Mesterségem címere: stílusmentor

Mesterségem címere: stílusmentor

A stílus maga az ember – tartja a mondás. Ez a mai interjúnk alanyának mottója is lehetne, aki szenvedélyből azon dolgozik, hogy kívül-belül önmagunk lehessünk. 

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A mai cikkünkben bemutatott életút és szakma kiváló példa arra, hogy napjainkban szinte bármely hobbink hivatássá válhat. Molnár Tímea stílustanácsadóval, a Stílusmentor blog és a ’Színtípusok – színesebben, tudatosabban’ című könyv szerzőjével e nem mindennapi szakma kulisszatitkairól beszélgetünk.   

P: Hogyan lett belőled stílusmentor?

Tímea: Amikor 1999-ben a Képző-és Iparművészeti Szakközépiskolában érettségiztem, nem is tudtam róla, hogy létezik stílustanácsadói szakma. Először női szabóként és modellezőként kezdtem el dolgozni, majd divatsminkes lettem. Amint felismertem, hogy minden, a művészetek, a szabászat, valamint a sminkelés területéről megszerzett szakmai ismeretem egyesíthető egyetlen munkában, elkezdtem stílustanácsadóként dolgozni. Ennek már 8 éve. 

P: Hol és hogyan érdemes képeznünk magunkat, ha stílustanácsadással foglalkoznánk?

Tímea: A különböző stílustanácsadói és stylist tanfolyamok a hazai oktatási rendszer perifériáján vannak, és komoly szabályozás híján a minőségük is nagyon különböző lehet. El kell döntenünk, hogy mire szeretnénk helyezni a fókuszt, hiszen az egyes témakörök eltérő súllyal szerepelnek a tanmenetekben.

Ha például inkább a tervezői, kreatív oldal vonz minket, a stylist képzések között érdemes nézelődnünk. Ha inkább a színek világa, a testalkatok sajátosságai, az öltözködés gyakorlatias, hétköznapi praktikái iránt érdeklődünk, akkor a stílustanácsadói képzésben tanácsos gondolkodnunk. Amennyiben divattörténetet, divatmarketinget, divatszociológiát és protokollt is szívesen tanulnánk, akkor a szakirányú stíluskommunikátor képzés a nekünk való. Nézzük tehát végig alaposan a különböző képzési tematikákat, és tegyük fel magunknak a kérdést, hogy melyikre van igazán szükségünk. Nincsenek úgymond tökéletes, mindenre kiterjedő képzések, már csak azért sem, mert ebben a szakmában a legtöbbet a gyakorlat által tanulhatunk.

P: Hogyan telik egy átlagos napod, vagyis mire készülhet az, aki belevág ebbe a hivatásba? 

Tímea: Mivel minden nap új emberekkel találkozom, akik más-más kérdésekkel fordulnak hozzám, elmondhatom, hogy egyik napom sem egyforma. A legtöbb időt a sminkstúdiómban töltöm, itt zajlik az elméleti oktatás, a testalkatelemzés, az öltözködési tanácsadás, valamint a sminktanácsadás és a színtípus-meghatározás is. Egy héten általában többször is átszelem Budapestet gardróbrendezés vagy közös vásárlás okán: plázákba, butikokba, méteráru- fehérnemű- és bizsuboltokba, valamint menyasszonyi szalonokba egyaránt betérünk az ügyfeleimmel. Az őszi-téli időszak rendszerint a céges megkereséseké, ilyenkor előadásokat és kiscsoportos workshopokat tartok az öltözködésről, a színtípusokról, a testalkatokról.

P: Mit szeretsz a leginkább a munkádban, és mi az, amiről könnyedén lemondanál? 

Tímea: A változatosságot, a rugalmasságot és persze a szabadságot nagyon élvezem. Hatalmas örömmel tölt el továbbá, hogy egy ideje tanórákat is tarthatok a jövő szakembereinek stylist és stílustanácsadói képzéseken – megtisztelő átadni az ismereteimet és tapasztalataimat a szakma új, növekvő nemzedékének. Mivel ez a munka nem egy kilenctől ötig tartó napi ritmusról szól, így amikor esetenként késő este, vagy hétvégén töltök több órát adminisztrációval, e-mailek megválaszolásával, vagy épp cikket, tananyagot készítek, nagy adag türelemre és kitartásra van szükségem. Nem véletlen, hogy aki teheti, megosztja a terheket, akár úgy, hogy asszisztenst keres maga mellé, vagy úgy, hogy csatlakozik franchiseban, brandként dolgozó stábokhoz, stílustanácsadói csapatokhoz. 

