Lelassítani a munkahelyen? Megmutatjuk, miért!

Lelassítani a munkahelyen? Megmutatjuk, miért!

Ha a folyamatos pörgés és kapkodás már alapjárattá vált, ideje változtatnunk. 

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Egyre többször kerül szóba a "slow-life" mozgalom, mely a felpörgött életmódunkra ad választ egy lelassultabb, tudatosabb életszemlélettel. A kérdés az, hogy hogyan alkalmazhatjuk ezt a munkahelyen?

Ridira-Bocsi RitaRidira-Bócsi Rita tréner és coach régóta foglalkozik a munkahely és a kiegyensúlyozott életvitel kapcsolatával, most pedig a Profession.hu olvasóival is megosztja praktikus tanácsait arra, hogyan csempésszünk pörgős életünkbe tudatosságot, hatékonyságot és nyugalmat.

„Munkahelyünkön a lelassulást véleményem szerint a tudatos és strukturált munkavégzés biztosíthatja. Fontos, hogy a munkát, a folyamatokat egy jól meghatározott cél érdekében, megfelelő lépésekre (pl. napi/heti feladatok) lebontva, tudatosan tervezve végezzük. Így sokkal könnyebb kialakítani a prioritásokat és megtartani a fókuszt az adott munkán. Ezáltal elkerülhető az azonnali reakció egy-egy emailre, telefonra, kolléga kérésére, nincs akkora pörgés, nincs kapkodás, s a kapkodás miatt kialakulós stressz is csökkenthető.”

Hogyan érhető el mindez? Jöjjenek Ridira-Bócsi Rita tanácsai, melyeknek alkalmazásával hatékonyabbak és kiegyensúlyozottabbak lehetünk:

A teendőket érdemes a céloknak megfelelően priorizálni.

Ajánlott kialakítani ellenőrző-listákat az ismétlődő feladatokhoz, amelyek megkönnyítik a munkavégzést, csökkentik a hibázási lehetőségeket.

Hasznos lehet a feladatokat (akár a napokat/napszakokat is) tömbösíteni, strukturálni (pl: fókusz-, adminisztrációs nap, emailek/telefonok megválaszolása).

Fontos munka esetén javasolt egy meghatározott időre kiiktatni minden zavaró körülményt (telefon, email, internet, Viber, stb).

A tudatosság és a célon tartás segít abban, hogy váratlan, nem tervezett feladatokra NEM-et mondjunk, vagy megfelelőbb időben reagáljunk rá.

Lelassítani a munkahelyen? Megmutatjuk, miért!

A szakértő szerint hasznosak lehetnek a mindfulness (jelentése: tudatos, éber jelenlét) technikái is, amelyeket már vállalatoknál is alkalmaznak. Segít a fókusz megtartásában, a figyelem irányításában (hogy az ’ITT és MOST’-ban legyünk), abban, hogy tudatosan dolgozzunk, kommunikáljunk és éljük életünket.

A mindfulness technikáknak köszönhetően a gondolatok irányát a múltból és/vagy a jövőből a jelenbe vihetjük. Ez lehet egyszerűen a légzésre figyeléssel, különböző testérzetek beazonosításávál vagy a környezet (hangok, zajok, illatok) megfigyelésével.

„A fentiek azért is fontosak, mert munkám során azt tapasztalom, hogy nagyon sokan előnyben részesítik a multitasking „üzemmódot”, holott már neurológusok által is bizonyított tény, hogy a multitasking negatív hatással van a hatékonyságra. Vallom, hogy ha egyszerre több dologgal foglalkozunk, akkor egyrészt nő a hibalehetőségek száma, másrészt a folyamatok és feladatok közti gyors oda vissza váltás folyamatos stresszt okoz, rettentően kimerítő és fárasztó, hosszútávon állandó frusztrációhoz, végső soron pedig akár kiégéshez is vezethet.”

Arról, hogy miért is érdemes tudatosan lelassítani, a munkát strukturálni és egyszerre csak egy dologgal foglalkozni arra jó példa Viktória, sales menedzser példája:

„Életem első komolyabb sales pozíciójában minden hibát elkövettem, amit egy tipikus, turbó fokozaton teljesíteni vágyó, feltörekvő munkavállaló elkövethet. Célom a gyorsaság volt és büszke voltam rá, hogy a munkatársaim látják, hogy elfoglalt vagyok. Szokásommá vált, hogy minden beérkező e-mailt azonnal megválaszolok, függetlenül attól, hogy fontos-e vagy sem. Ennek a következménye a ping-pong effektus volt: oda-vissza e-mailek, a levelezés gyakran egész délelőttömet elvitte. Olyan voltam, mint egy futár, aki hozza-viszi a híreket. Ezek az ügyek gyakran maguktól megoldódtak volna, ha megvárom, hogy az e-maileken rajta lévő többi kolléga is bekapcsolódjon a levelezésbe és összegyűjtse az információt, és nem kezdtem volna el intézkedni és kérdéseket feltenni, mint az őrült. Azt hittem, hogy „segítőkész” vagyok, ehelyett csak hullámokat vertem. Az egészben a legrosszabb az volt, hogy másoknak is felesleges köröket csináltam és rájuk ragasztottam az idegességemet. Így ahelyett, hogy problémamegoldó lettem volna, egy idő után én magam váltam problémává.

A másik hibám a türelmetlenség volt. Ha bizonyos időközönként nem tudtam valamit kihúzni a feladatlistáról, elkezdtem szorongani. Ha valakinek a munkájára várnom kellett, dühös lettem. Meg kellett tanulnom, hogy vannak folyamatok, amiket nem lehet siettetni. Például egy piackutatás eredményének elemzése nem pár órás feladat. Régebben úgy voltam vele, hogy minél hamarabb le kell tudnom az elvégzendők listáját, hogy utána ne legyen semmi, nagy levegőt vehessek és pihenhessek. A valóságban azonban sosem jött el a munka „vége”, és egyre görcsösebb és frusztráltabb lettem. Ma már tudom, hogy pihenőt kell beiktatnom akkor is, ha még nem végeztem a feladattal, és egy munkanap akkor is sikeres, ha mondjuk egész nap csak pár e-mailt írok, viszont belemélyedek egy-egy dokumentum elkészítésébe. Hatékony munkát nem lehet egyszerre több fronton teljesíteni.”

A munkahelyi szemléletváltás és a tudatos „lelassulás” csak akkor sikerülhet, ha olyan vállalati kultúra uralkodik a cégnél, ahol támogatják a hatékonyságnövelést és a rugalmas megoldásokat. Éppen ezért mindig tartsuk szem előtt a friss álláslehetőségeket!

De ne álljunk meg itt, keressünk álláslehetőségeket személyre szabott beállításaink alapján is. Sőt, kipróbálhatjuk a legfrissebb alkalmazást, a Mobilmunkát, ahol még önéletrajzot sem kérnek.


Készítette: Khojaste K

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

a Profession.hu Google+ oldala

Címkék: karrierfejlődés, munkaidő, időgazdálkodás, hatékonyság, mindfulness, tudatosság

 

 

További cikkek a karrierépítésről