Munka, képekben mérve

2018. szeptember 14. Forrás: Profession.hu/Istók Nikoletta

Hasznos: - + Nyomtat

A fotós szakma napjainkban rendkívül népszerű, de vajon fényképezni tényleg mindenki tud? Őszinte válaszok egy tapasztalt szakembertől.

Önnek ajánlott állások

Talán soha nem volt még ennyire lényeges szerepe a Munka, képekben mérve - munka, szakma, fotográfusfényképeknek és a fotózásnak, mint napjainkban. „Az életünk gyakorlatilag sokkal inkább a virtuális térben zajlik, mint a valóságban, szinte mindent ott ismerünk meg, mielőtt találkoznánk vele valójában. A közösségi oldalakon keresztül látjuk először azokat, akik később a barátaink, kollégáink lesznek, sőt sokan a párjukat is ezen a platformon találják meg. Ha utazást tervezünk, vagy bármilyen terméket vásárolnánk, az interneten keresünk rá első lépésként, majd a látottak alapján döntünk. A jó minőségű fotók tehát életbevágóan fontosak, ami óriási kihívás és egyben lehetőség elé állítja a hivatásos fényképészeket” – kezd bele az aktuális témába Siményi Gergely, aki immár három évtizede dolgozik fotográfusként, húsz éve pedig tanítja is a szakmát. 

A rideg valóság

A fényképek óriási súlya tehát megkérdőjelezhetetlen, ami jó hír azoknak, akik erre a pályára készülnek, a rossz hír viszont, ami szintén érinti a fényképészeket, hogy ezt a tényt még nem minden piaci szereplő ismerte fel. „A fiatal vezetők igyekeznek kiaknázni az online csatornákban lévő lehetőségeket, azonban a régi módú vállalatok még jellemzően spórolnak a képeken. Én többnyire hoteleket fotózók, és általában a trendi, ismert szállodáktól kapok megkereséseket, olyanoktól, akik pontosan tudják, miért van szükségük igényes, vonzó, hangulatos fotókra, és számokban is mérhető bevételt nyernek a tökéletes online megjelenésük által. A kevésbé keresett szállodák még nem látják ezt az összefüggést, és úgy vélik, „házilagos” fényképekkel is praktikus a weboldaluk, pedig a szolgáltatásuknak ez a csomagolása. Ők mindig másodhegedűsök maradnak, és ez valamennyi szegmensben igaz, vagyis ahhoz, hogy a lehetőségek a hivatásos fotósok számára megragadhatóak legyenek sürgető lenne a szemléletváltás e tekintetben” – osztja meg Siményi Gergely. 

A szakmát rendkívüli mértékben érinti a közösségi média térnyerése is, sejthető módon nem jó értelemben. „A közösségi oldalak a fényképek legfőbb felvevőpiacai, és a marketingtevékenységek első számú terepei is. Míg néhány évtizeddel ezelőtt egy képnek sok értő kézen kellett keresztülmennie, mielőtt nyilvánosságra kerülhetett, ma már nem létezik hasonló szűrő, vagyis bárki, bármit megoszthat, ami a minőségre nézve abszolút romboló hatású, és a társadalmi ízlést is negatív irányba befolyásolja. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a sokszor egyenfilterekkel ellátott, teljesen középszerű fényképek rengeteg visszajelzést kapnak, ami szintén félrevezető. Ezek a tetszésnyilvánítások ugyanis egyáltalán nem az alkotás színvonalának, hanem sokkal inkább az alkotó személyének szólnak, aki a fotók által betekintést enged az életébe a kukkoló ismerősök, követők számára. Hivatásos fényképészként tisztában kell lenni ezzel, és azzal is, hogy a mérce bizony számunkra egészen máshol van” – figyelmeztet a szakember.

Munka, képekben mérve - munka, szakma, fotográfus

Mesterségem címere…

A fotográfusképzés állami keretek között két éves, magánoktatásban jellemzően egy. Tévedés azonban azt hinnünk, hogy ennyi idő alatt megtanulhatunk fényképezni. „Jelenleg évente több mint kétezer fotós végez Magyarországon a képzéseken, ami elképesztően magas szám. Ezzel szemben Németországban évente csupán néhány tucat fényképészt képeznek, rendkívül magas szakmai tudással, valódi elköteleződéssel. A legnagyobb különbség nem csak a számokban mutatkozik, hanem a tanulók hozzáállásában is. A legtöbben még mindig nem veszik komolyan ezt a szakmát, úgy vélik, ez a legkönnyebb pénzkereseti forma, hiszen fényképezni mindenki tud. Azonban ha valaki vesz egy fényképezőgépet, és elkezd sorozatban fotókat készíteni vele, az éppen annyira nem lesz fényképezés, mint ahogy azt sem nevezhetjük zenének, ha bárki leüt néhány billentyűt egy zongorán. Ezzel szemben a fotózás egy nagyon komoly, és igazán összetett szakma” – hangsúlyozza interjúalanyunk.

