A dolgozók 65 százaléka, ha választhatna a fizetésemelés és egy új főnök között, az utóbbit választaná - áll az officevibe.com felmérésében. Ha az első látásra talán meglepőnek tűnő adat mögé nézünk, egyértelműen kiderül, hogy 10 munkavállalóból több mint 6 ki nem állhatja a főnökét, olyannyira, hogy még a magasabb fizetés sem lenne képes ezt a negatívumot kompenzálni.

A Harvard Business Review-ban megjelent szakértői cikkében Vineet Nayar három különböző főnöktípust különböztet meg: a "döntésképtelen főnököt", a "bizonytalan menedzsert" és a "mindentudó vezetőt". Bármelyik típusba tartozzon is a főnök, hajlamos lesz túlságosan is kritikus véleményt megfogalmazni és tettei rontják a munkamorált, melynek következménye, hogy a kollégák már a pluszpénztől is eltekintenének, csak hogy ne legyen pokol a napi munka. 

A probléma forrása, hogy a túlságosan kritikus menedzserek sokszor a lehető legjobb szándékkal vannak és egyáltalán nincsenek tudatában annak, hogy beosztottjaik hogyan látják őket. Íme, hogyan tudhatjuk meg, hogy rossz főnökök vagyunk-e és mit tehetünk ellene!

1. Elmondjuk, hogy miért olyan nehéz megfelelni nekünk, illetve miért vagyunk olyan szigorúak?

Bizonyos főnökök pontosan azokkal az alkalmazottakkal a legszigorúbbak, akikben a legjobban hisznek és akikben a legtöbb lehetőséget látják. Többet várnak el tőlük, mert tehetségesnek tartják őket, szeretnék a legtöbbet kihozni belőlük és részletesebb visszajelzést adnak nekik minden munkájukkal kapcsolatban. 

3 jel, hogy túlságosan kritikus főnökök vagyunk!

Ha nincs nyíltan megbeszélve, hogy erre a bánásmódra azért kerül sor, mert a főnök elkötelezett az illető fejlődésével kapcsolatban, akkor a beosztott csak azt látja, hogy mások könnyebben kapnak pozitív visszajelzést és azt fogja hinni, hogy a főnök a többiekkel kivételezik. 

A megoldás: legyünk következetesek. Ha egy beosztottat kritizálunk, mert tehetségesnek tartjuk és jót akarunk neki, akkor ezt mondjuk ki. Így nem egy olyan főnököt fog bennünk látni, akinek lehetetlen a kedvére tenni, hanem olyat, aki hisz bennük és igazi mentorként áll mellettük. Ez a szemléletmódbeli váltás lehet a különbség aközött, hogy valaki frusztráltnak, vagy motiváltnak érzi magát a munkahelyen.

3 jel, hogy túlságosan kritikus főnökök vagyunk!A Profession.hu-n ilyen vezetői állásokat kínálnak!

2. Tisztában vagyunk vele, hogy a jó szándék már nem elég?

Ha folyamatosan erős kritikával illetjük kollégánkat, mert tudjuk, hogy többre képes és a legjobb érdekeit szolgálja, tudnunk kell, hogy ez önmagában még nem lehet indok arra, hogy minden munkáját visszaküldjük és újraíratjuk. A magas elvárásokat és különösen kritikus hozzáállást meg kell támogatnunk kiemelkedő előrelépési lehetőségekkel, juttatásokkal és érdekes, kihívást jelentő projektekkel. 

A megoldás: beszéljünk tiszteletteljesen és éreztessük az illetővel, hogy egyenrangú szakmai partnerként tekintünk rá. A különös figyelem ne csak az elért eredmények, hanem a jutalmazás kapcsán is legyen tetten érhető.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

3. Ösztönözzük a kétoldalú kommunikációt?

A másik eset, amikor a munkavállaló úgy érezheti, hogy a főnök igazságtalanul kritikus, amikor a kommunikáció egyoldalúvá, vagyis a visszajelzés mindig csak a vezetőtől a beosztott felé áramlik és vissza sohasem.

A megoldás: gondoljuk át, hogy az ilyen jellegű hozzáállás csak azt erősíti az alkalmazottban, hogy az ő véleménye és álláspontja egyáltalán nem számít. Ne essünk ebbe a hibába és gyakoroljuk a hallgatás készségét!

Címkék: munkahely, vezető, főnök, munkatárs, kommunikáció

Szemlézte: Fogas Krisztina