Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A rugalmas munkavégzés és a benti munka közötti egyensúlyt még világszerte csak keresik a szervezetek: „régről” ismerjük milyen az, amikor minden nap bejárunk, az elmúlt másfél évben bebizonyosodott, hogy távolról is tudunk dolgozni, de hol lehet az arany középút?

Milyen kihívásokat rejt a hibrid munkavégzés?

Amikor bejáró és otthonról dolgozó emberekre gondolunk, hajlamosak vagyunk az irodai munkát csapatban, a távmunkát egyéni munkában elképzelni. Holott ez nem ilyen egyszerű: a Gartner tanácsadó vállalat témában készített kutatása során négyféle munkamódot azonosított. Ha megnézzük a saját feladatainkat, észrevehetjük, hogy a különböző terek mellett a munkavégzés típusa is fontos szempont a hibrid munkában:

  1. Közös munka egy térben: a csapat tagjai ugyanabban a térben vesznek részt megbeszéléseken
  2. Közös munka, egymástól távol: a csapat tagjai ugyanabban a térben vagy távolról vesznek részt virtuális megbeszéléseken
  3. Egyéni munka egy térben: a csapat tagjai ugyanabban a térben, de egyéni feladatokon dolgoznak
  4. Egyéni munka, egymástól távol: a csapat tagja távolról, egyéni feladatokon dolgoznak

Mind közül a legszokatlanabb a közös munka egymástól távol: korábban nem volt arra -széles körben elterjedt- példa, hogy egy csapat tagja fizikai térben egymástól elkülönülve végezzenek hosszú távon közös munkát. Cikkünkben most a hibrid megbeszélésekhez hoztunk tippeket: olyan helyzetekre, amikor otthonról és irodából egy időben bejelentkező csapatoktól várnak hatékony munkavégzést, ötletelést, közös munkát.

A hibrid működés egyik fő feladata éppen az, hogy a résztvevők térbeli elhelyezkedéstől függetlenül egyenlő jogú tagként vehessenek részt a megbeszéléseken: jó minőségű hang és kép álljon rendelkezésre, a távol lévők ugyanúgy lássák és hallják egymást, működjön az információáramlás.

Tippek a profi hibrid meetinghez

Világszerte még csak most vannak kialakulóban a hibrid megbeszélések legjobb gyakorlatai, egy viszont biztos: soha nem volt még ennyire fontos, hogy jól gazdálkodjunk az időnkkel és a csapatunkkal.

Tehát mielőtt megbeszélést szervezünk, gondoljuk át: biztosan szükséges egy meeting? Megoldható lenne ugyanez e-mailben, chaten vagy más módon? Ha a válaszunk igen, akkor máris továbbléphetünk.

Ha úgy döntöttünk, szükséges a megbeszélés, legyenek egyértelmű szabályaink!

Ha a megbeszélés résztvevői választhatóan csatlakozhatnak élőben vagy virtuálisan, azt jelezzük egyértelműen a naptárakban. Legyen világos, hogy melyik tárgyaló áll rendelkezésre, és milyen linken léphetnek be azok, akik távolról jelentkeznek be.

Csak azokat hívjuk be, akik szorosan érintettek a témában: törekedjünk arra, hogy kevés résztvevős, rövid megbeszéléseket szervezzünk! Legyen egyértelmű, hogy mit várunk a megbeszéléstől, milyen kérdéseket kell megválaszolnunk. A megbeszélés előtt küldjünk körbe egy agendát, ami tartalmazza a napirendi pontokat, az egyes témák gazdáit és az elintéznivalók listáját.

Legyen kötelező a bekapcsolt kamera! Sokak számára érzékeny kérdés ez, de lássuk be: az irodában dolgozó résztvevők sem kapcsolhatják le maguk körül a valóságot, az egyenlőség jegyében legyen mindenki látható. Ha a kamera kötelező is, a hangzavar nem kívánatos: előre egyeztethetjük, hogy a mikrofont csak akkor kapcsolják be a távoli résztvevők, ha éppen beszélnek.

