Korábbi cikkünkben bemutattuk a sikeres blogolás 16 ismérvét, itt az idő belelátni a jól működő honlapkészítés titkába is.

Miért pont honlap?

A saját honlap létrehozása akkor célravezető, ha a személyes és szakmai tartalmon túl értékesítési és marketing eszközöket is bevetnénk - ám professzionálisabb megoldásokkal és dizájnnal párosítva, mint amit az ingyenes blogfelületek lehetővé tesznek.

Milyen tartalommal?

Egyéni döntés, hogy milyen tartalmat teszünk fel honlapunkra, de fontos szabály, hogy csak a legszükségesebb információkat tüntessük fel. Egyrészt a virtuális térben jóval lényegre törőbben és kifejezőbben kell fogalmazni, másrészt mérlegeljük, hogy versenyképességünket csökkentő híreket - pl. konkrét tanácsok, árképzés - ne adjunk ki.

A legszükségesebb tartalmak:

- Szolgáltatási profil
- Ajánlatkérés
- Referenciák
- Rólunk
- Elérhetőség

Kiket kell bevonnunk?

A honlap tervezéshez és elindításhoz nem érthet mindenki, és ezt a saját érdekünkben érdemes már az elején felmérni. Tehát ne vegyük természetesnek, hogy egyedül képesek leszünk mindent profi módon elkészíteni - ezzel saját magunknak spórolunk pénzt, időt, energiát.

Amilyen kompetenciákra szükségünk lesz:

- Stratégiai szemléletmód a honlap tervezéséhez: menürendszer, arculat
- Kreativitás: szövegírás és dizájn terén egyaránt
- Programozás: honlap szerkesztés, háttérmunkák, fejlesztések, tartalomfeltöltés

A karrierhez saját honlap is kell?

Az amerikai én-márka szakértő, Dan Schawbel is egyetért a saját honlap készítésével. Szerinte, ha nem vagyunk jártasak a honlaptervezésben, érdemes megbízni ezzel egy hozzáértő személyt. Ennek több előnye is van: profibb és hibabiztosabb oldalunk lesz, ráadásul akár néhány nap-hét alatt élesíthető is.

Szabó Endre, a Colibree Design & Development Kft. ügyvezetője már több mint 6 éves hazai és nemzetközi tapasztalattal rendelkezik a honlapkészítés terén. Csapatával elsősorban hazai kis- és középvállalatoknak készítik el A-Z-ig mindazt, amire igény merül fel. Hasznos tanácsait érdemes végiggondolnunk, ha saját honlapkészítésen törjük a fejünket.

Nézzük a legfontosabb szempontokat a szakértő szemével! 

Mit válasszunk: ingyenes weboldal sablont vagy egyedi igények szerinti honlapot?

enlightened ... Shift+R javĂ­tja ennek a kĂŠpnek a minosĂŠgĂŠt. Shift+A javĂ­tja az oldal Ăśsszes kĂŠpĂŠnek minosĂŠgĂŠt. A különbség az ingyenes és az egyedi honlapfejlesztés között az ár és a lehetőségek. Míg az ingyenes megoldások olcsók, gyorsak, addig az egyedi struktúrával és dizájnnal rendelkező oldalak lassabban készülnek el - így értelemszerűen drágábbak is. Cserébe azonban minden ötlet megvalósítható a segítségével.

enlightened ... Shift+R javĂ­tja ennek a kĂŠpnek a minosĂŠgĂŠt. Shift+A javĂ­tja az oldal Ăśsszes kĂŠpĂŠnek minosĂŠgĂŠt. Az egyszerűbb személyes vagy cégbemutatkozó oldalak esetében elegendőek lehetnek az ingyenes megoldások, de azoknál az oldalaknál, ahol az értékesítés is cél, már sokkal több egyedi, ötletes, termékre, vagy szolgáltatásra szabott funkció kell.

enlightened ... Shift+R javĂ­tja ennek a kĂŠpnek a minosĂŠgĂŠt. Shift+A javĂ­tja az oldal Ăśsszes kĂŠpĂŠnek minosĂŠgĂŠt. A weboldalakat a tevékenységekhez és az üzleti modellhez kell igazítani, és még azonos területen is hatalmas különbségek vannak az egyes üzleti modellek között. A szakértő szerint az egyedi üzleti modellekkel (vagyis olyat és úgy kínáljuk, ahogy más nem) lehet manapság megfogni a látogatókat és vevővé tenni őket.

