Kevés dolog van olyan nagy hatással az alkalmazottak megtartására, motiválására és elkötelezettségük növelésére, mint az őszinte elismerés, ami a teljesítményen túl a vállalati kultúrát is jelentősen befolyásolja. Cikkünkben Tamaskovics Kingát, a Profession.hu megbízott HR-vezetőjét kérdeztük az elismerések fontosságáról, az ehhez kapcsolódó gyakori kihívásokról és jó gyakorlatokról.
Elismeréssel nemcsak megtarthatjuk, hanem hosszú távon is elkötelezhetjük a dolgozókat
Ma az alkalmazottak elismerése már nem csupán egy kedves gesztus, hanem a sikeres működés egyik fontos alapköve. Kutatások és gyakorlati tapasztalatok egyaránt azt mutatják, hogy a rendszeres, és persze hiteles elismerés nagyban hozzájárul a kollégák pozitív véleményéhez, hozzáállásához.
„Az elismerés egy fontos motivációs eszköz, hiszen abban kap megerősítést a munkavállaló, amit jól csinál és arra ösztönzi, hogy így folytassa a jövőben is. Ha azt érzi, értékelik a munkáját, hozzáállását, elégedettebbé és elkötelezettebbé válik. Az elismerés emellett csökkenti a stresszt, ezáltal a munkahelyi jóllétre is pozitív hatással van, valamint elősegíti a pszichológiai biztonságot, ami a kreativitás és az innováció szempontjából elengedhetetlen” – fogalmazott Tamaskovics Kinga, a Profession.hu megbízott HR-vezetője.
Az aktuális gazdasági és munkaerőpiaci környezetben különösen fontos, hogy odafigyeljünk a munkavállalóinkra, hiszen az elégedetlenségük akár felmondáshoz, a fluktuáció növekedéséhez is vezethet.

Tamaskovics Kinga
a Profession.hu megbízott HR-vezetője
A munkavállalók elismerése stratégiai eszköz a tehetségek megtartásában és a vállalati versenyképesség megőrzésében. A munkaerőpiacot 2025-ben magas álláskeresői aktivitás jellemzi – a Profession.hu-n keresztül leadott jelentkezések száma csaknem 5%-kal emelkedett –, azaz a munkavállalók keresik az új lehetőségeket. Emiatt még nagyobb jelentősége van az elismerésen alapuló kultúrának és megtartást célzó munkaadói intézkedéseknek, hiszen nemcsak a munkavállalók elégedettségét növelik, hanem közvetlen hatással vannak a vállalat teljesítményére is. Az elismerés növeli az alkalmazottak lojalitását, csökkenti a fluktuációt, és pozitív munkahelyi kultúrát teremt, ami vonzóbbá teszi a céget a tehetséges munkavállalók számára.
Ahhoz, hogy ez a vállalati kultúra felépüljön és hosszú távon a kollégák és a cég sikerét szolgálja, elengedhetetlen a vezetők útmutatása. Ahogy arra a Profession.hu szakértője is rámutatott, a vezetők határozzák meg a szervezeti normákat és értékeket, példamutatásukkal pedig ösztönzik az elismerés gyakorlatát. Ha ők figyelmet fordítanak arra, hogy rendszeresen és őszintén elismerjék a munkatársaik teljesítményét, az az egész szervezeti kultúrára pozitív hatással lesz.
Mitől lesz sikeres egy elismerési program?
Az talán már a fentiekből is érezhető, hogy elismerés kultúrájának kialakítása és fenntartása tudatos tervezést és folyamatos adaptálást igényel.
„A sikeres elismerési programok kialakításához nélkülözhetetlen a vezetői elkötelezettség, a munkavállalói visszajelzések beépítése, valamint a digitális eszközök alkalmazása a programok menedzseléséhez. Számos lehetőség és eszköz áll rendelkezésre, a HR feladata, hogy a szervezeti kultúrához és a munkavállalókhoz leginkább illeszkedő rendszert építse fel. A vállalati méret, a tevékenységi kör, a munkavállalók összetétele mind-mind befolyásolhatja, mi működik igazán jól egy adott szervezetnél” – hangsúlyozta a HR-vezető.
Ahhoz, hogy egy hatékony program álljon össze, néhány fontos kezdő lépést is megfogalmazott Kinga. Elsőként azt javasolja, hogy határozzuk meg a célt, vagyis hogy mit szeretnénk elérni, mire akarunk hatni a programmal. Például a fluktuáció csökkentése a célunk? Vagy az elkötelezettségben szeretnénk javulást elérni?