Kérjük meg a távoli résztvevőket, hogy a kamerával történő bekapcsolódásra alkalmas helyszínen tartózkodjanak. Virtuális résztvevőként ne essünk abba a hibába, hogy a megbeszélés idejét fordítjuk a napi kutyasétáltatásra vagy a bevásárlásra: az az elvárás, hogy teljes jogú résztvevőként, hasznosan jelenjünk meg ezeken a meetingeken. Ha nem szeretnénk az otthonunkat megmutatni a munkatársainknak, bármikor használhatunk virtuális háttereket – a legtöbb videóhívásra alkalmas szoftverben ez ma már alapbeállítás.

Használjuk a „remote first” szabályt! A Doist kutatásai szerint a távolról csatlakozók hajlamosak lemorzsolódni a nap- vagy hétindító megbeszélések körkérdésein. Legyenek ők az elsők, akik válaszolnak.

Hagyjunk 5-10 percet a megbeszélés előtt és után is technikai problémák elhárítására, és ami még fontosabb: informális beszélgetésre. Sokak életéből teljesen eltűntek ezek a rövid felszínes csevejek, pár perc könnyedebb hangvételű beszélgetés segít egyben tartani a csapatot.

Mitől lehet még jó egy megbeszélés?

A megbeszéléseinknek - a közvélekedéssel ellentétben - nem kell feltétlenül unalmasnak, hosszúnak vagy feleslegesnek lennie. Mitől jó az emberek szerint egy megbeszélés?

Márti egy tanácsadó cég menedzsere: "Szerintem akkor jó egy megbeszélés, ha nem érzem azt közben minden pillanatban, hogy mennyi más dolgot csinálnék helyette szívem szerint. Azokkal szeretek csapatban dolgozni és megbeszélni is, akik nyitottan állnak a kérdésekhez és ötletekhez, és tettrekészek az elhangzottakkal kapcsolatban. Ebbe azt is beleértem, hogy ne legyen egyoldalú a kommunikáció: nem kellenek az erőltetett szavazások és vicces kérdések, de jó azt érezni, hogy bármikor beleszólhatok a beszélgetésbe és amit mondok, annak hatása is lehet."

Mátét szabadúszóként hívják be ügyfelei hétindító meetingekre: "Tökéletes példa, hogy miért kell megválogatni, kit hívunk egy megbeszélésre és kit nem. Nekem hónapok óta kötelező ezek részt vennem, még egyetlenegyszer sem szólaltam meg, feladatot sem kaptam, viszont tudok olyan irodai kis csetepatékról, amikhez semmi közöm, de hallottam már olyan infókat is, amik szerintem bőven az üzleti titok kategóriába tartoztak. Legalább tanultam valamit: amikor nagy ritkán én hívok össze valamire egy megbeszélést, alaposan átgondolom, kiknek kell eljönnie."

Gábor egy multinál dolgozik specialistaként IT-területen: "Ha meglátom, hogy két óránál hosszabb meetingre kapok meghívót, mindig elmegy a kedvem mindentől. Szerintem nem létezik olyan probléma, amit egy óra alatt nem lehet megoldani, de két óra alatt igen. Senkinek nincs kedve kétórás megbeszélésekhez, ebben biztos vagyok. Ugyanez igaz a 20 meghívottas meetingekre, amire az emberek fele nem jelez vissza, a másik fele éppen szabin van, és hónapokig húzódik, mire lesz egy jó időpont, aztán ott helyben kiderül, hogy nem is azok vannak ott, akiket érint a kérdés. Szóval azt gondolom, hogy rövid megbeszélések kevés emberrel, pontos teendőkkel - ez az amire törekedni kellene. Az olyan kellemes meglepetések - szerencsére ilyennel is találkoztam már- mint a tervezettnél korábbi befejezés vagy az irodából érkező kávé- és snackfutár, már csak hab a tortán."

A tanulságok tehát, hogy gondos tervezéssel és odafigyeléssel még a hibrid megbeszélések is élhetővé és élvezhetővé tehetők. Ha viszont sem otthon, sem a munkahelyünkön nem érzünk már lelkesedést a feladataink iránt, érdemes megfontolnunk a munkahelyváltást, és egyéni prioritásainkat szem előtt tartva, személyre szabottan válogatnunk a több ezer nyitott álláslehetőség között! Töltsük fel önéletrajzunkat ide, és a naprakészség jegyében kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést is.

Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala