Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Év elején egyre többször kerül szóba a cafeteria, főleg az Y generáció tagjaival kapcsolatban, akiknek egy része csak mostanában lép be a munkaerőpiacra. Logikusnak tűnik, hogy a szervezeteknek motivációs eszközeiket többek között e generáció sajátosságaihoz kell igazítaniuk annak érdekében, hogy hosszú távon meg tudják tartani a legkiválóbb fiatal munkatársaikat. Ebben lehet segítségükre a cafeteria, vagyis a béren kívüli juttatás. Hogyan? Új toborzási trend: a megtartás

A témáról az Y generáció elismert kutatójával, Nemes Orsolyával, a Milestone Solutions Lab vezető trénerével beszélgettünk. Orsolya a saját bőrén tapasztalta meg, hogy mennyire erőteljesen létezik az ún. generációs különbség. Kutatóként, tanácsadóként és trénerként pedig azóta is azon dolgozik, hogy minél több információ birtokába jutva segítse a generációk sikeres együttműködését. Ezúttal az Y generáció cafeteria igényeiről mesélt nekünk.

Profession.hu: Milyen az Y generáció lojalitása Magyarországon?  A nyugati trendekhez hasonlóan nálunk is az ajándékok, az életmód jellegű juttatások azok, amelyek növelik ennek a generációnak az elégedettségét?

Nemes Orsolya: Az Y generációba tartozó (1982-1995 között születettek) pályakezdők általában érdekes és kihívásokkal teli feladatokat keresnek, melyekből elsősorban tanulni tudnak, de a munkavállaláskor fontos szempont számunkra a fizetés is. Az idősebb, tapasztaltabb Y-ok már sokkal inkább az előmenetelükre koncentrálnak, ugyanakkor meghatározó marad a fizetés, révén ők sokszor már családos emberek. Összességében mindig a feladat és a fizetés a két legfontosabb döntést befolyásoló tényező, de ha ugyanazt ajánlja két vállalat, könnyen lehet, hogy a kínált cafeteriás juttatások jelentik a mérleg nyelvét.

Y generáció

Profession.hu: Milyen elégedettségnövelő akciók lehetnek hatásosak, mire reagál nagyon pozitívan ez a generáció?

Nemes Orsolya: A leghatásosabbak a személyre szabott cafeteria csomagok, amelyekből mindenki a saját igényeinek megfelelően választhat. Egy pályakezdőnek például vonzó lehet, ha a munkaadója állja a tömegközlekedési költségeit, míg annak, aki inkább sportolni szeret, egy sportkártya biztosítása imponálhat, egy kisgyerekes apukának pedig a plusz szabadnapok biztosítása - bár utóbbi nem generáció-specifikus jelenség. Egy bónusz csomag akkor jó, ha a munkavállaló úgy érzi, nem egy tucat- vagy szabványcikkel próbálják megnyerni, hanem valóban neki szól. Hiába kap valaki egy kuponfüzetet, ha egy kupont sem tud felhasználni belőle, mert nem olyanok a preferenciái vagy a fogyasztói szokásai.

Profession.hu: Összehasonlítva az idősebb generációval, miben más a fiatalok hozzáállása lojalitás terén?

Nemes Orsolya: A világgazdasági válság, melyet pályakezdőként, egyetemistaként vagy iskolásként élt meg az Y generáció, teljesen megváltoztatta a korosztály munkavállaláshoz és általában a munkához fűződő viszonyát. 2008 után azt látták, hogy akár 20 év munkaviszony után is utcára kerülhet valaki, és a biztonság illúziója, amellyel többnyire a multinacionális cégek igyekeztek kötelékükbe csábítani az Y generációs munkatársakat, egyszerűen szertefoszlott. Mindazonáltal érdekes, hogy a Deloitte felmérése szerint az X generáció tagjai abban az életkorban, amelybe ma az Y-ok tartoznak, hasonlóan gyakran váltottak állást. Sőt, jelenleg is párhuzamosan alakul a két generáció görbéje, vagyis életkortól függetlenül hasonló tempóval és intenzitással váltanak munkahelyet. Előbbinek az az oka, hogy fiatalon még mindenki keresi a helyét, utóbbira pedig az lehet a magyarázat, hogy a gazdasági válság egyértelműen visszaesést hozó időszakához képest jelenleg egy fellendülési szakaszban vagyunk, amikor sokkal bátrabban vetik bele magukat a potenciális munkavállalók az ismeretlenbe. Ehhez társul még a munkaerőhiány, amellyel a magyar multinacionális cégek legtöbbje küzd, valamint az új, korábban nem létező vagy feltörekvő szakmák létrejötte – például elektromosjármű-fejlesztő, big data analyst, mesterséges intelligenciafejlesztő -, így a fiatalok gyakran válogathatnak jobbnál jobb pozíciók között.

Profession.hu: Milyen pozitív, innovatív és hazai példákat említene az Y generáció megnyerésére?

Nemes Orsolya: Egyre több cég törekszik rá, hogy minél többet tegyen hozzá a munkavállalók életminőségéhez: például sportolási lehetőségeket biztosítanak nekik, saját óvodát üzemeltetnek, ahová a gyerekeiket járathatják, vagy lehetővé teszik, hogy hetente egyszer otthonról dolgozzanak. Úgy tűnik, a cégek egyre inkább azt keresik, hogy miként tudják nemcsak vonzóvá tenni magukat az álláskeresők számára, hanem hogyan tudják jelenlegi alkalmazottaikat megtartani. A megtartás lett az új toborzás.

A fentiekből is látszik, hogy a cafeteria elemek folyamatos változásban vannak, az Y generáció igényei újabb és újabb kreatív megoldásokat hívnak életre. Bármely generációhoz tartozzunk is, álláskereséskor szánjunk időt a munkaadó megismerésére, hogy minél megalapozottabb döntést hozhassunk arról, hová nyújtjuk be pályázatunkat. A siker érdekében szánjuk ezekre a beállításokra is néhány percet, hogy mindig első kézből értesülhessünk a legfrissebb, nekünk való állásokról: kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést, illetve töltsük le a mobil applikációt - Androidra ittiPhone-ra itt.

 

 

Készítette: Khojaste K

Címkék: cafeteria, Y generáció, juttatás, fizetés, motiváció