Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Zoltán véletlenül lett informatikus, és immár tizenhat éve tartja pályán a számtalan feladat illetve fejlődési lehetőség, na meg a szerencse, a saját bevallása szerint. Hogy kiből válhat sikeres informatikus, és mi mindent kínálhat ez a terület – erről kérdeztük a szakembert.

P: Hogyan került kapcsolatba az informatikával?

Zoltán: A véletlen hozta így. Közgazdászként végeztem, és mivel az egyetemen lehetőség nyílt rá, megszereztem a gazdasági informatikus képesítést is, azonban projekt menedzserként, pénzügyi területen kezdtem gyakornokoskodni, állami szektorban. Amikor lezárult a projekt, az IT-ra kerültem, felhasználói támogatással és szerverüzemeltetetéssel foglalkoztam. Annyira megtetszett ez a terület, főleg, hogy az idősebb kollégáimtól sokat tanulhattam is, hogy a gyakornokság után is itt kerestem munkát.

P: Könnyen el tudott helyezkedni?

Zoltán: A másfél év gyakorlat elegendőnek bizonyult, ugyanis néhány hónap alatt megtaláltam az új munkahelyem egy multinacionális vállalatnál, ahol jogfolytonosan immár a tizennegyedik évemet töltöm.

 Egy megunhatatlan pálya: a vállalati informatika - álláskeresés, munka, IT 

P: Van annyi féle kihívás, ami ilyen hosszú ideig egy munkahelyen tartja az embert?

Zoltán: Úgy gondolom, hogy az informatika önmagában rengeteg változást hordoz, gyakorlatilag félévente valami újat kell tanulnunk. Sőt a cégen belül is rengeteg átalakulás történt, és bár többször elgondolkodtam a váltáson, és ajánlatokat is kaptam, mégis mindig történt valami, ami itt tartott, legyen az egy új megbízás, fizetésemelés vagy egy magasabb pozíció. Emellett pedig több munkatársamat is mentoromnak tekinthettem, ami szintén sokat nyomott számomra a latban.

P: Melyek voltak eddigi pályája meghatározó fordulópontjai?

Zoltán: A munkahelyváltás nyomán bekerültem a versenyszférába, ami másfajta hozzáállást kívánt, viszont a feladatim nagyon hasonlóak voltak, mint korábban: felhasználói támogatás, az IT infrastruktúra üzemben tartása, felügyelete. Nagyon jó időszak volt ez, mivel a centralizáció szintje még alacsony volt, magunk dönthettünk az eszközökről, rendszerekről, ez pedig igazi paradicsomi környezetet jelentett egy fiatal informatikusnak.  2007-2008-ban kezdődött el a központosítás, vagyis globális csapatok kezébe került a legtöbb feladat, és véget ért a kreatív korszak. Ekkor gondolkodtam el először azon, hogy tovább kellene lépnem, mert bár az integráció előkészítésében komoly részt vállaltunk, mégis kevés szakmai kihívást hozott ez a változás.

P: Mégsem tette. Mi tartotta vissza?

Zoltán: A főnököm nyugdíjba ment, és felkértek a helyére. Így a haza IT csapat vezetője lettem, új felelősségi körrel, és merőben új feladatokkal: megbeszéléseken, tárgyalásokon vettem részt, az elnök-vezérigazgatónak jelentettem, fejlesztési terveket készítettem, és visszatért a pénzügy is az életembe, mivel én feleltem az IT büdzséért is. Szeretett és eredményes időszak volt ez, egészen 2016-ig, amikor is a különböző üzleti egységek összeolvadása, az ezzel járó feszültség kezelése, és az informatikus létszám jelentős csökkenése kívánt tőlem megoldásokat. És a hangsúly ismét a végfelhasználói támogatásra, a személyes jelenlétre tevődött át.

P: Ennek ellenére sem váltott.

Zoltán: Nem, mivel a vállalat egy új cégcsoporthoz került, és bár hosszú, bizonytalanságokkal teli időszak volt ez, érdekelt a végkifejlet, így tettem tovább a dolgom – természetesen egy ilyen volumenű átalakulás olyan komoly szakmai kérdéseket is felvetett, amelyekkel azelőtt nem találkoztam. Majd miután rendeződött a helyzet, én is megtaláltam a helyem az új szervezetben: ma már Magyarországon kívül három másik kelet-európai országban is én felelek azért, hogy a dolgozók a lehető legjobban érezzék magukat az IT környezetben. Én koordinálom a kint jelenlévő képviseletet és segítem őket a leghatékonyabb problémamegoldásban, valamint részt veszek a különböző üzleti egységek informatikai rendszerének standardizálásában, a globális alkalmazások bevezetésében.

P: Hogy látja, miben változott a legtöbbet a szakma az elmúlt tizenöt évben?

Zoltán: A technikai újításokat a költség-megtakarítás elve vezérli, aminek hatása napjainkra már jelentősen érzékelhető. Ennek nyomán komoly leépítések történtek az IT szektorban, ugyanis a távoli támogatás, ügyfélszolgálati megoldások, és legújabban már a self-service felé haladunk, amikor is a felhasználóktól várjuk el, hogy automatizált folyamatokon keresztül találjanak megoldást aktuális problémájukra. Ehhez rendkívül profi környezetet kell teremteni, azonban még így is jelentősen sérül a felhasználói élmény. 2018-ban a mi cégünknél is ezen az újításon van a fókusz, így most a legnagyobb kihívás egyensúlyt találni a vállalati oldal, vagyis a csökkenő költségek, illetve a felhasználói elégedettség és produktivitás között. 

P: Ön szerint kiből lehet igazán jó informatikus?

Zoltán: Mivel folyamatosan emberekkel dolgozunk, elengedhetetlen az empátia, az alázat és a megfelelő kommunikációs készség, természetesen a magas szintű szakmaiságon túl. Az én példám is mutatja, hogy nagyfokú nyitottság kell ahhoz, hogy minden körülmény között helyt tudjunk állni. Bár ma már rugalmas a munkaidőm, akár távolról is tudok dolgozni, a lényeg, hogy betartsam a határidőket, és hozzam a számokat, régebben előfordult hétvégi munkavégzés, éjszakázás is, hiszen amikor probléma adódik, akkor kell megoldani. Nem árt a kreativitás sem, és tudni kell felelősséget is vállalni a munkáért, hiszen akár egy teljes cég összes adatának biztonsága is rajtunk múlik.

Ha az IT területén keresünk munkát, ide kattintva válogathatunk az állások között, itt pedig a bérekről tájékozódhatunk. Amennyiben más lehetőségek érdekelnek bennünket, használjuk személyre szabott beállításainkat, vagy nézzünk szét a legfrissebb hirdetések között. Legyünk naprakészek, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést is, így biztosan nem maradunk le a számunkra legmegfelelőbb munkáról!

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: álláskeresés, munka, karrier, fizetés, IT