Így építsünk erősebb kapcsolatot a kollégáinkkal!
Az erős munkahelyi kapcsolatok kialakítása időt és energiát igényel, de jelentős pozitív hatása lehet a karrierünkre és a mindennapjainkra.
Önnek ajánljuk!
Az életünk számottevő részét a munkahelyünkön töltjük, és hacsak nem magányos farkasként dolgozunk egyedül, elkerülhetetlen, hogy kapcsolatot tartsunk a kollégáinkkal. Azt mindannyian tudjuk, hogy nincs is annál rosszabb, mint amikor olyan emberekkel vagyunk körülvéve, akikkel nem találjuk a közös hangot, hiszen ez nem csak a hangulatunkra lehet negatív hatással, hanem a teljesítményünkre és a motivációnkra is. Hogyan erősíthetjük tudatosan a kapcsolatunkat a kollégáinkkal, még akkor is, ha reménytelennek tűnik a helyzet? Íme néhány pszichológiai alapelv és gyakorlati tipp a könnyebb együttműködésért!
A pozitív kommunikáció ereje
A hatékony csapatok egyik kulcsa a pozitív kommunikáció. Ez nem csak azt jelenti, hogy kedvesek és udvariasak vagyunk egymással, hanem azt is, hogy tudatosan törekszünk a támogató, építő visszajelzésekre. Panaszkodás és a problémákra való fókuszálás helyett figyeljünk arra tudatosan, hogy a dolgok szebbik oldalát is lássuk, hogy lehúzás helyett inkább motiváljuk és segítsük egymást! Ha például észrevesszük az egyik kollégánk erőfeszítéseit vagy sikereit, ne tekintsük alapvetőnek és mondjunk neki pár jó szót, értékelni fogja. Ugyanígy ha valami most éppen nem sikerült, ne fokozzuk a negatív érzéseket azzal, hogy még a másik lelkébe gázolunk a megjegyzéseinkkel – valószínűleg tisztában van vele, ha tévedett vagy hibázott. A gesztusaink és a hangnemünk is árulkodó: a nyílt testtartás, a mosoly és a kedves hanghordozás mind segítenek a bizalom kiépítésében, míg a karba tett kezek, a fagyos tekintet és a számonkérő hanglejtés akkor is rombolja a kapcsolatot, ha egyébként pozitív szavakat mondunk.
Az empátia és az aktív hallgatás
Az empátia nem csupán egy kedves gesztus, hanem egy hatékony eszköz is a munkahelyi kapcsolatok erősítésére. Az empátia képessége nem mindenkiben van meg, de tudatos odafigyeléssel fejleszthető és tanulható, és érdemes is vele foglalkozni, hiszen az életünk minden területén fontos lehet. Ha gyors ítélkezés és azonnali negatív reakció helyett megpróbáljuk magunkat a másik helyébe képzelni, megpróbálunk az ő fejével gondolkozni, más szemszögét láthatjuk meg az adott problémának, és valóban megérthetjük a másikat. A megértés mellett az aktív hallgatás is erősíti a kapcsolatokat, így ahelyett, hogy arra várnánk, mikor kerülünk már sorra a beszélgetésben, próbáljuk meg ténylegesen megérteni a másik mondanivalóját! Ha visszaismételjük a másiknak a kulcsgondolatokat, az a kollégánk számára is megerősíti, hogy valóban figyelünk.
Kis gesztusok nagy hatással
A munkahelyi kapcsolatok erősítéséhez nem mindig kell hatalmas gesztusokat megtennünk vagy formális csapatépítő eseményeken részt vennünk; persze utóbbiak nagyon jó hatással lehetnek a csapatmorálra, de ez nem jelenti azt, hogy a hétköznapokban ne léphetnénk előre az ügyben. Sokszor a mindennapi apró figyelmességek hozzák a legnagyobb változást, például egy kedves köszönés a nap elején, egy érdeklődő kérdés a kávészünetben, vagy a segítségünk felajánlása, ha látjuk, a kollégánk mennyire el van havazva. Az összetartozás érzését az is erősíti, ha nem feledkezünk meg a közös sikereink megünnepléséről – és itt ismét nem arra kell gondolni, hogy hetekig kell szerveznünk egy céges bulit, hanem akár egy koccintásra a nap végén, vagy egy társasjátékozásra a munka után.
Épp állást keresünk? Kerüljünk képbe a legfrissebb álláslehetőségekkel és iratkozzunk fel az állásértesítőre!
Készítette: Kövecses Evelin