Így tehetjük jobbá a munkahelyi légkört

Az ébren töltött időnk felét jellemzően munkával töltjük, ráadásul jó hangulatban jobban haladunk, így nem is lehet kérdés: fontos a jó munkahelyi légkör. Vajon mit tehetünk mi magunk a hangulat javításáért?
Önnek ajánljuk!
Ahhoz, hogy valaki képes legyen előrelépni karrierjével, hosszabb távon elengedhetetlen, hogy jól érezze magát a munkahelyén és általában abban, amit csinál. Ennek pedig szerves részét képezi az is, hogy milyen emberekkel van körülvéve, és hogyan viszonyul hozzájuk. Ha van valaki, akivel szünetekben mindig megbeszéljük az aktuális történéseket vagy épp egy légtérben dolgozunk és kölcsönös az összhang, máris kellemesebb az ott töltött idő, ennek függvényében pedig a kedvünk és a produktivitásunk is javul.
Amellett, hogy a szakmai kapcsolatok boldogabbá varázsolják munkával töltött perceinket, szinte kötelező kellékei szakmai előremenetelünknek is. Legyen szó akár cégen belüli munkatársról vagy épp egy szakmabeli, de más cégnél dolgozó ismerősről, mindkét esetben fontos, hogy ezek olyan emberek legyenek, akikben megbízunk és például fordulhatunk hozzájuk tanácsért vagy referenciáért.
Mit tehetünk a mindennapokban azért, hogy ilyen jó hangulatú, egyben gyümölcsöző ismeretségeket alakítsunk ki a munkahelyünkön?
Szánjunk rá időt
Nem mondunk újat azzal, ha azt állítjuk, a kapcsolatok kialakításához időre van szükség. Így van ez a munkahelyi kapcsolatokkal is. Úgy tehetünk a legegyszerűbben azért, hogy jobb légkört teremtsünk, hogy aktívan részt veszünk a társasági életben. Akár munkával kapcsolatos apróságok, akár egy kávé elfogyasztása ebéd után, de igenis számít az a napi néhány perc is, amit a kollégákkal töltünk.
Segít abban, hogy megismerjük egymást és jobban megbízzunk egymásban, ami tulajdonképpen minden jó emberi kapcsolat alapja.
A dicséret ereje
Mindig mutassuk ki vagy jelezzük azt, ha valaki jó munkát végzett, segítséget nyújtott valamiben vagy egy probléma megoldásához adott jó ötletet. A pozitív megerősítés bizonyítottan jobban működik, mint a negatív, büntetésen alapuló módszerek, valamint mindenkinek jól esik az, ha elismerik a munkáját.
Persze gondolhatjuk magunkban is, hogy valaki milyen rendezett, ügyes és gyors, de ha a tudtára hozzuk, biztosan emlékezni fog a kedvességünkre, ráadásul egy ilyen apró gesztussal akár feldobhatjuk valaki napját is, ezzel pedig javíthatunk az általános légkörön.
Kommunikáció – legyünk jó hallgatók is!
Ahogy bármilyen kapcsolatban, úgy a kollégák köztiben is mindennek az alapja a jó kommunikáció. Ne a bemutatkozás legyen az első és utolsó alkalom, amikor beszélgetünk a munkatársainkkal. Idő kell ahhoz, hogy kialakuljon egy komfortos, őszinte légkör, ráadásul a kommunikáció nem megy magától még azok közt sem, akik hasonlóan gondolkodnak, szükség van gyakorlásra és rutinra is a kölcsönös tisztelet és stílus kialakításához.
Legyünk nyitottak, segítőkészek és felelősek, de legyünk óvatosak a pletykákkal és a durva, visszautasító hangnemmel. Az is nagyon fontos, hogy az ember ne csak saját történeteit mesélje el, hanem képes legyen figyelmet szentelni mások gondolataira, és meghallgassa, hogy a másik felet éppen mi foglalkoztatja. Az önzetlen odafigyelés, őszinte érdeklődés és az ezt kifejező arckifejezések és a fenntartott szemkontaktus mind hozzájárulhat ahhoz, hogy a kollégák a csapat fontos szereplőjeként tekintsenek ránk, és jobban érezzék magukat egy-egy velünk folytatott beszélgetés után.
Egy kis szünet – kapcsoljunk ki a munkából!
A legjobb módja annak, hogy megkönnyítsük a jó kapcsolatok kialakulását, ezzel pedig a jó légkör megteremtését, az, ha együtt megyünk szünetre a kollégáinkkal. Mindenkinek jár szünet és azt úgy töltheti el, ahogy szeretné, de nincs ennél jobb lehetőség arra, hogy egy kicsit megismerjük egymást és beszélgessünk.
Van, aki természeténél fogva kevésbé beszédes és van, aki szinte bárkivel szóba tud elegyedni. Ha az utóbbi kategóriába tartozunk, igyekezzünk egy kicsit többet figyelni és hallgatni, hiszen csak így ismerhetjük meg a másikat, ha pedig szűkszavúak vagyunk, próbáljunk kicsit megkönnyíteni a munkatársaink dolgát és nyitni feléjük.
Az is növelheti a beszélgetések hangulatát, ha az elsőre előkerülő munkahelyi ügyek mellett más, könnyedebb, vagy a többieknek fontos témákat is behozunk a beszélgetésbe, legyen szó a családról, vagy a hétvégi programról. Persze ilyenkor mindig legyünk tapintatosak, először puhatoljuk ki, hogy mi az, amiről az illető esetleg nem beszél szívesen, illetve a megosztó, nagy érzelmi kilengéseket okozó témákat, így például a politikát is érdemes lehet kerülni, vagy csak óvatosan szóba hozni.
Ha még nem találtuk meg az álommunkát, ahol új szakmai ismeretségeket köthetünk, akkor nézzünk szét a Profession.hu aktuális álláshirdetései közt, ha pedig meglévő állás mellett szeretnénk kipróbálni magunkat, érdemes lehet a részmunkaidősvagy alkalmi állásokközt nézelődni. Ha még csak készülünk a nagybetűs életre és diákként szeretnénk kipróbálni magunkat egy munkahelyen, akkor a diákmunka kategóriábantalálhatunk ennek megfelelő állásokat.
Készítette: Balogh Emese
A Profession.hu Facebook oldala
A Professon.hu Instagram oldala