Könnyen gondolhatjuk, hogy egy vezető a tekintélyénél és hatalmánál fogva alapvetően mindig nyer. De ez egyáltalán nem így van.

Ahogy az sem igaz, hogy egy beosztottnak mindig le kell nyelnie véleményét és igazát, csak hogy ne konfrontálódjon főnökével, kollégáival.

Ha szívesen megismernénk egy olyan tárgyalási stílust, amelyben az eltérő vélemények ellenére mindketten elégedetten állunk fel az asztaltól, ideje belemélyednünk az asszertivitás módszerébe!

Tanuljunk az állatvilágtól!

A híres suttogó kutyadoki, Cesar Millan előtt sem ismeretlen az asszertív tréning. Véleménye szerint ez biztosítja a csoportban élő állatok fennmaradását, az eredményes csapatmunkát, a rendet, a fegyelmet, felhőtlen kapcsolatot teremtve egymással és az anyatermészettel. De joggal kérdezhetjük: vajon mit tanulhatunk ebből mi, emberek a mindennapi munkánkra vetítve?

Hozott anyagból dolgozunk

Először is: vegyünk arról tudomást, milyen hajtóerők dolgoznak bennünk. Ösztönös viselkedésünk belénk van kódolva, és életünk végéig elkísér. Nem tudjuk gyökeresen megváltoztatni nézetünket, természetünket, értékrendünket, és éppen ezért nagyon káros, ha önmagunkat meghazudtoló helyzetekbe, döntésekbe keveredünk.

Így fejlesszük a kommunikációnkat

Kisgyermekként gyakran hallottuk a jó tanácsot: állj ki magadért, védd meg a saját igazadat! Aztán bekerülve az első közösségekbe el is szenvedhettük az ezért járó sebeket: csalódás, harag, megbántás, verekedés... kinek-kinek vérmérséklete szerint. Idővel többségünk alkalmazkodott a közösséghez, szerepeket, álarcokat vett fel, ám a belső igazunkat sosem hagyjuk el.

Ki az erősebb? Én vagy ők?

Tari Annamária pszichológus szerint az emberek nagyon félnek a külvilág reakcióitól. Erre a megnövekedett agresszió a válaszuk. Az internet világában, a blogokon, fórumokon kifejtett vélemények többsége negatív és támadó, rendkívül ritka a dicséret, a megerősítés. De érzékelhetjük ezt az utakon, sorban álláskor és a munkahelyünkön is.

Ahhoz hogy ma sikeressé váljon valaki, meg kell tanulnia könyökölni, a saját útját kitaposni, nem engedni, hogy mások visszalökjék. De az igazán jól működő, hatékony személyiség arra törekszik, hogy ne mások rovására érjen el jó eredményeket, ugyanakkor ne is meneküljön el a problémák és konfliktusok elől. Képes arra, hogy határozottan kiálljon, és vállalja önmagát. Ez egy tanulható képesség, személyes hatékonyságnak vagy asszertivitásnak nevezzük. És tenni kell érte, hogy az agresszió helyét ez vehesse át.

Ettől sikeresebb egy asszertív ember

Hazánkban már körülbelül húsz éve ismert ez a módszer, mégsem alkalmazzuk olyan gyakran, mint arra érdemes lenne. A latin asserere (felszabadítás) szóból származik a kifejezés, és önérvényesítésként definiáljuk magyarul. Aki asszertív, az tudja, hogy mit akar és meghallgatja a másik fél véleményét is. Közös megoldást keres. Ha nem ért valamit, akkor nem szégyell kérdezni. De miért járunk ezzel jobban?