Mennyibe kerül és mennyi idő alatt készül el egy saját weboldal?

enlightened ... Shift+R javĂ­tja ennek a kĂŠpnek a minosĂŠgĂŠt. Shift+A javĂ­tja az oldal Ăśsszes kĂŠpĂŠnek minosĂŠgĂŠt. Egy alap weboldal - amely megfelel egy személyes, vagy céges bemutatkozásra -, már 70-100 ezer forint körül is elérhető. Ennek tartalma: főoldal, 4-5 aloldal a cég és termékek bemutatására, kapcsolat-felvételi lehetőség, árajánlatkérés, hírlevél feliratkozás. 3-5 nap alatt is elkészíthető akár, ha minden írásos és képi anyag rendelkezésre áll.

enlightened ... Shift+R javĂ­tja ennek a kĂŠpnek a minosĂŠgĂŠt. Shift+A javĂ­tja az oldal Ăśsszes kĂŠpĂŠnek minosĂŠgĂŠt. Egy komolyabb értékesítést támogató, különböző marketingmegoldásokat alkalmazó weboldal kb. 150-200 ezer forinttól indul. A felső határ korlátlan - az alkalmazott megoldásoktól, funkcióktól függ. Az összetett oldalak komoly egyeztetést igényelnek, a megrendelővel együtt kell kitalálni az oldal koncepcióját. Ilyenkor néha az egyeztetés és a tervezés hosszabb időt vesz igénybe, mint maga a fejlesztés. Ám ez a végeredményen és az oldal sikerességén is visszatükröződik.

"Egyébként a weboldal olyan, mint a divat - mutat rá Szabó Endre -, sosincs kész. Erre érdemes figyelni és folyamatosan kell finomítani, a látogatók szokásaihoz hangolni, illetve pár évente érdemes újragondolni, megújítani."

A szakértő tapasztalataira építve összegyűjtöttük azt is, mire érdemes még odafigyelnünk, ha elkészült a honlapunk.

3 végzetes hiba, amit a legtöbb friss honlaptulajdonos elkövet

1. Elavult látványvilág

Az aktuális trendek az online látványvilágban sokkal intenzívebben a szemünk előtt vannak, mint bárhol máshol. Emiatt magas elvárással bír minden látogató egy adott honlap dizájnjával kapcsolatban. Ez alapján dönti el, hogy egy oldal szimpatikus-e számára, bízik-e benne, elhiszi-e, ami azon szerepel. Egy elavult dizájnnal bíró oldalt látva a látogató kételkedik a weboldal tartalmában, naprakész állapotában, hitelességében.

Míg régen szinte minden oldalra jellemző volt, ma már inkább negatívan hat, ha egy weboldal zenél, vagy mozgó gif animációk vannak rajta, vagy a menüpontok csipognak/kattognak az egér hatására. Egy profi grafikus munkadíján nem érdemes spórolni, többszörösen megtérül!

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

2. Ergonómia és funkcionalitás viszonya

Nem elég kitalálni, mit szeretnénk az oldalra, fontos, hogy a leendő látogatók és a vevők fejével is gondolkodjunk. Az is nagyon fontos, hogy az oldalt ne legyen bonyolult használni, mert a vevők nem szeretik találgatni, hogyan működik egy oldal. Ha nem igazodnak el rajta, nem bíbelődnek. Inkább keresnek egy másikat.

3. A weboldal nem minden

Azaz hiába van egy weboldalunk, azzal foglalkozni kell: újabb és újabb szövegeket írni, fotókat, videókat feltenni, a híreket frissíteni, hogy a keresőmotorok és a vevők rátaláljanak. Ha van egy jól működő oldalunk, még nem biztos, hogy a leendő partnereink rátalálnak! Fontos a reklámozása, keresőoptimalizálása, a vevőkkel való kapcsolattartás, tehát az oldal aktív marketingje.

Végezetül ne feledjük az aranyszabályt itt sem, ha valamiben elbizonytalanodnánk: a kevesebb több, és a jó szakemberek - honlapkészítés terén is - aranyat érnek. Gondoljuk végig saját lehetőségeinket, terveinket, és kezdjük akár kicsiben. Ki tudja, lehet, hogy 3 év múlva már annyira megerősödik egyéni szakértői tevékenységünk, hogy bővülünk és új munkatársakat fogunk toborozni éppen ezeken az oldalakon.

Forrás: Dan Schawbel: Én 2.0 könyve, Colibree Design & Development.

 

Készítette: S. G.

Címkék: brand, márkaépítés, weboldal, honlap, marketing, karrier