Jamie Oliver nem az az ember, akit egykönnyen le lehet nyomni. Valójában egy összetett személyiségről van szó. Először is, maga az ember: hetyke, nagyképű, szenvedélyes és néha sebezhető. Másodszor ott van Oliver, a márka: egy eladható arc a magazinokban, az élelmiszercímkéken, konyhai eszközök csomagolásán, a Sainsbury's szupermarketcsoport hirdetésein és az éttermek bejárata fölött. Végül - valahol a háttérben - ott áll harmadikként az okos és néha megalkuvó üzletember.

Mindez egy szerencsés "véletlennel" indult, amikor egy tévéstáb felfedezte, következetesen képviselte azt, ami csak rá jellemző, és mindig az erősségeire alapozott. Mindezt megtöltötte tartalommal, látható maradt, és folyamatosan tovább építette márkáját azzal, hogy új termékekre is kiterjesztette.

Richard Bransonnal, a Virgin-birodalom fejével ellentétben Oliver nem sokat beszél életéről, ha mint sikeres üzletember kerül szóba. A márkája az élelmiszerekre, az életmódra és arra a szenvedélyes meggyőződésre épül, miszerint az egyén képes jobbá tenni ezt a világot. De Olivert ma már egyre inkább üzletembernek tekintik, és csak másodsorban televíziós műsorvezetőnek és szerzőnek.

A siker 10 hozzávalója Jamie Olivertől

Lássuk, miért! Mi a sikerének titka, amivel elérte, hogy a szülei essex-i kocsmájából egészen a világhírnévig vigye ez a srác? Mert abban egyet érhetünk, hogy nemcsak a sült csokoládé puding készítéséhez ért kiválóan. Hasznosítsuk saját karrierépítésünk során az ő receptjét!

Jamie Oliver üzleti sikerének 10 pontja:

1. Legyél önmagad - meg egy kicsivel több!

Jamie Oliver képernyőre született, állapíthatjuk meg, látva a műsorait. De nem volt ez mindig így. Azonban a receptműsoroktól kezdve a valóságshow-kon keresztül ki tudta bontakoztatni és továbbfejleszteni nagy formátumú kommunikációs képességeit. Minden egyes műsorában világosan, érthetően és a rá jellemző szenvedéllyel beszél. Hozzánk, nézőkhöz és potenciális vásárlóihoz.

enlightened Mit tanulhatunk ebből? Kiemelkedő kommunikációs készségek nélkül minden sokkal rögösebb. Ha valaki gyengébb ilyen téren, megéri tréningelnie és továbbfejlesztenie képességeit szakértők segítségével. Nyissunk mások felé, ne féljünk megmutatni képességeinket!

2. Terjeszd ki a márkát a személyesen túlra!

A televíziós szerepléseit kiegészítette könyvek írásával és DVD-k kiadásával. Ez sokaknak már önmagában is elegendő lett volna a hátradőléshez. Ő azonban tovább lépett, és kiterjesztette márkáját a profiljához szorosan kötődő újabb területekre. Éttermeket nyitott, lobbizott a közétkeztetés minőségének javításáért, saját márkás termékeket dobott piacra és a Sainsbury's élelmiszerlánc reklámarcává vált.

enlightened Mit tanulhatunk ebből? Mi irányítsuk az üzleti kapcsolatainkat, és olyan partnerekre tegyünk szert, akik szintén képesek a továbblépésre. Azokra az értékekre építsünk, amiben a legjobban vagyunk és maradjunk is ezeknél a kompetenciáinknál. Tervezzünk előre.

3. Arra építs, amiben jó vagy!

A Jamie Oliver márka az ételekről és az ínyenc életstílusról szól, és a termékek, - amelyeket a neve alatt értékesítenek -, az ő ,,körén" belül maradtak.

enlightened Mit tanulhatunk ebből? Szerezzünk megfelelő képesítést, ha kell, tanuljunk új szakmát. Olyasmiben ,,utazzunk", amiben magabiztosak vagyunk. Ismerjük meg alaposan a szektorunkat, és vizsgáljuk meg a keresztértékesítési lehetőségeket. Használjuk ki a többszörös kapcsolódási pontokat és éljünk az új média adta lehetőségekkel is.

4. Ne feledkezz meg a közhasznúságról!

Oliver gyorsan szerzett vagyonát sosem tette bankba, azonnal visszaforgatta. Az első ilyen alkalom az étterem koncepció létrehozása volt: a Fifteen étteremre alapozott közhasznú vállalkozás, amelyet munkanélküli tinédzserek képzésének szentelt. A közösségi vállalkozás a Jamie konyhája című sorozat hatására lett kiemelkedően népszerű, és - nem mellesleg - megsokszorozta hagyományos termékeinek eladását.

enlightened Mit tanulhatunk ebből? Legyünk szenvedélyesek és hitelesek. A szociális érzékenységünknek adjunk hangot és tegyünk is érte. Építsünk a segítségével valami maradandót, ne féljünk a pénzügyi beruházástól sem.

