Hamarosan már többet fogunk foglalkozni a Z generáció munkahelyi szokásaival és igényeivel, mint az Y generációéval - jelzik szakértők, akik felhívják a figyelmet arra, hogy a hatékony toborzás, álláskeresés és karrierépítés érdekében érdemes megismerkednünk ennek a generációnak a sajátosságaival.

De kiket is értünk pontosan Z generáción?

A munkaerőpiacon az 1945-60 között született, úgynevezett baby boom korosztályt követi az X (1960-80) és az Y (1980-2000) generáció. A Z generáció alatt pedig már a "digitális kor" gyermekeit (1995-2010 születetteket) értjük.

PÁLYAKEZDŐK ILYEN ÁLLÁSOKAT TALÁLHATNAK A PROFESSION.HU-N!

A kérdés az, hogy mit takar az új generációs munkavállaló kifejezés? Melyik szektor képes nagy számban felszívni a diplomás fiatalokat? Milyen generációs tulajdonságok teszik nehezebbé a most végzettek munkába állását?

Többek között ezekre a kérdésekre keresték a választ az SSC Career @ Szeged program keretében szervezett kerekasztal beszélgetésen, amelynek a Szegedi Tudományegyetem adott otthont. A Szeged város által indított SSC Szeged elnevezésű program keretében szervezett beszélgetésen Fertig Balázst (a BP Toborzás, kiválasztási és képzésfejlesztési vezetője) és Balázsik Pétert (az SSC Heroes elnöke) kérdezték  az új generációs munkavállalókról.

AZ ÜZLETI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONTOK (SHARED SERVICE CENTER, SSC) ÁLLÁSAJÁNLATAIT ITT TALÁLJUK!

A szakértők szerint az alábbi tulajdonságok jellemzik a "digitális kor" gyermekeit:

Milyen a Z generáció?

1. Gyorsak és türelmetlenek

Az új, online világban jártas generáció tagjai már merőben más tulajdonságokkal rendelkeznek, mint elődeik: türelmetlenebbek, agilisabbak és folyamatosan kihívásokat, új impulzusokat keresnek.

2. Magas elvárásokkal rendelkeznek

Habitusukból adódóan magas és változatos elvárásokat támasztanak magukkal, valamint az őket foglalkoztató cégekkel szemben. 

3. Céltudatosak

Karrierista szemléletű, céltudatosan törtető rétegről van szó, amelyik technológiai tudása és magas szintű nyelvismerete miatt kitűnő munkaerőt jelent, többek között  az SSC szektor számára. 

A fenti tulajdonságok ismeretében a munkáltatóknak fel kell készülniük a Z generációra annak érdekében, hogy hatékonyan meg tudják őket szólítani, illetve a "digitális korszak" gyermekei hatékony munkavállalókká válljanak és sikeresen be tudjanak illeszkedni.

Z generáció: ilyen az új nemzedék a munkahelyen!

Hogyan választ munkahelyet egy Z generációs fiatal?

A Forbes magazin 49 ezer Z generációs fiatalt kérdezett meg egy nemzetközi felmérés keretében, amelyet Észak-és Dél-Amerikában, Afrikában, Európában, Ázsiában és a Közel-Keleten folytatott le. A kutatás szerint ez az első valóban globális generáció, akiknek a technológia a vérében van és egy olyan, összetett és bizonytalan világban nőtt fel, amely meghatározó abban, ahogyan a munkára, a tanulásra és a világra tekintenek.

1. Érdeklődésből választanak karriert!

A munkaadók számíthatnak rá, hogy ez a generáció már nem a mások elvárásainak való megfelelési kényszerből, hanem saját érdeklődésből választ karriert, ennek következménye pedig a nagyobb motiváció. A megkérdezettek 67 százaléka nyilatkozott úgy, hogy tanulmányait és választott karrierjét az érdeklődése befolyásolta, 39 százaléknál azonban a várható fizetés is döntő szerepet játszott.

2. Rendkívül erős bennük a vállalkozó szellem

A megkérdezett afrikai, valamint közép-és kelet európai fiatalok 79  százalékát foglalkoztatja az a gondolat, hogy saját vállalkozásba fogjanak. Az indokok között találjuk az olyan válaszokat, mint "szeretnék a saját főnököm lenni" és "szeretnék hatással lenni a világra".

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

3. Stabilitást és munka-magánélet egyensúlyt szeretnének

Annak ellenére, hogy vállalkoznának, a Z generáció a munka-magánélet egyensúlyt és a munkahelyi stabilitást nevezte meg, mint legfontosabb karrier célt. Ebben valamennyire különböznek az Y generációtól, akik egyértelműen a munka-magánélet egyensúlyát nevezték meg első helyen, valamint a kihívásokat és egy jó ügy szolgálatát, az autonómiára azonban nem voltak annyira érzékenyek, mint a Z generáció.

4. Bizonytalanok

A Z generáció nem olyan optimista a munkahelyi kilátások tekintetében, mint elődei voltak. Egynegyedük-egyharmaduk komolyan aggódik amiatt, hogy nem fog munkát találni, vagy karrierje megreked, és nem tudja teljes mértékben kibontakoztatni tehetségét. Az életminőség tekintetében szintén kevésbé látják rózsaszínben a világot.

Míg az Y generáció 71 százaléka abban bízik, hogy magasabb életszínvonalat képes megteremteni, mint szülei, a Z generációnak már csak 56 százaléka látja ezt reálisnak.

Címkék: munkahely, karrier, pályaválasztás, Z generáció, pályakezdő

Készítette: Fogas Krisztina