Ilyen karrierlehetőségek vannak itthon a digitális szakmában

Egy átlagos napunkon legalább 3 órát töltünk internetezéssel. Gondoltuk volna ezt 2000 szilveszter éjjelén? Biztosan nem, hiszen akkor az online világ Magyarországon még éppen csak gyerekcipőben járt, és szinte luxusnak számított, ha valaki a szabadidejét már nem a tévé-, hanem a számítógépe előtt töltötte hasonló mértékben.

Az online vagy - ahogy ma már inkább nevezik - a digitális szakma az egyik legdinamikusabban fejlődő terület. Nem meglepő hát, hogy a munkaerőpiacot is alaposan átrendezte, és markáns hatását a mai napig érezzük. Bölcsész-, tanári diplomával, újságírói vénával is egyre többen gondolkodnak azon, hogy átképzik magukat content managerré, keresőmarketing specialistává vagy éppen ügyfélkapcsolati menedzserré. Hogy ezek milyen munkaköröket jelentenek? Átlagon felüli színvonalon és tempósan kell gondolkodni, írni és intézkedni az ügyfelek üzleti céljaival összhangban, mindezt úgy, hogy a márkaismertséget és az eladási számokat is növelje még például az az 50-100 karakter is, amit Google szponzorált linknek (kattintható szöveges hirdetésnek) hívnak a szakma berkein belül.

Ilyen karrierlehetőségek vannak itthon a digitális szakmában Kétségtelen, hogy nagy karrierlehetőségeket és érdekes munkaköröket foglal magában ez a szakma. Erről kérdeztük a hazai digitális világ egyik piacvezető szereplőjét, Soós Gergelyt, a Neo Interactive tulajdonos-ügyvezetőjét, aki már az indulásnál aktívan kivette a részét a keretek kialakításában.  

Profession.hu: Mindig is online guru szerettél volna lenni? Mesélj nekünk, Te hogyan választottál pályát!

Soós Gergely: Nem volt ez egy szimpla döntés, mivel egyformán erős bennem a humán és a reál beállítódás. A vendéglátó-ipari főiskolát és a Közgáz egyetemet végeztem el, az első állásom pénzügyi jellegű volt a Mol-nál. Voltak ebben lehetőségek, de valahogy az a fajta alkotásvágy, ami bennem van, a pénzügyi pálya szigorú keretrendszerében nem jöhetett elő. Amúgy nagyon szerettem a vállalati hírlapba is írni, a kommunikációban itt próbáltam ki először magamat. Aztán jött egy nagy fordulat, kutatói ösztöndíjat nyertem Kolumbiába, és boldogan mentem! Kellett a távolság is, hogy átgondoljam az életutam alakítását: merre tovább, és mi az, amit igazán szeretnék megvalósítani.

Profession.hu: Valóban, sosem késő pályát módosítani vagy finomhangolni - hiszen te is ezután kerültél közelebb a jelenlegi szakterületedhez. Milyen volt az indulás? Káosz a köbön?

Soós Gergely: Voltak kihívások! Ott voltam az online szakma hazai indulásánál, és a fő keretek kitalálásában is részt vehettem. Akkor még az ügynökségi modell sem volt egyértelmű, a piac szereplői azt sem tudták pontosan, kiknek fognak dolgozni, mik lesznek a fő szolgáltatások és az üzleti modelljük - pedig ekkor 2000 körül jártunk. Akkor még mindenki kereste a helyét a piacon. Ma már fényévekkel előbb vagyunk minden téren, és nincs megállás.

Profession.hu: Közel 15 éves online kommunikációs tapasztalat van a hátad mögött. Mit látsz most, ha ránézel felülről az egészre? Nem bántad meg, hogy ezt választottad a pénzügyes karrier helyett?

Soós Gergely: Mivel ezt a pályaváltásomat harmincévesen éltem át, akkor már nem volt annyi időm, hogy újra alulról kezdjek dolgozni egy kialakult hierarchiában. Valami újat kellett találnom, és ehhez kockáztatni is kellett. Olyan lehetőséget kerestem, ahol rugalmasabban és az egyéni tehetség mércéjével lehet sikereket elérni. Szinte magától értetődő volt számomra, hogy az akkor még nagyon ismeretlen digitális szakma pont az én világom lesz. Itt innovatívan alakíthatom a dolgok menetét, és - ami számomra nagyon fontos elv - hosszú távon építhetünk fel valami maradandót.

Ilyen karrierlehetőségek vannak itthon a digitális szakmában

Profession.hu: Az elmúlt időszakra visszatekintve ez a szemléleted vissza is igazolódott, hiszen a neo még mindig a mérvadó piacvezető ügynökségek között van, ám sokan hirtelen próbáltak villantani, és legalább olyan gyorsan el is tűntek. Avass be bennünket, mi a titka a hosszú távú sikernek egy ilyen mozgékony területen!

