Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Míg volt egy időszak, amikor mindenki „vendéglátózni” szeretett volna, sajnos manapság egyre nagyobb a munkaerőhiány ebben a szakmában. Pedig amellett, hogy természetesen megvannak a nehézségei, ezt a munkát is lehet odaadással, lelkesedéssel és lelkiismeretesen végezni. Gőbőlős Réka az egyik legjobb példa erre.

Mióta dolgozik a vendéglátásban?

„Lassan 10 éve kezdtem vendéglátózni, először nyári szünidőben, majd tanév közben pedig hétvégente, középiskolai tanulmányaim mellet. Mivel vendéglátó szakközépiskolába jártam, így egyértelmű volt, milyen nyári munkát is vállaljak. Hamar beszippantott a szakma.

Dolgoztam discoban, családi étteremben, póker klubban is, de teljesen a szállodák világa fogott meg véglegesen.”

Milyen feladatkörök tartoznak Önhöz?

„Jelenleg egy belvárosi öt csillagos szállodában dolgozom, mint F&B Supervisor. Főbb feladatköreim közé tartoznak elsődlegesen a napi operáció zavartalan és eredményes működésének biztosítása, illetve a kollégák támogatása a vendégelégedettség növelése mellett. Problémák kezelése, kompenzáció, ha szükséges. Side job-ként pedig a részlegen belül zajló tréningek adminisztrálása, szervezése, illetve néha tartása is, de hozzám tartozik a HR részleggel való kapcsolattartás is.”

Mit szeret ebben a szakmában?

„Mindamellett, hogy sokféle nemzetiségű, kultúrájú embert ismerhet meg az ember, és remek kapcsolatokra tehet szert, a vendéglátásban dolgozók szinte minden munkahelyen kis családdá alakulnak. A sok együtt töltött idő alatt kialakul egyfajta kötődés, melyből barátságok, kapcsolatok is születnek. Mindenki ott segít a másiknak, ahol tud, támogat a munkában, sőt, sokszor a magánéletben is. Persze, előfordulnak kisebb-nagyobb viták is, mint minden családban, de műszak után egymás vállát veregetve térünk haza, vagy épp a kocsmába.

Meg kell még említsem a gasztronómia széleskörű megismerését, mind alapanyag, mind elkészítési módok, mind pedig italismeret tekintetében is.”

Az első és legfontosabb, a nyitottság

Mi okoz sikerélményt, mi motiválja?

„Számomra a legnagyobb sikerélmény a pozitív vendégvisszajelzés. Jó érzés látni, hallani vagy olvasni, ha egy vendég értékeli az érőfeszítéseket, amit nyújtanak felé. Egy jól elkészített étel, egy jó szerviz, egy-két kedves gesztus sokat jelent annak a vendégnek, aki betér egy ebédre, vagy vacsorára. A vendéglátósok nap mint nap arra törekednek, hogy a vendégek igényeit minél magasabb szinten tudják kielégíteni, mindig egy kicsivel többet nyújtva, mint az elvárható lenne. Ha néhány dicsérő szót, vagy kézfogást kapok, nekem aznap már jó napom volt.”

Hogy néz ki egy napja?

„Nincs két egyforma nap. Többféle munkarendben dolgozunk, reggeles és délutános, valamint van éjszakás műszak is. A műszak kezdetekor “átvesszük a pályát”. A supervisorok és felszolgálók egyeztetnek, mi történt aznap, mi várható a nap további részében (foglalások, csoportok), majd a műszakvezető kiosztja a feladatokat és megkezdődik a munka.

A szállodai élet eléggé változatos, egy nap alatt többszáz fős reggeli, csoportok büféebédje, a’la carte étkeztetés, koktélszerviz, állófogadások és díszvacsorák is zajlanak. Mindehhez nagyon széleskörű és pontos előkészületek szükségesek a későbbi zavartalan munkavégzéshez. A rendezvények végén vissza kell állítani az éttermet az eredeti formájába, elvégezni a háttérmunkát és leellenőrizni a rendet, hogy a másnapi operáció is zökkenőmentesen kezdődhessen. Műszak végén pedig már csak a zárási procedúra van hátra, elszámolások elkészítése, bevétel leadása és egy kis irodai munka.”

Milyen tulajdonságok kellenek Ön szerint ahhoz, hogy valaki megállja a helyét a vendéglátásban?

„Sokszor hallani, hogy aki nem tud mosolyogni, az ne menjen vendéglátósnak. Igen ez fontos, de vannak kicsit fontosabb tulajdonságok is. Az első és legfontosabb, a nyitottság.

Aki nem szeret önzetlenül örömet okozni másoknak, adni és szinte minden tőle telhetőt megtenni egy idegenért, az hamar ki fog égni ebben a szakmában.

A második a türelem. Emberekkel foglalkozni sokszor nagyon nehéz, kezelni a vendégeket, a kollégákat, a problémáikat, megoldani azokat, nagyon megterhelő tud lenni. Sok a stressz, ezért a stressztűrőképesség is fontos. A jókedv és a humor pedig elengedhetetlen.”

Mik a legnagyobb nehézségek, kihívások?

„Jelenleg a munkaerőhiány a legnagyobb nehézség ebben a szakmában. A stressz is állandó, így ez rányomhatja a bélyeget az ember mindennapjaira, ha hagyja. Maga a vendéglátás szakma sok áldozatot követel, leginkább időben mérve. Hétvégék, ünnepnapok sokszor munkával telnek, az ember keveset találkozik a családjával. Hotelben dolgozni viszonylag élhetőbb, mint egy kis étteremben, mivel multiként funkcionál. 8 órás műszakok vannak, heti 5 napot, kötelező szabadságok, juttatások, így összességében nézve biztos munkahely és talán a legjobban fizető is.”

Milyen tervei, céljai vannak a jövőre nézve?

„Jelenlegi munkakörömből szeretném a legtöbbet kihozni, tanulni és fejleszteni magam, illetve a vezetői készségeimet. Esetleg egy rövidebb külföldi kiküldetést is szívesen vállalnék. Nőként ez a szakma sajnos nem túl hosszú életű, ha családot, gyereket szeretne az ember.”

 

Számos szakembert keresnek jelenleg is a vendéglátás területére, a legfrissebb álláshirdetéseket ide kattintva tudjuk átböngészni.

Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala