Váltott műszak – megszokhatatlan?

Váltott műszak – megszokhatatlan?

Váltott műszakban fizikai munkát végezni nem csak fizikailag, de mentálisan is megterhelő lehet. Hogyan lehet kezelni az ebből fakadó fáradtságot és stresszt?

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A rendszertelenség és a felborult alvási ciklus fizikailag és mentálisan is kihívások elé állítja azokat, akik váltott műszakban dolgoznak. Ha valaki nem tudja megfelelően kezelni az ebből fakadó problémákat, az hosszú távon könnyen kiégéshez és a munka-magánélet egyensúly felbomlásához is vezethet. Mit tehetünk az egészségünk megőrzése érdekében, ha mi is így dolgozunk? A témakört Pálffy Patrikkal, a Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinikák kutatási asszisztensével, a Be Smart Mentál rendelő pszichológusával jártuk körbe.

Milyen nehézségeik lehetnek azoknak, akik fizikai munkát végeznek váltott műszakban?

A kérdést két részre, egyrészt egy biológiai, másrészt egy szociális részre bontanám szét. Biológiailag a műszakolás megterhelő a szervezetnek, főleg télen, amikor fényhiány van. Ha elmész reggel 6-ra dolgozni, amikor még sötét van, aztán kijössz 2-kor, amikor világos van még körülbelül 2 óra hosszát, aztán megint besötétedik, akkor gyakorlatilag egész nap olyan környezetben vagy, ahol nincs természetes fény. Amikor a fényhiány miatt szezonális depressziója van az embernek, azt skandináv típusú depressziónak szokták hívni; ezt télen mindenki tapasztalhatja a munkájától függetlenül. Amikor kevés napsütés van, akkor egy kicsit rosszkedvűbb meg lehangoltabb az ember, és ez váltott műszakban még könnyebben előjöhet. A szociális oldalánál pedig olyanokat tudok elképzelni, ha például egy pár mindkét tagja műszakol, és mondjuk az egyikük délelőttös, a másikuk délutános, így gyakorlatilag alig találkoznak. Ha nem sikerül azt megoldani, hogy mindkettejüknek együtt legyen a műszakja, hogy lehessen időt együtt tölteni, akkor az piszok nehéz lehet. Ha gyerek is van a családban, egy pici gyereknek nehéz lehet elmagyarázni, hogy miért van az, hogy egy hétig nem találkoztok, mert éppen délutános műszakban vagy.

Hogyan lehet kezelni az ebből fakadó stresszt, fáradtságot?

A skandináv depressziót meg az alvásproblémát az okozza, hogy a melatonin túltermelődik a szervezetben, a szerotoninszint pedig nagyon alacsony és ezért lesz ilyen depressziós időszaka az embereknek. Ennek megoldására létezik a drogériákban kapható melatonin tabletta, amitől jobban tud aludni az ember, ha éjszakás műszakból jön haza. Van egy barátom, aki két műszakban dolgozik és azt mondja, hogy neki például a hétfő éjszakás műszak a legnehezebb, mert nem tud aludni hétfőn napközben. Hétfőn reggel ugyanúgy felkel és este megy dolgozni, tehát gyakorlatilag 24 órát ébren van.

Az is fontos, hogy a hétvégéket olyan dolgokkal töltse az ember, ami feltölti. Ez lehet valakinek a kanapén fekvés, vagy lehet az, hogy elmegy kirándulni, ez abszolút egyénfüggő. A lényeg, hogy azt a szabadidejét, amije van, próbálja meg kihasználni a feltöltődésre. Az is nagyon nehéz ügy, hogy hogyan tudsz hobbikat vállalni. Mert mondjuk nincs az, hogy minden héten eljárok valahova, mert egyik héten délelőttös vagyok, egyik héten délutános, és így nehéz ezeket összeegyeztetni, de fontos, hogy erre is szakítson időt az ember.

Milyen tippeket tudnál adni azoknak, akik így dolgoznak? Milyen rutinokat vezessenek be az életükbe, mire figyeljenek oda?

A pihenést és a melatonin szint rendben tartását tudom javasolni, ezen felül a megfelelő életmód kialakítása is fontos. Ha valaki keveset alszik, mellette dohányzik és sok zsíros ételt eszik, akkor sanszos, hogy rátesz egy lapáttal a műszakolás negatív hatásaira.

Hogyan lehet észrevenni azt, ha valaki ebben kiég, elfárad? Mikor kell abbahagyni?

Ezt az egyénnek kell éreznie, ő fogja azt mondani, hogy nem jó, el vagyok fáradva, akár már olyan hibákat vét, ami egyértelműen fáradtságból ered, például vezetés közben hibázik azért, mert fáradt. Tehát amikor nagyon látványosan problémája van azzal valakinek, hogy fizikailag nem bírja, akkor érdemes váltani.

A fiatalok általában jobban szokták bírni a rendszertelen életmódot és a kevés alvást. Van egy olyan kor, ami fölött már megterhelőbb a műszakolás?

Mindenkinek magának kell éreznie, hogy mi az a kor, vagy mi az az időpont, amikor már nem megy, tehát ez is abszolút egyénfüggő. Amíg az ember fizikailag jól van és úgy érzi, hogy nem megy az egészsége rovására a műszakolás, addig lehet csinálni, ha viszont már érzi, hogy nem bírja, akkor érdemes elgondolkozni azon, hogy egyműszakos állást keres.

Készítette: Kövecses Evelin

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

 

További cikkek a karrierépítésről