Gergely szerint ahhoz, hogy valaki igazán jó fényképésszé váljon, nagyon sokat kell tanulni, és rengeteget gyakorolni, ez minden kreatív, művészeti tevékenységre igaz. „A jelentkezők legnagyobb hányada azt gondolja, hogy a fotózás semmilyen előképzettséget, készséget nem igényel, és azt sem értik, miért kell esztétikai tárgyakat, kompozíciót, művészettörténetet tanulni. Aki így indul a képzésnek, passzív fotós marad, egyik képet lövi majd a másik után, a végén pedig kiválasztja, szerinte melyik sikerült jól, de ezek borítékolhatóan silány minőségűek lesznek. Velük szemben azoknak való ez a szakma, akik magánemberként is érdeklődnek a fényképészet iránt, sokat fotóznak szabadidejükben, és rendelkeznek már egyfajta képi látásmóddal. A képzés során ők elsajátíthatják, hogyan tudják technikailag megvalósítani az agyukban megjelenő képet, hogyan tudják létrehozni azokat a hatásokat, amelyeket elképzeltek.

A kulcsszó az alázat

A képzésen résztvevők fele jellemzően a piacra készül, azonban mindössze a teljes létszám húsz százaléka rendelkezik a fenti alapokkal. „Szomorú tény, de sokszor a középszerű, valódi tudással nem rendelkező fotósok érvényesülnek jobban, pusztán azért, mert harsányabb a marketingjük, de munkájukkal abszolút rombolják a piacot, és ellehetetlenítik azokat, akik tényleg elkötelezettek a szakma iránt. Természetesen akadnak kiugró tehetségek is, akik kevésbé jók az önérvényesítésben, számukra pályázatok, kiállítások adhatnak alkalmat arra, hogy megismerjék a nevüket – erre is látok szép példákat” – avat be interjúalanyunk.

És hozzáteszi: „Aki fotográfusnak készül, és már most is szívügye a fotózás, annak azt javaslom, hogy próbáljon ki mindent, ami érdekli, majd mihamarabb találjon rá arra a témakörre, amihez leginkább affinitást érez, vagyis ami igazán leköti, amelyben fel tud oldódni, és amiben megtalálja a szépséget. Csak így lesz az alkotás valódi, egyedi, kliséktől mentes. Ebben ajánlott minél jobban elmélyülni, ami a technikai tudást és a speciális eszközöket illeti, és folyamatosan fejlődni kell. Érdemes követni más fotósok munkáit, kielemezni azokat, és állandóan kísérletezni az újabb megoldásokkal. Kitartás, türelem, a már korábban emlegetett rendkívül sok gyakorlás, és őszinte szakmai alázat szükséges ahhoz, hogy valaki felépíthessen egy szemrevaló portfóliót és kiemelkedhessen a többiek közül. Ez igazán kemény munka, de abszolút megéri.

Érdekel bennünket a szakma? Érdemes megfogadnunk a szakember tanácsait, mielőtt jelentkeznénk az első utunkba akadó képzésre! Amennyiben épp állást keresünk, ide kattintsunk a lehetőségekért, vagy keressünk személyre szabott beállításaink szerint. Töltsük fel önéletrajzunkat ide, hogy a munkáltatók ránk találhassanak. Kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést, így garantáltan naprakészek leszünk!

 

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

A Profession.hu Google+ oldala

Címkék: munka, szakma, képzés, fotográfus, kihívás

- Profession.hu

További cikkek a szakmákról
További cikkek a szakmákról
www.facebook.com/Profession.hu

Kapcsolódó témák

-

A precizitás és a kreativitás kiegészíti egymást

2018. szeptember 25.
„Ha nem lennének gyerekeim, biztosan workaholic néni lennék.” Kiss Rita a Marionnaud marketing managere mesélt nekünk kihívásokról, tapasztalatokról. Bővebben

-

Akinek a befolyásolás a munkája

2018. szeptember 21.
Az influencerek szinte észrevétlenül kúsztak be a köztudatba. De vajon kiből és hogyan válhat üzleti szempontból is értékes véleményvezér? Bővebben