Soós Gergely: Ha csak rövidtávú, mondjuk, 1 éves üzleti fejlesztésekben gondolkodtam volna, akkor ma nem lenne ez a cég. Előre kell nézni, tudatosan alakítani az irányvonalat, és ehhez elengedhetetlen egy ütőképes csapat is. Ez egy kölcsönös folyamat: ha a csapatomnak nem tudok tiszta karriercélokat felvázolni, akkor olyan egészen hétköznapi rutinfeladatoknál is kibukik ez, mint a napi kapcsolattartás az ügyfeleinkkel. Stabil cégfilozófia, innovatív szemlélet és folyamatos fejlődés - szerintem ezek a legfontosabbak. A legjobb az, ha nem csak követjük, mondjuk, a külföldi trendeket, hanem megismerjük közvetlen közelről. A digitális szakmában ehhez még csak nem is kell repülőre ülni.

Profession.hu: Kiemelted a megfelelő csapatot is: mit érdemes róla tudni és mérlegelni a kiválasztási folyamatnál? És mi várhat esetleg a pályakezdőkre, pályamódosítókra egy ilyen állásinterjún?

Soós Gergely: Hát, egy integrált ügynökségnél sokféle munkakörről van szó: vannak nálunk médiatervezők, ad server -, PPC -, social media menedzserek, illetve saját médiás felületeket menedzselő munkatársak is. Aztán a produkciós részen dolgoznak a programozók, a szövegírók, a grafikusok és az art directorok. Aztán ott az ügyfélkapcsolatért és a projektmenedzsmentért felelős csapat, és a funkcionális üzemeltetésünket is működtetni kell. Ebben a szakmában mindenki elérheti a sikereket és az elismerést, ha képes akár egy életen át tanulni, és tartani a lépést a nagyon gyorsan fejlődő irányokkal is. Ezért nem feltétlenül kell külföldön dolgozni, nagyon nagy tanulási terep van már itthon is, sőt! Az is megvalósítható, hogy itthonról külföldre dolgozzunk - nyilván világszínvonalon. Aztán a szerencsésebb esetben a munka és a hobbi egybeesik. Az állásinterjúkon nem értékelem túl a diplomás végzettséget, a munkatapasztalat sokkal hasznosabb szerintem. A múltban olyan is előfordult, hogy médiatervezésre felvettem egy doktornőt, pedig nem volt szakirányú végzettsége. Betanult, és nagyon jó volt ebben a munkakörben! De ma már annyi jó szakmai tapasztalattal bíró jelölt van, hogy kifejezetten ezt is szem előtt tartjuk az interjún, egyre kevesebb az idő a betanításra. És a motivációt, a megfelelő attitűdöt se felejtsük el. Amúgy átjárható egy ilyen képesség és tapasztalat, mert nemcsak az ügynökségekhez mehetnek dolgozni a jó szakemberek, hanem vállalati munkakörökbe is. Talán azt a legnehezebb megérteni annak, aki "kívülről" jön és átképzi magát, hogy ez az egész egy technológiai műfaj, de össze kell hozni a kreatív és kommunikációs világgal.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Profession.hu: És jól lehet keresni az online szakmában?

Soós Gergely: Igen, de nem csak a bérek nagysága a lényeg, hanem az a folytonos egzisztencia, amit ebben a szakmában biztosítani lehet. Pályaelhagyókról hallottam már, de munkanélküli digitális marketingesről vagy programozóról nem igazán.

Profession.hu:  Végül: a neo csapata hogyan élte meg a válságot? Változtattatok a munkafolyamatokon, voltak átszervezések, leépítések?

Soós Gergely: Nem kifejezetten a válság miatt, hanem ahogy fejlődtünk, bővültünk, nekem is át kellett szervezni a céget, és megtalálni azt az egyensúlyt, ami gördülékenyebbé és szervezettebbé teszi a munkafolyamatokat, időt spórol a kisebb projektcsapatoknak, de nem öli meg a kezdeményezőkészséget és a kreativitást. Közel 50 fős a neo ma már, nem fér bele a versenyképességünkbe, hogy feleslegesen vagy duplán dolgozzon bárki is - így bevezettünk egy minőségbiztosítást lehetővé tevő folyamatszabályozást, meg egy hatékonyabb és gyorsabb információkezelést és -áramlást is. Na, ez persze azért nem ment át egyik napról a másikra mindenkinél, de ez normális. Ennek már több mint két éve, és sikerrel átállt a csapat zöme erre a módszerre. Aki pedig így nem érezte jól magát, továbbment, talált magának máshol munkát. A csapatunk nagyon jó, büszke vagyok rájuk, ez egy összetartó társaság, a belső bizalom erős, szakmailag elismerjük egymást - de ehhez az is kellett, hogy képesek legyünk a megújulásra.

KÖZEL 150 ONLINE ÁLLÁS ITT! Csak egy önéletrajz kell, és máris jelentkezhetünk!

Készítette: Posta Renáta

Címkék: munkahely, IT, informatika, digitális, karrier