Így kaphat szárnyakat a karrierünk - 1. rész
Aki szakmai életútját tudatosabban irányítani szeretné, annak érdemes kidolgoznia egy részletes marketingtervet ehhez. Cikksorozatunk segít, hogy a karrierünk szárnyakat kapjon!
Nemcsak egy vállalkozás sikerének kulcsa a jó marketingterv, hanem saját magunknak is előnye származhat belőle.
Az egyéni marketingterv a személyes fejlesztési terv stratégiai elképzeléseit bontja le. Ez a két terv személyes márkánk kialakításának és fejlesztésének hatékony eszköze. Éppen ilyen stabil alapokra épülnek a vállalati és termékmárkák is, éljünk hát a lehetőségével mi magunk is! Hogy fogjunk hozzá?
Személyes marketingtervünk kialakításához a következő 6 lépésre van szükségünk:
1. Helyzetelemzés
2. Célközönség-elemzés
3. Személyes swot-analízis
4. Konkurenciaelemzés
5. Marketingstratégia
6. Akcióterv
Most az első három tényezőt vesszük sorra, jövő héten pedig rátérünk a további háromra is.
1. Helyzetelemzés
Gondoljuk végig, hol tartunk, melyek a hosszú és a rövid távú céljaink. Mindez abban is segít, hogy megfogalmazzuk magunknak küldetésünket, jövőképünket és értékeinket, és végül összeálljon személyesmárka-esszenciánk.
Küldetésünk: határozzuk meg, hogy mit kínálunk, és mennyire tudjuk ezzel gazdagítani célközönségünket hosszabb távon. Például: ,,Vezetőnek születtem, csapatjátékos és stratéga vagyok. Ismereteimet a toborzásnál szeretném kamatoztatni, mert a jelentkezők közül ki tudom választani a legfelkészültebbeket a megbízóim számára."
Jövőképünk: foglaljuk össze, hová szeretnénk eljutni 10 év múlva, mi lesz személyes márkánkból, ha elég energiát fordítunk rá. Emeljük ki a piaci rést, ahol érvényesülni szeretnénk, és gondoljuk végig, milyen eredményeket várunk. Például: ,,Egyetemi diplomával rendelkezők számára olyan továbbképzést szeretnék szervezni, amely addigi ismereteiket kiegészítve alkalmassá teszi őket vezetői pozíciók betöltésére is."
Értékeink: gondoljuk végig, milyen meghatározó tulajdonságokkal jellemezhető személyes márkánk. Mennyire tartozik például értékeink közé az innováció, a kiegyensúlyozottság, az időérzék? Azokat a jellemzőket soroljuk ide, amelyek mások számára a legvonzóbbak! Például: ,,Személyes értékeim közé tartozik a közösségépítés és a fenntartható fejlődés melletti elkötelezettség."
Személyesmárka-esszenciánk: egyetlen mondatba sűrítve foglaljuk össze, kik vagyunk, mivel foglalkozunk és kiket szeretnénk megszólítani. Fogalmazzuk meg világosan és tárgyilagosan, mit kínálunk! Például: ,,Az IT szektor vezető kommunikációs szakértője vagyok."
2. Célközönség-elemzés
Az üzleti életben a piaci elemzés a jól bevált módja annak, hogy megismerjük a meghódítandó piacot. Személyes márkánk építése során is szükségünk van valami hasonlóra: meg kell hódítanunk célközönségünket.
Növekvő ismertségünk egyre több érvényesülési lehetőséget hoz. Térképezzük fel, hogy célközönségünk tagjai milyen társadalmi osztályhoz tartoznak, hogyan kommunikálnak, és milyen életet élnek! Például ha munkát keresünk, célközönségünket az álláshirdető munkaadók és vállalkozások adják. A technológiai fejlődéssel párhuzamosan célközönségünk tagjai is napról napra változnak, és a figyelmükért meg kell küzdenünk. Ami ma sikeres márka, holnap már talán senkit sem érdekel. Hacsak nem naprakész.
3. Személyes SWOT-analízis
Személyes márkánk kialakításához ez az egyik legfontosabb elemzőmódszer. Vegyük hát sorra a legfontosabb négy tényezőjét! Fontos azonban, hogy mielőbb felülkerekedjünk a gyengeségeinken, erősségeinkből kihozzuk a maximumot, meghatározzuk lehetőségeinket, és kiszűrjük a veszélyeket.
Erősségek (Strengths): olyan tulajdonságaink, amelyek mások számára érdekesek és értékesek lehetnek. Ezáltal céljaink elérését illetve karrierterveink megvalósulását szolgálják. Az erősség sokféle lehet. Ide tartozik például, ha egyszerre több feladatra is tudunk koncentrálni, vagy kiválóan kommunikálunk. De az is, ha nem vagyunk csapatjátékosak, mert akkor erősebb önállóság és felelősségvállalás jellemezhet bennünket.
Gyengeségek (Weakness): őszintén valljuk be magunk előtt, amiben kifejezetten nem vagyunk jók. Két irányba léphetünk tovább ezután: vagy továbbfejlesztjük ezeket a tulajdonságainkat, vagy tényszerűen elfogadjuk ezeket, és nem erőltetünk magunkra olyan feladatot, amiben úgysem tudnánk helyt állni.
Önnek ajánljuk!
Lehetőségek (Opportunities): ez a blokk az előző két pontból következik. Gondoljuk végig, miben vagyunk kiemelkedően jók, miben nem, és ezáltal milyen lehetőségek rajzolódnak ki előttünk. Egyetlen lehetőséget se hagyjunk ki, szárnyaljunk szabadon! Írjunk össze olyanokat is, amelyek merészebbek, sőt, akár lehetetlennek tűnnek.
Veszélyek (Threats): bárhonnan érkezhetnek a veszélyek. Ide tartozhatnak például azok a személyek is, akik ugyanarra az állásra jelentkeznek, mint mi, vagy azok a külső tényezők, amelyek céljainktól eltérítenek, vagy személyes márkánkat elavulttá teszik. Egyes veszélyek elkerülhetők, mások azonban nem. A fenyegetettségünket minimalizálhatjuk, ha erősségeinkre építünk, és a gyengeségeinket igyekszünk kiküszöbölni.
Nincs más teendőnk ezután, fogjunk papírt és ceruzát, vagy valamelyik mobil eszközünket, és a fentieket követve dolgozzuk ki saját jellemzőinket. Jövő héten a további három tényező alapos bemutatásával folytatjuk személyes márka gyorstalpalónkat. Tartson velünk akkor is!
Korábbi cikkeink, amelyek érdekesek lehetnek:
A márka én vagyok - 3 tipp, hogyan legyünk sikeresek
Mit tanulhatunk a problémás munkatárstól?
3 ok, miért keressünk állást akkor is, ha van munkánk
Készítette: S. G.
Címkék: álláskeresés, munka, karrier, marketing