Meglepő gyakornoki pozíciók 2.

Meglepő gyakornoki pozíciók 2.

Junior turbinamérnök? Hitelvizsgáló gyakornok? Vasúti járművezető gyakornok? Létezik!

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Cikkünk első részében olyan nem hétköznapi gyakornoki pozíciókról írtunk, mint a felvonószerelő gyakornok, a junior épületgépész és az FDM gyakornok. A folytatásban a junior turbinamérnöki, a hitelvizsgáló gyakornoki, a 3D méréstechnikus gyakornoki és az egyéb vasúti járművezető gyakornoki álláslehetőségeket mutatjuk be.

Gyakornoki pozícióból egyenesen főállásba

A WHC Iskolaszövetkezet ipari gázturbinák összeszerelésével és repülőgépgyártással foglalkozó és hasonló, technológiai és szolgáltatás profilú cégek gyakornoki munkáit közvetíti, emellett többféle mérnök gyakornoki pozíció is elérhető a kínálatukban. „A gyakornoki program tulajdonképpen egy utánképzés, a karrierút része. Ha valaki releváns területen tanul, akkor mindkét fél érdeke, hogy hosszabb távon is együtt tudjanak működni” – avat be a témába Zaszlavik Fruzsina, a WHC Iskolaszövetkezet diákmunka-szolgáltatás projektvezetője. – „A cégek nyitottak arra, hogy felvegyék a hallgatókat főállásba, így olyan 75-80%-a a diákoknak ott marad, ahol a gyakornoki munkáját végezte.” Jelenleg sokkal nagyobb létszámban jelentkeznek tanulók különböző gyakornoki állásokra, ami Fruzsina szerint annak is köszönhető, hogy mivel a tanulmányaikat most otthonról is tudják végezni, sok idejük felszabadul. Emellett az sem elhanyagolható szempont, hogy több gyakornoki pozíció home office-ból is betölthető.

Több nem mindennapi állást is hirdet az iskolaszövetkezet, melyek kiváló perspektívát nyújthatnak a hasonló területen tanuló diákoknak. Ilyen például a 3D méréstechnikus gyakornoki pozíció, ahová főként gépészmérnök hallgatókat várnak, akik rendelkeznek műszaki rajz ismeretekkel és aktív angol és/vagy német nyelvtudással. A 3D méréstechnikus gyakornok feladatai közé tartozik többek között a mérőgépek programozása, a bejövő- és kimenő áru méréses ellenőrzése, a termékauditok támogatása és a belső kalibrálásokban való részvétel.

Szintén gépészmérnök hallgatók jelentkezését várják a junior turbinamérnök pozícióra. „Itt is a mérnök csapatot támogatják a diákok: segítenek az erőművek tesztelésében és adminisztrációs feladatokat látnak el, például riportokat készítenek” – sorolja Fruzsina. A hitelvizsgáló gyakornoki pozíció ezzel szemben a gazdasági területről érkező hallgatóknak van meghirdetve, akiktől középfokú angol nyelvtudást és az Office programok ismeretét várják el. „Ők legfőképpen a kockázatelemző kollégák munkáját támogatják, felveszik a kapcsolatot a partnerekkel és az ügyfelekkel, riportokat és prezentációkat készítenek, tehát ez is egy adminisztrációs jellegű munka. Ebben a pozícióban is jellemző, hogy felveszik a diákokat főállásba” – magyarázza.

Karrier a MÁV-nál

Kétféle vasúti járművezetői gyakornoki lehetőség létezik a MÁV-nál, melyekkel a betanítást követően teljes állásban el is helyezkedhetnek a jelentkezők. A 20. életévük betöltésétől várják a középfokú végzettséggel rendelkezők jelentkezését, akik mindenekelőtt egy 14-16 hónapos képzésen vesznek részt. Miután egyéb vasúti járművezető gyakornokként elsajátították a speciális vasúti szakismereteket és megszerezték a hatósági vizsgát, alkalmassá válnak az önálló munkavégzésre.

„Két nagy csoportba sorolhatók az egyéb vasúti járművezetők által kezelt járművek: felsővezetékes és pályás járművek, így a tevékenységük ennek megfelelően válaszható szét” – írta meg nekünk a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága. – „A felsővezeték szerelő-vasúti járművezető munkakört betöltő munkavállalók két alaptevékenységet is végeznek, azaz a vasúti járművezetésen kívül szükség esetén felsővezetékes tevékenységet is ellátnak. A felsővezeték szerelő vasúti járműveket a vasúti jelzéseknek és utasításoknak megfelelően kell vezetniük a vonatkozó előírások betartásával, emellett gondoskodniuk kell a jármű napi vizsgálatáról, karbantartásáról, üzemképes és forgalombiztos állapotáról.” Az ebben a munkakörben dolgozók feladata még a közlekedéshez előírt okmányok vezetése, a működtetéshez szükséges üzemanyagvételezés és elszámolás készítése, illetve fontos, hogy tudjanak emelőberendezést is kezelni – például platót vagy darut –, hiszen a karbantartási munkák során előfordulhat, hogy akár valamely berendezést, vagy akár egy személyt kell megemelniük. A felsővezeték szerelő-vasúti járművezető tevékenysége elengedhetetlen a magasban végzett munkák során. „Részt vesznek a villamos felsővezetéken történt hiba-zavar elhárítások, karbantartások és felügyeleti tevékenységek folyamataiban is, ilyen például a szigetelő csere, a tartószerkezet beszabályozása, a hosszlánc cseréhez szükséges munkavezeték/sodronyok szállítása és rakodása.”

A pályás vasúti járművezető a vasúti munkagépeket és járműveket vezeti, emellett gondoskodik a jármű napi vizsgálatáról, karbantartásáról, valamint üzemképes és forgalombiztos állapotáról. Folyamatosan vezetnie kell a közlekedéshez előírt okmányokat, el kell végeznie a működtetéshez szükséges üzemanyagvételezést, és elszámolást kell készítenie a felhasználásról. Neki is tudnia kell a jármű emelőberendezését használni a pálya-karbantartási munkák daruzási feladatai során. „Az egyéb vasúti járművel történő munkavégzést a vasúti közlekedés biztosítása érdekében a vasúti pályán folyó hiba-zavar elhárítások, pályakarbantartások, mint kitérők, talpfák, betonaljak szállítása és rakodása, továbbá zöldterület karbantartási feladatok és a téli időszakban a hókészenléti szolgálat ellátása alkotja” – részletezi a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága. A munkatársak tevékenységüket minden esetben részletes utasítások és szabályzatok alapján végzik.

A MÁV-nál feljebb lépési lehetőségek is vannak, amelyek a jelentkező érdeklődésétől és irányultságától függenek.

„A vállalatcsoport a vasúti szakmai tapasztalatoktól kezdve a munkavállaló érdeklődése, tanulási hajlandósága alapján akár az érettségi, diploma megszerzését is támogatja. A végzettségtől, a munkaerőpiacon és a vasútnál megszerzett tapasztalattól függően az egyéb vasúti járművezetőből is lehet például biztosítóberendezési műszerész vagy a pályakarbantartási tevékenységet végző csapat vezetője, illetve olyan mérnök kolléga, aki különböző projektekben a vasúti infrastruktúra fejlesztését segíti elő.”

Felkeltették az érdeklődésed a gyakornoki lehetőségek? Böngéssz a gyakornoki állások között!

 

Készítette: Kövecses Evelin

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

További cikkek a karrierépítésről