Y generációs fiatalok, akik pár hónapos munkatapasztalat után már vezetői székbe ülnének, külföldi ösztöndíjas tanévről hazatérve jobban beszélnek idegen nyelven mint a főnök, tehetségesek, világlátottak és a munkaidő fogalmáról is sajátos elképzeléseik vannak. Szinte nem telik el úgy nap, hogy ne szembesülnénk ennek a generációnak az életszemléletével és ne lenne hatással ránk és munkavégzésünkre!

Az Y generációs dilemmák álltak a Tempus Üzleti Kávéház résztvevőivel tartott kerekasztal-beszélgetés középpontjában is. A program után a szakértőket arról faggattuk, milyen hozzáállást képvisel az Y generáció, mit tanulhatunk tőlük és mit taníthatunk nekik.

1. Téveszmékkel keresnek állást 

"Úgy tapasztalom, hogy a fiatalok általában téveszmékkel kezdenek állást keresni" - véli Dr. Kunos István, a Miskolci Egyetem Vezetéstudományi Intézetének tanszékvezetője. Egy konkrét példát említve a szakértő elmondta, hogy az Y generáció számos képviselője gondolja úgy, hogy abszolút életszerű az, hogy munkába állásának első napjától kezdve vezető pozícióban dolgozzon. Sokan - ebből a szempontból - túltengő önbizalommal, szinte nekik "alapkiváltságként" járónak vélik ezen igényüket.

"Több humán területen dolgozó kolléga - az ő szavaikkal élve - fel sem tudja fogni, el nem tudja képzelni, hogy mi lehet annak az oka, hogy ilyen ambíciókat táplálnak. Ezek a törekvések nem reálisak. Ahogy biciklizni, vagy repülőgépet vezetni sem lehet pusztán könyvekből megtanulni, legalább annyira lehetetlen egy bonyolult szociális közegben vezetőként úgy helytállni, hogy még az adott munkahely szakmai vonatkozásaival sincs tisztában valaki" - véli Dr. Kunos István. 

És hogy mit tudunk tenni az Y generáció zökkenőmentes beilleszkedése érdekében? A tanszékvezető szerint mindenek előtt közelíteni kellene őket a valósághoz. Mintha túlzottan az elektronikai eszközeik, s ezáltal csak a saját korosztályuk "karámjában" élnének. Nem lehet eléggé hangsúlyozni az őszinte, nyílt kommunikáció fontosságát, mely akkor tud igazán hatékony lenni, ha az egymás tiszteletén és az abból fakadó bizalmon alapul.

ILYEN GYAKORNOKI POZÍCIÓKAT KÍNÁLNAK A PROFESSION.HU-N.

"Fontosnak tartom az önismeret tudatos mélyítését, amely jó esetben élethosszig tartó, nem 'kipipálható' folyamat. Abban, hogy ezek az alapvető dolgok hatékonyan működjenek, a felsőoktatásnak és a munkaadói oldalnak is ki kell vennie a részét. Az oktatásban - többek között - a duális képzések sora lehet az egyik alappillér, mely a hallgatókat felkészíti a valós munkahelyi közegre. A munkaadó szervezeteknek pedig 'lefelé' kellene nyitniuk, olyan fórumok, szakmai napok, bemutatók rendszeres szervezésével, ami közelebb hozza a végső soron egymásra utalt feleket" - fejtette ki a szakértő.

Tények és téveszmék az álláskereső Y generációról

2. Figyelmük áttevődött a mobil eszközökre

Bierbaum Gyöngyi, a BP GBS Europe Reward menedzsere megerősítette, hogy szemléletváltásra van szükség a munkáltatók részéről, mert a fiatalok megszerzéséhez és megtartásához új kommunikációs csatornákra és eszközökre van szükség. A szakértő szerint a munkaadóknak sokkal rugalmasabbnak kell lenni, több innovatív eszközt kell használni nemcsak az interjú során, amikor részt vesznek a kiválasztási folyamatban, hanem a mindennapi életben is. Az Y generáció nyitottabb a videó interjúra, az online tesztekre, nem feltétlenül igényli a személyes megjelenést - véli a szakértő.

