Mumus a munkahelyen: íme a hatásos előadás titkai!
Cikksorozatunk második részéből többek közt az is kiderül, milyen testtartásban álljanak a férfiak, és hogyan tagolják mondanivalójukat a nők.
Nem elég eredményesen dolgozni, és folyamatosan fejlődni szakmánkban, karrierünk részét képezi az is, hogy hatásosan tudjunk érvelni és beszédet tartani. Erre születni kell - vallják sokan a kevésbé exhibicionista táborból, ám jó hír, hogy minden megtanulható! Tanulmányozzuk a nagy sikerű testbeszéd szakértők, Allan és Barbara Pease gyakorlati tanácsait, és kezdjük el beépíteni életünkbe!
Előző cikkünkből már sok hasznos tippre tehettünk szert, most térjünk rá a további teendőre!
Sose közöljük a hallgatósággal, ha izgulunk vagy nincs elég tapasztalatunk! Ha így nyitjuk előadásunkat, akkor hátránnyal indulunk. A többség rögtön elkezdi majd figyelni az idegességünkre utaló jeleket, és minden bizonnyal rá is fog találni. Ha említést sem teszünk lámpalázunkról, észre sem fogják venni, vagy hamar túllépnek rajta. Ne gyengítsük hát magunkat, hanem törekedjünk a minél határozottabb fellépésre!
Beszéd közben használjunk magabiztosságra utaló gesztusokat! Főleg akkor vehetjük ennek hasznát, ha teljesen megrémültünk a nyilvánosságtól. Egy jól működő technika erre az esetre: építsünk az ujjainkból háztetőt, és csukjuk össze illetve nyissuk szét ujjainkat.
Kerüljük a negatív gesztusokat! Ne szögezzük rá a mutatóujjunkat a hallgatóságra, ne fonjuk keresztbe a karunkat, ne tegyük keresztbe a lábunkat, ne érintsük meg az arcunkat, és ne markoljuk meg a pulpitus szélét.
Legyünk kifejezőek, de ne vigyük túlzásba! Gesztikulálás közben mozgassuk természetesen és mondanivalónkkal összhangban kezeinket, arra ügyeljünk csupán, hogy ne tárjuk szét ujjainkat, és ne is emeljük karjainkat az állunknál magasabbra.
Szemkontaktus-trükk széles nyilvánosság előtt: ez is megoldható és tanulható! Hiszen valljuk be, egy 50 fő feletti csoport minden egyes tagjával lehetetlen közvetlen szemkontaktust tartani. Így más megoldást kell alkalmaznunk. Álljunk messzebb az első sortól (ideális esetben ez 10 méter távolságot jelent), nézzünk rá egy-egy adott személyre a négy sarokban egymás után, majd tekintsünk középre. Így legalább a társaság fele úgy érzi majd, kimondottan őt néztük, és ezzel érdeklődőbb hallgatóinkká válnak.
A hölgyek ne köntörfalazzanak! Mivel a nők egyszerre többfelé is képesek figyelni, így sok témát tudnak beleszőni egy-egy beszédükbe. Ám ez azzal jár, hogy többet is beszélnek, és el is kalandozhatnak. Ez azonban hátrányt jelent, mivel sokan nem fogják tudni követni a tárgyalás, prezentáció gondolatmenetét. Ezért is érdemes előre vázlatot írni mondanivalónk főbb pontjairól, és sose tévesszük szem elől a legfontosabb, átadandó üzeneteinket! Inkább mondjunk kevesebbet, de az tartósan maradjon meg a hallgatóság fejében!
Amennyiben hallgatóságunk főként férfiakból áll, egyenként adagoljuk mondanivalónkat! Vagyis ha választ, döntést vagy egyszerűen csak mélyebb megértést várunk a résztvevőktől, akkor ne zúdítsunk rá egyszerre több szálon futó információt. Vegyük külön-külön őket, és valóban lépjünk tovább, ahogy lezártunk egy kérdéskört.
A férfiak kerüljék az ún. szakadt cipzár beállást! Mit jelent ez? Tipikus reakció önbizalomhiány esetén, ha az illető két kezével eltakarja nadrágja cipzárját. Ez különösen megfigyelhető, ha az előadás nagy létszámmal bír. Ez a póz biztonságérzetet ad, de határozatlanságot közvetít a hallgatóság részére. Agyoncsapjuk vele éppen azt, amiért szót kaptunk.
Önnek ajánljuk!
A férfiak számára a legjobb pozíció: a kisterpesz és a lazán lógó karok. Ezek nyitottságot, dominanciát fejeznek ki, és pozitív benyomást gyakorolnak a többiekre.
Legyünk energikusak! Arcjátékunk tükrözze, amiről éppen beszélünk, ám túlzásokba se essünk. A hallgatóság ugyanis hitelesebbnek fog minket tartani, és szívesebben hozzászól a témához ebben az esetben.
Íme, néhány kincset érő gyakorlati tipp, amelyet érdemes előre begyakorolni, és utána rutinosan alkalmazni. Ne feledjük: a munkahelyi előadások közben alkalmazott pozitív testbeszéd növelni fogja hitelességünket, és fogékonyabbá teszi hallgatóinkat mondanivalónkra. Megéri hát energiánkat ráfordítani, és alaposan felkészülni!
Forrás: Allan és Barbara Pease: Testbeszéd a munkahelyen, Park Könyvkiadó.
Készítette: S. G.
Címkék: karrier, előadás, önbizalom, prezentáció