„Emellett érdemes összegyűjteni minden olyan információt, ami a személyre szabottságban segít, azaz a munkavállalók preferenciáit, igényeit tükrözi, valamint jó gyakorlatot, ami a program kialakításához ad ötleteket. A szervezeti értékek integrálása szintén kulcsfontosságú. Ha például egy vállalatnál az innováció vagy a sokszínűség jelent értéket, az elismerési programokban is meg kell jelennie ezeknek. Vizsgáljuk meg azt is, milyen digitális eszközök, platformok segítenék az elismerési programok egyszerűsítését, nyomon követését, hiszen a visszajelzések gyűjtése és elemzése a program finomhangolásában segítheti a munkánkat.”
Érdemes figyelembe venni a különböző generációk sajátosságait is az elismerési programok kialakításánál. Kinga szerint a Z generáció például folyamatos, akár digitális csatornákon keresztül érkező azonnali visszajelzésre és elismerésre vágyik, míg az X generáció a formális, hagyományos, személyes elismerést értékeli. Fontos tehát, hogy az elismerési programok megfelelő változatossággal igazodjanak a különböző generációk igényeihez
Szerencsére nincsen nehéz dolgunk, ha egy mindenki számára átlátható, elérhető és motiváló rendszert szeretnénk kialakítani, hiszen az elismerés gyakorlata nem egy sablonos eszköztár, hanem egy végtelenül színes paletta. A szóbeli vagy írásbeli dicsérettől a plusz szabadnapon át a mentorálásig számos megközelítéssel találkozhatunk, de a lényeg, hogy legyen rá figyelmünk, ösztönözzük a szervezetünkben és folyamatosan keressük a lehetőségeket az elismerési gyakorlataink bővítésére.
„A Profession.hu-nál is nagyon széles a palettával dolgozunk, és nem csupán az elismerésre hatunk, hanem a teljes szervezeti kultúrát is formáljuk ezekkel a gyakorlatokkal. Vannak programszerű, HR folyamatba épített elemek, például a rendszeres visszajelzések, de vannak juttatás típusú és munkavállalói jóllétet célzó elemek is. Elismerjük a lojalitást, a Sales Hero díjjal pedig minden évben a legjobban teljesítő értékesítő kollégákat jutalmazzuk.
Az elismerések kommunikációjára is nagy hangsúlyt fektetünk, például megünnepeljük, ha valamit elértünk, és azokat is, akik ehhez hozzájárultak. Az elismerési kultúrát építi, hogy küldhetünk be klassz dolgokat és sikersztorikat akár egymásról is, melyet az ügyvezetőnk havonta a teljes szervezetnek bemutat. Az elismerés így nemcsak motivál és hat a teljesítményre, hanem kézzelfoghatóvá teszi az értékeinket és a kultúránk építőkövévé válik.”
A rendszeres kommunikáció itt is megoldást jelenthet a felmerülő kihívásokra
A hatékony megvalósítás, ahogy a legtöbb folyamatnál, itt is számos kihívást hozhat magával. Kinga tapasztalata alapján az elismerési programok kialakítása során a leggyakoribb probléma a személyre szabás hiánya, és a megfelelő forma megtalálása, valamint az elismerés összekapcsolása a vállalati célokkal, értékekkel, de a költségvetési korlátok is jelentős kihívást jelenthetnek. Ugyanakkor ezek nem leküzdhetetlenek, sőt, a megfelelő stratégiákkal és eszközökkel egy még erősebb, elismerésen alapuló kultúra építhető.
„Az elismerési programok kialakításánál fontos megismerni és figyelembe venni a munkavállalói preferenciákat és sajátosságokat. A HR-nek nyitnia kell az elismerést támogató technológiai és módszertani újdonságok felé, ösztönöznie kell a kollégák közötti elismerést és támogatni, edukálni a vezetőket az eltérő munkavállalói igényekre reagálásban. Fontos összekapcsolni az elismerést a vállalati értékekkel és célokkal, illetve a rendszeres kommunikáció az elismerés fontosságáról szintén elengedhetetlen.”
A munka világa és ezzel együtt a kollégák elismerésének módjai is folyamatosan átalakulnak. A távoli és hibrid munkavégzés, a különböző generációk eltérő preferenciái, valamint a technológiai fejlődés mind új lehetőségeket és kihívásokat hoznak magukkal ezen a területen. Ahhoz pedig, hogy a szervezetek hosszú távon is versenyképesek maradjanak, és megőrizzék munkavállalóik motivációját, elkötelezettségét, pozitív hozzáállását, elengedhetetlen, hogy figyelemmel kísérjék ezeket a trendeket, és az egyéni, valamint vállalati igények mentén folyamatosan fejlesszék az elismerési stratégiáikat.
Készítette: Varsányi Zsófi