- nem kell feladni önmagunkat
- win-win helyzetet teremt, a tárgyalás végén mindenki elégedett
- arany középút az agresszív és a passzív viselkedésforma között
- meddő vita helyett megoldással zárul

Ám azzal is tisztában kell lennünk, hogy az asszertív tárgyalás gyakorlása során nem a népszerűségre hajtunk, hanem sikeresebb tárgyalásokat, üzleteket ütünk nyélbe. Fel kell rá készülni, hogy nem mindenki fog szeretni minket, ám elismerni igen. Nemet kell majd mondanunk szemtől szembe. El kell hárítanunk provokatív csapdákat, hogy következetesek maradhassunk meggyőződésünkhöz. Előfordul, hogy többször is meg kell ismételni álláspontunkat, hogy célba érjen. Azt kell mondanunk, amit gondolunk. Testbeszédünket hozzá kell igazítani szavainkhoz. Nem megy egyik pillanatról a másikra, de megtanulható!

Beszéljünk "asszertívul"!

Faragóné Hajdok Ilona, felnőttképzési és közoktatási szakértő segítségével mutatunk néhány jól bevált mondatot az asszertivitás eszköztárából.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Egyetérteni vagy megérteni? Nem ugyanaz! Akkor tudjuk meggyőzni tárgyalófelünket, ha elfogadjuk az ő igazát. Az úgynevezett "te üzenetek" mindig a másikról szólnak, hibáztatnak, ezért nem jó irány. Ezzel szemben az "én üzenetek" során felelősséget vállalunk érzéseinkért, véleményünkért, tetteinkért és nem a másikban keressük a hibát.

- Dühít a viselkedésed! helyett Dühös vagyok!
- Igazgató úr, nagyon zavar, ha folyton telefonál. Inkább visszajövök legközelebb, ha lesz ideje.
- Nagyon rosszul esik nekem, ha így beszél velem. Kérem, magyarázza meg, hogy miért teszi!

Provokatív, védekezésre ingerlő helyzetekben érdemes visszakérdezni:

- Mit ért pontosan ..... alatt?
- Mit javasol, hogyan lépjünk tovább?

Ha nemet mondunk, akkor is a saját érzéseinket fogalmazzuk meg, ne általánosítsunk vagy vádaskodjunk.

- Nehezen lehet ezt eldönteni. helyett Nehezen tudok dönteni.
- Az mindenki számára egyértelmű, hogy...
helyett Én úgy gondolom, hogy...
- Nincs igazad!
helyett Nem értek egyet!

Így fejleszthetjük még tovább kommunikációnkat!

enlightened Gyakoroljuk a beszédet! Vegyük fel és hallgassuk vissza. Elemezzük ki, hogy elég meggyőző-e, nem remeg-e a hangunk.

enlightened Fejlesszük a testbeszédünket! Ha behódolónak tűnik testtartásunk, akármit is mondunk, nem leszünk meggyőzőek. Gyakoroljuk, hogyan kell egyenesen a másik szemébe nézni, miközben kimondjuk: nem értünk egyet.

enlightened Legyünk következetesek! Ismételjük meg többször is álláspontunkat. Tartsunk ki véleményünk és célunk mellett, ne hagyjuk őket elnyomni a másik hatására.

enlightened Tudjunk hallgatni! Legalább olyan fontos az értő hallgatás, mint a meggyőző érvelés. Hallgassuk a másikat figyelmesen, ha szükséges, akár jegyzetelhetünk is közben. A végén összegezzük, hogy jól értettük-e az álláspontját.

A fentiekből is kitűnik: ne akarjunk mindig másoknak megfelelni a saját rovásunkra. Ám nem mindig könnyű és nem is sikerül mindenkinek. Azonban megéri az erőfeszítést: az asszertív technika akár csak részleges elsajátításával is minőségi fordulatot vehet tárgyalástechnikánk. Hát még akkor, ha teljes mértékben alkalmazni tudjuk!

Forrás:
- Mesterkurzus: Pénz, karrier, csillogás?
- Felsofokon.hu, Nevel és oktat blog
- www.kutyasuttogo.com

Készítette: S. G.

Címkék: munka, kommunikáció, karrier