond, azzal saját helyzetünket erősítjük. Először is, vitapartnerünk érezni fogja, hogy tiszteletben tartjuk és megbecsüljük mondanivalóját. Véleménye ráadásul erősítheti saját érvelésünket, arról nem is beszélve, hogy lehet, hogy elhangzik a szájából egy-két olyan dolog, amitől új megvilágítást kap korábbi álláspontunk. Sok esetben a másik érvelésének nyomon követése a valódi együttműködés felé vezeti a beszélgetést.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

4. Adjunk visszajelzést az elhangzottakról

Nem elég, ha figyelmesen hallgatunk, adjuk hallható jelét annak, hogy eljutott hozzánk az információ és át tudjuk élni az illető helyzetét. A viták során sokszor a legdühítőbb, amikor abban sem lehetünk biztosak, hogy a másik megértette és átérezte a helyzetünket. Ahelyett, hogy csak annyit mondanánk, "igen", vagy "értem", fogalmazzunk például így: "abból, amit elmondtál, úgy tűnik számomra, hogy a projektet elhalasztották és rosszul érintett téged, hogy ebben a döntésben én is szerepet játszottam". 

5. Közelítsünk a kíváncsiság és ne a vallatás szemszögéből

Amikor ránk kerül a sor a beszédben, ne zúdítsunk az illetőre mindent, ami eddig felgyülemlett, hanem érveljünk higgadtan és óvatosan a legfontosabb pontokon, majd kérjük meg, hogy tisztázza azokat a részeket, ahol több információra lenne szükség. A legfontosabb, hogy úgy közelítsünk a témához, hogy közös, mindenki számára jó megoldást szeretnénk elérni.

A szerző felhoz egy példát, amikor rájött, hogy egy kollégája valami miatt úgy érezi, mintha ő folyamatosan kritizálná és hátráltatná az illetőt. Odalépett az illető munkatárshoz és így szólt: "Azt hiszem, valami miatt nem vagyunk összhangban és szeretném, ha ez a dolog rendeződne. Nagyszerű munkát végzel és szeretnék tanulni tőled. Hogyan tudnánk a lehető legjobban együttműködni?"

6. Lépjünk hátra egyet

Ha sehogyan sem jutunk dűlőre, nézzük át, miért is vitázunk egyáltalán. Mi is a szituáció valójában és nem távolodtak-e el az álláspontok annyira, hogy az már rég nem a projekt megoldásáról szól. Nézzük át, mi az, amiben egyetértünk, mennyünk vissza az alapokhoz, az alap értékekhez, melyekben egyetértés van. Innen indulva új motivációt kaphatunk a kompromisszumos megoldásra.

Címkék: konfliktus, munkahelyi vita, kollégák, tárgyalás, kommunikáció

Szemlézte: Fogas Krisztina