Powered by

Karácsony 2.0: mi lesz a céges programokkal?

Olvasási idő: 6 Perc
Munkaerő megtartás
2020.11.30.

Töltse le
KORONAVÍRUS 2020 – A MUNKAADÓK HELYZETE!

Érdekel

Ennek a furcsa évnek is lassan a végéhez közeledünk, amely időszak jellemzően a céges eseményeké, a közös ünneplésé – legalábbis eddig így volt. Most, hogy ismét a járványhelyzet nehezíti a mindennapokat, sok munkáltató fókuszában sem a karácsonyi program áll, annak ellenére, hogy a munkavállalóknak hatalmas szükségük lenne a közös együttlétre, a sok hónapja gyűlő feszültség kiengedésére, még akkor is, ha ez csak virtuálisan lehetséges. Vajon mi lesz idén az ünnepi rendezvények sorsa? Erre a kérdésre keressük a választ Bódi Gabriellával, az Eureka Games szervezetfejlesztési szakértőjével és Drávai Gabriellával, az Eureka Games HR szakmai vezetőjével.

Nem az online az új offline

Nem mondunk újat, ha azt állítjuk, hogy a cégek nagy része a karácsonyi rendezvény megszervezésére fordítja a legtöbb időt, pénzt és energiát, hiszen normális esetben ilyenkor van lehetőség az összes munkatárssal együtt ünnepelni. A jelen helyzet azonban okoz némi megtorpanást a munkaadói oldalon: egyrészt a vállalatokon belüli szervezők is kimerültek a mögöttük álló hónapok alatt, másrészt a többségnek egyáltalán nincs gyakorlata az online programokban, pedig az aktuális korlátozások között kizárólag a virtuális tér adhatja a közös esemény helyszínét.

Bódi Gabriella

Bódi Gabriella

az Eureka Games szervezetfejlesztési szakértője

Tapasztalatunk szerint azok tudnak a legkevésbé kapcsolódni a digitális megoldásokhoz, akik számára a karácsony céges keretek közötti megünneplése évtizedek óta a kultúra része. Náluk jellemzően teljesen elmarad az ünnepi rendezvény, ugyanis túl sok szempontból kellene kilépniük a komfortzónájukból, és úgy érzik, mindez nem érné meg a ráfordított költséget.

És folytatja egy meghatározó ténnyel: „Az online közösségépítés még gyerekcipőben jár, amiben egyébként nemcsak Magyarország van lemaradva. A cégek eddig nem foglalkoztak vele, most pedig kényszer hatása alatt állnak. Ráadásul az online karácsonyt és csapatépítést a legtöbb munkáltató automatikusan azokhoz az élő élményekhez, eseményekhez hasonlítja, amelyekről már van tapasztalata, ami a téves, illetve túlzó elvárásokban is megmutatkozik.

Mást, másképp

Azok a munkaadók, akik nyitottak az online megoldásokra, jellemzően tehát nem remote csapatépítőt keresnek, hanem az élő események élményét egy képernyő előtt ülve, ugyanakkor nagy számban vannak olyanok is, akik tartanak attól, hogy mit adhat egyáltalán egy virtuális program.

A félelemek teljesen érhetőek, hiszen az élő és a virtuális platform teljesen más ingereket, kapcsolódási lehetőségeket teremt, ahogy időtartamban, és a megvalósítható programok jellegét tekintve is nagyok a különbségek. A fejekben azonban most még nagyon torz kép él az online eseményekről, a többség a videojátékokat és a nagy költségvetésű filmeket megközelítő élményt képzel ezekhez, aminek az oka egészen egyszerű: a számítógépes tartalomfogyasztás során ez a vibrálás és a végtelen számú hatás számít átlagosnak” – mutat rá Bódi Gabriella.  

Az online programok jellemzően kilencven perces időintervalluma alatt újfajta közösségi kapcsolódások valósulhatnak meg, azonban, ha kizárólag most, és egyszeri alkalommal él ezzel egy cég, nem érdemes magasra tennie a lécet. Ahhoz, hogy a munkavállalók számára a képernyő előtti helyzet ismerőssé váljon, mi több, profitálhassanak is a közös aktivitásból, elengedhetetlen a távoli közösségi összetartás beépítése a vállalati kultúrába.

A közösség a lényeg

Vitathatatlan, hogy ezen a ponton egyszerűen el kell engedni a látványos helyszíneken megszokott grandiózus ünneplést, valamint az ilyen magaslatokba csapó igényeket a virtuális térrel szemben, és gyakoribb, rövidebb, kisebb létszámú programokkal ajánlott, mi több szükséges támogatni a csapatokat.

