Az első benyomás meghatározó és kitörölhetetlen. Ezt jól ismerjük az állásinterjúk, a munkahelyi értékelések, az üzleti tárgyalások és konferenciák világából. Cikkünkben éppen ezért azokat a hatásos kommunikációs javaslatokat vesszük sorra, amellyel a saját előadásainkat, beszédeinket érdemes kezdeni. Mármint ha pozitív és maradandó benyomást szeretnénk gyakorolni hallgatóságunkra.

Nézzük, mit tanácsol erre a helyzetre a világszerte ismert Brian Tracy, aki emberek millióin segített már személyes karrier- és motivációs módszereivel!

19 tipp, hogyan kezdjünk egy lebilincselő és izgalmas előadást!

1. Mondjuk köszönetet a szervezőknek! Egyszerű, de hatásos nyitás, ha név szerint is megemlítjük a közönség soraiban ülő házigazdákat. Ez jól esik nekik, és a hallgatóságunkat is megerősíti abban, hogy tisztelettudóak vagyunk.

2. Kezdjünk egy pozitív mondattal! Biztosítsuk a résztvevőket arról, hogy értékes információkkal lesznek gazdagabbak előadásunk után. Egy ilyen egyszerű mondat is varázserővel bírhat: "A legfontosabb következtetéseket osztom meg önökkel, amelyekre valaha sor került ezen a szakterületen."

19 ütős mondat, amelyekkel elkezdhetjük az előadásunkat!

3. Bókoljunk a közönségnek! Mosolyogjunk őszintén és tisztelettel a többiekre úgy, mintha régi jó barátokat látnánk viszont. Mondjuk azt, hogy megtiszteltetés számunkra a szakma kiválóságai előtt beszélni, és velük kulcsfontosságú kérdéseket megvitatni. Például: "Megtiszteltetés, hogy ma itt lehetek önökkel. Ennek a szakterületnek önök az elitje. Hiszen csupán a legjobbak veszik maguknak a fáradtságot, és szakítanak időt egy ilyen megbeszélésre."

4. Eresszünk meg egy provokatív kijelentést az egybegyűltekről! Ennek magyarázataként álljon itt egy konkrét példa Brian Tracy beszédei közül: "Köszönöm a felkérést. Ma tudtam meg, hogy ebben a teremben csupa olyan milliomos ül, aki önerőből szerezte a vagyonát." Hatásszünet, majd folytatva: "Ha nem is mindenki az, bizonyára milliomosok lesznek egyszer. Jól mondom?" Egy hasonló kezdetre mindenki felkapja a fejét, és éberen figyeli a továbbiakat.

5. Utaljunk aktuális eseményekre! Említsünk egy friss hírt, vigyük magunkkal az újságot, és mutassuk fel a közönségnek. Egy ilyen helyzet felébreszti az érdeklődést, és minket is abban a színben tüntet fel, hogy jól értesültek vagyunk.

6. Utaljunk egy közismert személyiségre! Egy minta: "A XXI. században a tudás és a hozzáértés a siker elengedhetetlen feltétele. Pat Riley kosárlabdaedző szerint aki nem lesz jobb, az rosszabb lesz."

7. Utaljunk egy frissen lezajlott beszélgetésre! Hozzunk példát arra, amiről az egyik résztvevővel az előadás kezdete előtt beszéltünk.

8. Kezdjünk sokkoló kijelentéssel! Egy minta: "Egy friss tanulmány szerint jövőre élesebb lesz a verseny, de a lehetőségek is nagyobbak lesznek ebben az iparágban, mint valaha. Nem telik bele két év, és a teremben ülők 72%-ának pályát kell módosítania, ha nem alkalmazkodnak elég gyorsan a változásokhoz."

9. Idézzünk új kutatási eredményeket! Egy minta: "A Business Week egyik nemrég megjelent összefoglalója szerint 2007-ben közel kilencmillió milliomosa volt Amerikának, a többségük önerőből szerezte vagyonát. És ez a szám meg fog kétszereződni jövőre."

10. Csillantsuk fel a reményt! Adjunk perspektívát és pozitív bizakodást hallgatóinknak - hiszen minden sikeres előadás célja ez!

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

11. Kezdjük szellemességgel! Ezt akkor vessük be, ha valóban jó a humorérzékünk. Mások szerint is. Azonban ha előadásunk alapvetően komoly hangvételű, ne alkalmazzuk, mert csak összezavarja a résztvevőket.

12. Legyünk szórakoztatóak! A kedves, közvetlen összekacsintások, őszinte megjegyzések hatására a közönség is nyitottabbá válik irányunkban. Ne legyünk merevek!

13. Tegyünk fel kérdéseket, folytassunk felmérést! Kezdjük beszédünket valamilyen állítással, majd kérdezzünk rá a konkrét helyzetre a hallgatóságunknál!

14. Beszéltessük őket egymással! Felkérhetjük a résztvevőket, hogy beszéljenek meg valamit a szomszédjukkal, majd jelezzenek vissza. Bármi lehet ez, segítségül hívhatunk akár csapatépítéseken alkalmazott rövid szituációkat, feladatokat is.

15. Nyissunk egy problémával! Legyen ez központi kérdés a saját témánkra épülve. Hiszen eziránt mindenki érez és gondol valami konkrétat, és máris feszült figyelem várható.

16. Állítsunk és kérdezzünk! Egy minta: "Az elkövetkezendő percekben néhány ötletet adok arra, hogyan kerülhet karrierjük egy magasabb szintre. Mi a véleményük, érdemes ezért közösen gondolkodnunk?"

17. Nyissunk egy sztorival! Ezt mindenki szereti, főleg, ha kicsit halkabban kezdünk bele. Az olyan, mintha egy titkot árulnánk el. Beavatottként figyel majd mindenki, és elcsendesedik a terem.

18. Építsünk hidat magunk és a közönség közé! Kezdhetünk egy közös ismérvvel, lehet az például az adott helyszín, a város, vagy éppen a szakmánk - de a gyermekeink, párunk említése is egyfajta összetartozás-élményt indít el.

19. Beszéljünk magunkról! Minél őszintébb és szerényebb sztorikat mesélünk magunkról, annál nagyobb szimpátiát váltunk ki hallgatóinkból. A sikeres emberek egyik fő ismérve az, hogy eredményeik felsorolása és a vállveregetés nem a saját szájukból hangzik el, hanem például a bemutatás során a házigazdáktól.

A képesség, hogy hatásosan felkeltsük hallgatóságunk figyelmét, tanulható. Ezen sok múlik, karrierek sorsa állhat vagy bukhat rajta. Ha módot találunk arra, hogy melegebben, hatásosabban, barátságosabban szóljunk az emberekhez, ők partnereink lesznek abban, amire vágyunk: sikeresebbé válhatunk.

Forrás: Brian Tracy: Beszélj győztesként! Trivium kiadó.

Készítette: S. G.

Címkék: munkahely, előadás, kommunikáció, lámpaláz, beszéd