P: Mindez nagyon komplex munkakört sejtet. Milyen kompetenciákra van szükségünk, ha ezen a területen szeretnénk elhelyezkedni?

Tímea: Természetesen előny a művészeti vagy szakmába vágó előképzettség, a kreativitás és a divat szeretete is, elsőként mégis inkább a jó emberismeretet és a pszichológiai készségeket emelném ki, hiszen ez alapvetően egy segítő szakma – ha nem szeretünk emberekkel foglalkozni, nem fogjuk jól érezni magunkat. Az öltözködésről beszélünk, de végső soron a lélekkel foglalkozunk: elengedhetetlen, hogy rá tudjunk hangolódni arra, akivel együtt dolgozunk, aki megosztja velünk akár a legszemélyesebb élményeit, gátlásait a testével, a megjelenésével kapcsolatban.

Fontosnak tartom továbbá, hogy szakemberként legyen egyéniségünk, egy olyan egyedi hangunk, amely kiemel minket a tömegből. Az ügyfelek ugyanis elsősorban nem tanácsadást, hanem tanácsadót választanak, így azok fognak felkeresni minket, akik kapcsolódni tudnak hozzánk és ahhoz az üzenethez, amit közvetítünk magunkról. Az énmárkánk építéséhez jól jön az írói, előadói véna és a jó kommunikációs készség. Előny, ha mobilisak vagyunk és szeretünk utazni, ugyanis rengeteg kilométer vár ránk. És végül, de nem utolsósorban, egy csipet humorérzék sem árt – például akkor, amikor a sokadik próbafülke oldalát támasztjuk étlen-szomjan, ám még mindig nincs meg a tökéletes ruhadarab.

P: Ez izgalmasan hangzik! Jól sejtem, hogy azért ennek a szakmának is megvannak a maga kihívásai? 

Tímea: Igen, stílustanácsadóként a vállalkozói életforma minden kihívásával és stresszhelyzetével találkozhatunk. Mivel a piac nagy ütemben telítődik szolgáltatókkal, azok számára, akik most indulnak, sokkal nehezebb hallhatóvá és láthatóvá válni, mint régen – ma már nem elegendő egy szép bemutatkozó oldallal tudatni a világgal, hogy jelen vagyunk, produktív és átgondolt marketingre van szükség. A vállalkozásunk háttérmunkáinak ellátása, a weboldalunk karbantartása, a tartalmaink elkészítése, a közösségi oldalak fenntartása, a könyvelés vezetése, a levelezés és az adminisztráció mind-mind időigényes feladat. Számolnunk kell azzal is, hogy a stílustanácsadói és stylist szakma is az anyagilag sérülékenyebb szakterületek közé tartozik, világjárvány nélkül is bármilyen apróság kihatással lehet rá. Mondhatjuk, hogy az előjegyzési naptárban csak az a biztos, ami tegnap történt, így fontos, hogy legyen B tervünk egy esetleges üresjárat, lemondások esetére. 

Összegezve tehát: empátia, utazási kedv, türelem, és felkészültség – ezen fő hozzávalókból áll össze a sikeres stílustanácsadói karrier receptje. Ha bennünket is elvarázsol a divat és az öltözködés világa, vágjunk bele még ma álmaink megvalósításába! Keressünk fáradhatatlanul az álláslehetőségek között, és ne hagyjuk figyelmen kívül személyes prioritásainkat! Amennyiben a járvány okán kényszerülünk munkahelyváltásra, vegyük igénybe a személyre szabott segítségetFrissítsük önéletrajzunkat és töltsük fel ide, hogy a munkáltatók mielőbb ránk találjanak. Növeljük esélyeinket hírlevélre való feliratkozással és Facebook értesítés kérésével is! 

 

Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: munka, karrier, hivatás, stílustanácsadás, motiváció

További cikkek a szakmákról