Bár a munkavállalók legnagyobb része már kevésbé vágyja az online ünneplést, főleg most, hogy a vírus második hulláma ismét sokakat a négy fal közé zár, azonban éppen a fokozódó elszigetelődés miatt jelenthet sokat számukra, ha legalább ily módon együtt ünnepelhetnek a kollégákkal. Nem véletlen, hogy a karácsonyi parti kiemelt jelentőségű a legtöbb cég munkavállalóinak életében: itt értékelik a vezetők az évet, itt jelzik előre a következő év terveit nagy vonalakban, itt adják át a különböző díjakat, mint pl. “az év dolgozója” díjat, köszöntik a jubilálókat és sok esetben itt jelentik be azt is, hogy maradt-e keret a bónuszokra. Ezen az eseményen a cégvezetés megvendégeli a munkavállalókat, amely gesztussal, ha ténylegesen fordítanak rá kellő figyelmet, az éves teljesítményt is elismerik” – vázolja az évzáró rendezvények egy lényeges aspektusát Drávai Gabriella.

Mivel ez az év a legtöbbek számára nagyon megterhelő volt, tele ismeretlen kihívással, joggal igénylik is a munkavállalók az elismerést a szakember szerint: „A legtöbben úgy érzik, erőn felül teljesítettek a munkaadójuk érdekében és az online térben sokszor kevesebb visszajelzést kaptak, mint amikor több lehetőség volt a személyes kapcsolódásra. A virtuális közös karácsony jó alkalom lehet arra, hogy a vezetők kifejezzék, megbecsülik a kollégáikat. Emellett persze nem utolsó szempont az sem, hogy legyen mód a közös lazításra, nevetésre, ami online is hatékonyan képes oldani a mindennapi stresszt.

Hozzuk ki belőle a maximumot

Nem az események helyszíne a lényeg tehát, hanem annak az üzenetnek a közvetítése a munkatársak felé, hogy gondolnak rájuk, törődnek velük – ezt a legfontosabb most megérteni a munkáltatóknak, ez a cél szentesítse az eszközt! „A rövidebb, ugyanakkor gyakran újszerűbb online események abszolút képesek erre, ahogy az egyéb pozitív hatásaikat sem érdemes alábecsülni, ezek a közös együttlétek ugyanis éppúgy hozzájárulhatnak a motiváció és az elköteleződés fenntartásához, mint az eddig ismert, hagyományos rendezvények” – hangsúlyozza Bódi Gabriella.

És bizony van az online platformoknak számos előnye is, amelyek mellett szintén nem mehetünk el szó nélkül:

Egyrészt, mivel helyfüggetlen és kompaktabb programokról van szó, a cégek rugalmasabbak lehetnek az esemény időpontjával kapcsolatban. Nem kell a szervezésnél például a helyszínre jutási idővel kalkulálni, a vidékre utazó, vagy a gyerekekért az iskolába siető kollégákhoz igazodni, mi több, akár hétköznap, munkaidőben is megtarthatók ezek a közösségi aktivitások. Ráadásul a tapasztalat azt mutatja, hogy chaten keresztül könnyebben kommunikálnak azok a munkatársak, akik az élő rendezvényeken inkább a háttérbe húzódnak, és mivel a legtöbben annak is örülnek, hogy az otthonuk kényelmében élvezhetik a közös eseményt, így kevesebb is a lemorzsolódás, nagyobb eséllyel vesznek részt a programokon és nem is késnek annyit. 

Minden további figyelmesség pedig megsokszorozhatja az elégedettséget, és akár egészen élővé, közvetlenné is teheti a kapcsolódást: „Érdemes lehet például személyesebb apró, hasznos ajándékot, vagy némi forralt bort, bejglit, ünnepi csomagot küldeni a munkatársaknak, ahol erre lehetőség van. Azonban minden cégnek egyénileg kell mérlegelnie, hogyan is vannak a munkatársak, mire lenne valóban szükségük és hogyan veszik majd az ajándékot, örülni fognak-e neki vagy éppen ellenkező hatást vált ki a gesztus. A fókusz továbbra is a valódi odafigyelésen van, és aki most munkaáltatóként képes a dolgozói igényekre jól reagálni, annak extra lendület és motiváció lehet a jutalma a munkavállalói oldalon” – összegez Drávai Gabriella.

Készítette: Istók Nikoletta


Ne felejtsd el megosztani a cikket!

X

Töltse le
KORONAVÍRUS 2020 – A MUNKAADÓK HELYZETE!

Adja meg az adatait a letöltéshez

Érdekel