5. Legyél egy nagy cég arca - és maradj is az...

A sztárséffel forgatott reklámkampányoknak köszönhetően a Sainsbury's még a válság első évében is képes volt növelni piaci részesedését. A kapcsolatuk nem volt mindig zökkenőmentes, de jól szolgálta mindkét fél üzleti érdekeit.

enlightened Mit tanulhatunk ebből? Tárgyaljunk több lehetséges partnerrel (munkaadóval), és mérlegeljük a szerződés feltételeit. Mindig ragaszkodjunk a saját márkaértékeinkhez. Sose tévesszük szem elől értékeinket. Tudjuk azt is, hogy mikor kell diplomatikusnak lenni és milyen kompromisszumot vagyunk még hajlandóak bevállalni.

6. Tudd kezelni a nehézségeket!

Olivernek sokszor szembe kellett néznie a jogos kritikákkal és a kedvezőtlen fordulatokkal. De nem sajnálta az energiát, mindig tovább lépett és új ötletekkel válaszolt rá.

enlightened Mit tanulhatunk ebből? Ha a régi tudáscsomagunk kezd kimenni a divatból, töltsük újra! Legyünk nyitottak az újra, a fejlődésre, képezzük magunkat, olvassunk utána a nemzetközi trendeknek is. Dobjunk be új ötleteket, kerüljünk vissza a "reflektorfénybe". A sokoldalú, megfontolt, építő jellegű üzleti szemlélet visz előre, ennek az ellenkezőjét sehol sem látják szívesen.

7. Terjeszkedj a nemzetközi piacon!

A pucér szakács tévésorozat már Oliver karrierje kezdetén nemzetközi sikert aratott. A séf ezt ki is aknázta, és világszerte nyitott éttermeket, terjesztették a könyveit, DVD-it, termékeit is.

enlightened Mit tanulhatunk ebből? Szerezzünk jó hírnevet magunknak a saját környezetünkben, de alakítsuk ki a nemzetközi profilunkat is. Például legyünk jelen a LinkedIn-en! Vegyünk részt nemzetközi csapatok munkájában, konferenciákon, adjunk elő releváns eseményeken. Ne sajnáljuk rá a plusz időnket, valamit valamiért!

8. Védd a márkát!

Minél nagyobb egy vállalat, annál nehezebb megőrizni az alapértékeit. Oliver üzleti birodalma gyorsan növekszik, de továbbra is egységes a márka, amiből élnek.

enlightened Mit tanulhatunk ebből? Mindig megfelelő emberekkel dolgozzunk! Cégvezetőként ne sajnáljuk a pénzt a kiváló szakemberektől. Ám maradjon kezünkben az irányítás továbbra is, és legyen meg az általános kontroll minden egyes alkalmazott esetében.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

9. Merj ellentmondásos lenni!

Oliver mindig megosztotta a közvéleményt. Ha azt látta jónak, ellenszegült, sőt egyszer nyilvánosan a Sainsbury's vezetőivel is összerúgta a port. Nagy kockázattal járó stratégia, amely arra szolgált, hogy elmélyítse és megerősítse az emberek képzeletében róla alkotott képet.

enlightened Mit tanulhatunk ebből? Talán ezt a legnehezebb magunkévá tenni, de egy próbát megér. Álljunk ki a közösség jogaiért, és akár forduljunk szembe az érdekelt felekkel, a felső vezetéssel, részvénytulajdonosokkal is. Használjuk a sokkolás technikáját, ha valamilyen ügyre szeretnénk felhívni a figyelmet. Személyiségünk legyen valóságos és hiteles, sosem megalkuvó. Folytassuk a törekvésünket az után is, ha kikerül a "reflektorfényből"!

10. Legyél bátor!

Ahogy már említettük, Oliver sosem hagyta nyereségét a bankban, egy nagyobb részét mindig befektette, visszaforgatta. Így a recesszió idején is merte bővíteni meglévő vállalkozásait, és sikerének többi hozzávalójával kombinálva ez meg is hozta a további bőséges nyereséget.

enlightened Mit tanulhatunk ebből? Ismerjük fel, ha itt az idő kockázatot vállalni. Fektessünk be, de ne kockáztassuk az egész vagyonunkat. Értsük meg a piacot és merjünk új vizekre lépni. Ha szükséges, konzultáljunk szakemberekkel döntésünk előtt.

Adhatja magát a kérdés: és mi lesz akkor, ha Jamie Oliver visszavonul? Mindig is büszke volt arra, hogy kreatív, ambiciózus emberekkel dolgozik, akik előre tudják vinni a céget, és elérte, hogy sikeresen elindított vállalkozásai mostanra nem az ő személyiségén, hanem a márkán alapulnak. Gondoljuk végig karrierjének mérvadó lépcsőit és saját értékeit, merítsünk belőle inspirációt, ha úgy érezzük, itt az idő karrierünk továbbépítésére vagy éppen egy egészen más életút elkezdésére.

Forrás: Trevor Clawson: Üzlet Jamie Oliver módra

Készítette: S. G.

Címkék: karrier, brand, márkaépítés, siker