Az álláskeresés sikeressége az ütős önéletrajz, az erős közösségi média jelenlét és a magabiztos állásinterjú záloga leginkább. Persze más tényezők is szerepet játszanak, de most ezt a triumvirátust nézzük végig, hogyan segítik vagy akadályozzák a sikeres álláskeresést - hívja fel a figyelmet Herczku Monika, a Profession.hu karrier-tanácsadója. (Az önéletrajzírással kapcsolatos tippjei itt olvashatók.)

Figyeljünk, hogy mit osztunk meg!

Egy, az USA-ban végzett felmérés szerint a munkaadók 92 százaléka ellenőrzi a munkát keresőket a közösségi médiában (Facebook, Twitter, Google, LinkeIn), és ha úgy találják, hogy az oda feltöltött tartalmak nem megfelelőek, akkor az illetőt nem veszik fel.

Magyarországon még nem tartunk itt, bár a felvételért felelős HR-szakemberek, tanácsadók nagyobb része azért ránéz a közösségi médiában szereplő fényképekre és információkra.

"Nekem is volt már olyan tapasztalatom, hogy az ügyfélkapcsolatot tartó munkakörbe jelentkező, és már több fordulón túljutó jelölt, akit már az állás elnyerésére a legnagyobb esélyes volt, az egyik barátkozós oldalon 'nagyon vidám' bulizós fényképeket tett közzé és egy-két szélsőséges politikai megnyilvánulását is lehetett olvasni. A potenciálisan új kolléga státuszából 2 perc alatt éretlen, nem profi, szélsőséges vesztes lett. Persze, mást vettek fel helyette. Egyetlen cég sem szívesen vállal fel az ügyfelei előtt egy ilyen hátterű munkatársat, hiszen az ügyfelek is bármikor megnézhetik a mindenki számára elérhető profilját " - mesélte a karrier-tanácsadó.

Egyetlen munkavállaló sem fogja azt mondani, hogy: "a közösségi médiában látott fényképei alapján úgy véljük, hogy Önnek gondot okozna beilleszkedni a vállalati kultúránkba", ezért ebben a formában soha nem fog az álláskereső visszajelzést kapni erről. Csak azt érzékeli, hogy nem ő a kiválasztott.

Természetesen sok múlik a megfelelő beállításokon. Figyeljünk arra, hogy ki milyen tartalmat láthat, és ez által félreértéstől és kellemetlenségtől is megkímélhetjük magunkat.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Mit találunk a Google-ban saját magunkról?

"Rákeresett már a saját nevére a Google-ban? Mit ad ki? Vállalhatóak azok a tartalmak, akár egy munkaadó előtt is? Nézze meg! Esetleg tartott egy előadást, felszólalt egy konferencián, vagy elmondta a véleményét egy szakmai workshopon, megjelent a neve egy újságcikkben vagy rendszeresen blogol? Ha semmit sem talál, az sem biztos, hogy jó, különösen, ha már van a háta mögött néhány év szakmai tapasztalat" - hívja fel a figyelmet Herczku Monika.

Érdemes ellenőrizni, hogy milyen tartalom lelhető fel a munkát kereső személy nevével összefüggésben. A jövőben jól gondoljuk meg, hogy milyen témához és hogyan szólunk hozzá, mert mindennek nyoma van, lesz. A Nagy Testvér figyel - és az álláskeresésnél ez egy állásba is kerülhet.

Indíthatunk szakmai blogot is, vagy feltölthetünk videókat, de ügyeljünk a mértékletességre, a kevesebb néha több elv alapján.

Hogyan kereshetünk állást a LinkedIn-en keresztül?

A közösségi média a kapcsolattartás mellett a munkakeresésben is hatékony eszköz lehet. A Facebooktól kezdve a LinkedIn-en át szinte minden fórumon találkozhatunk álláshirdetésekkel. A LinkedIn a leginkább szakmai kapcsolattartó és álláskeresős oldal.

A szakértő azt tanácsolja, hogy elsősorban találjuk ki, hogy milyen pozíció lenne számunkra megfelelő, milyen cégeket szeretnénk megközelíteni, milyen szakmai területen, mely cégtípusnál tudjuk magunkat elképzelni. Ezek alapján készítsünk egy stratégiát, hogy milyen profilt kellene felépítenünk.

A Profession.hu és a LinkedIn ajánlásokat össze is lehet kapcsolni: ha engedélyezzük a szolgáltatást, akkor a "Közösségi eszközök" segítségével megtudhatjuk, hogy melyik cégnél vannak ismerőseink.

Kezeljük a LinkedIn-t úgy, mint egy online önéletrajzot!

A szakmai online megjelenés fontos része az, ahogyan megjelenik valaki a LinkedIn-en. Az erős online média megjelenés hozzájárul ahhoz, hogy a szakmai brandünk erősödjön és a munkaadók könnyebben ránk találjanak.

Az álláskereső olyan profilt készítsen, amely pozitív képet sugall róla. Érdemes átgondolni, hogy mit szeretne magáról elmondani egy szakmai közösségnek és egy leendő munkaadónak.

Ne keverjük a személyes és a szakmai profilt!

A személyes részt a Facebookon erősítsük, a LinkedIn-en ragaszkodjunk a szakmai információk áramoltatásához.

Rakjunk össze egy jó szakmai profilt. Mire kell figyelni? A megfelelő kulcsszavak megírására. A reseacherek/kutatók kulcsszavakra és kifejezésekre keresnek, ezért ha a megfelelő szavakat szerepeltetjük, nagyobb az esély, hogy ránk találnak.

A profil kialakításánál fontos, hogy a jelenlegi pozíciónk elnevezését (headline) megfelelően írjuk be. Ha valaki bizonytalan, akkor nézegessen más, hasonló profilokat is, hogy megbizonyosodhasson arról, hogy mások milyen elnevezéseket használnak. Ide több elnevezést is érdemes beírni.

Az összefoglaló részben igyekezzünk 1-2 mondatban ügyesen megfogalmazni, hogy mi az, amit szakmailag tudni érdemes rólunk, mi az eddigi pályafutásunk esszenciája. Nagyon fontos, hogy itt is használjunk kulcsszavakat, melyek jól átadják eddigi tapasztalatai lényegét. A fénykép igazolványkép méretű és jellegű legyen.

A munkahelyek részbe az eddigi munkahelyeket kell beírni cégnévvel, beosztással és feladatokkal együtt. Érdemes ajánlásokat kérni volt munkatársaktól, főnököktől, ügyfelektől. A szakmai értékünket emeli, ha minden volt és jelenlegi munkahelyről van 1-2 szakmai ajánlásunk.

Keressünk kapcsolatokat, jelöljünk be ismerősöket!

Herczku Monika azt tanácsolja, hogy az álláskereső legyen aktív. A LinkedIn-en is kérhet és adhat ajánlásokat. Használhatja még az Elismerés (Endorsement) funkciót is, bejelölve, hogy az adott ismerős milyen készséggel bír (mondjuk: szervezetfejlesztés vagy éppen szoftvertesztelés).

Ha az a célunk, hogy a cégek értékesnek tartsanak, akkor értéket kell teremtenünk és a tevékenységünkhöz adni. Hogyan tehetjük ezt meg? Miután már kialakítottuk és folyamatosan bővítjük a networköt, csatlakozzunk az iparágunkban alakult csoportokhoz. Szóljunk hozzá a beszélgetésekhez, osszuk meg véleményünket a többi csoporttaggal, kommunikáljunk velük, vessünk fel új ötleteket, így minél szélesebb körben megismerik majd a nevünket.

 

Címkék: álláskeresés, munkanélküliség, közösségi média, Facebook, LinkedIn