PÁLYAKEZDŐK ILYEN ÁLLÁSOKAT TALÁLHATNAK.

A munkakeresés módja is megváltozott, a jelentkezésre használatos online felületek mobileszközökről is elérhetőek, ezért a papíralapon leadott CV-k korszaka már csak az állásbörzéken köszön vissza - emelte ki Bierbaum Gyöngyi. Egy excel táblán vagy egy egyszerű ppt-prezentáción előadott dolgok kevésbé ragadják meg őket, sokkal inkább érdeklődnek az interaktív, kooperációt nyújtó felületek és projekteszközök iránt - hívta fel a figyelmet. 

3. Aktívan keresik a külföldi tapasztalatokat 

Kardos Anita, a Tempus Közalapítvány kommunikációs csoportvezetője kiemelte: az Y generációs fiatalok körében létezik egy nagyon tudatos réteg, amelynek tagjai ugródeszkának használják a nemzetközi ösztöndíjprogramokat és szakmai gyakorlati lehetőségeket. 

A több kutatás is alátámasztja, hogy a cégek, vállalkozások szívesen alkalmaznak olyan fiatalokat, akik nemzetközi ösztöndíjprogramokban, illetve külföldi szakmai gyakorlaton vettek részt. Ezek közül a legnagyobb volumenű az Európai Bizottság Erasmus hatástanulmánya, amelyet 2014 őszén tettek közzé és 80 ezer fő megkérdezésén alapul. Ebből kiderül, hogy az Erasmus-ösztöndíjasoknak jobbak az elhelyezkedési esélyeik: közöttük 50 százalékkal alacsonyabb a tartósan munkanélküliek száma, mint a kizárólag hazai képzésben résztvevők esetében. A tanulmányok elvégzése után öt évvel pedig 23 százalékkal kevesebb az egykori Erasmus-hallgatók között a munkanélküli. 

A PROFESSION.HU-N ILYEN KÜLFÖLDI MUNKÁKAT KÍNÁLNAK.

A külföldön töltött időszak alatt nemcsak a diákok nyelvtudása fejlődik jelentősen, hanem megerősödnek azok a személyiségjegyeik is, amelyeket a munkáltatók 92 százaléka nagyra értékel az új alkalmazottak felvételénél - hívta fel a figyelmet Kardos Anita. Ezek a személyiségjegyek: a tolerancia, az önbizalom, a problémamegoldó készség, a kíváncsiság, a saját erősségek és gyenge pontok ismerete, valamint a határozottság - részletezte a Tempus Közalapítvány kommunikációs csoportvezetője. 

4. A külföldi tapasztalatoknak köszönhetően nyugodtabbak

Dr. András Klára, az EGIS HR-főosztályának vezetője úgy látja, hogy azok a pályakezdők, akik részt vettek valamilyen külföldi ösztöndíjprogramban, nyugodtabbak, és ennek megfelelően jobban helyt tudnak állni a munkahelyükön. Átgondolt döntés következményeként mentek ki és jöttek haza, ami érett gondolkodást feltételez a részükről. Emellett a tapasztalat azt mutatja, hogy nyitottabbak és befogadóbbak, ami szintén komoly értéket képvisel egy olyan cégnél, ahol több generáció dolgozik együtt - mondta el a szakértő.

Elődeiket megszégyenítő önbizalommal szállnak szembe a megkövült szabályokkal, más képességekkel rendelkeznek, mint az előző generációk. A számítógépekkel együtt nőttek fel, igen gyakorlatiasak, és remekül eligazodtak az interneten. Nem tudnak mindent fejből, de tudják, hogy keressék a szükséges információt - tette hozzá.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

5. A munkára, mint élményre tekintenek 

Dr. András Klára szerint az Y generáció számára fontos a munkaélmény, szeretnek a részesei lenni a dolgoknak, történéseknek, szeretnek bevonódni, közösen gondolkodni és alkotni. A pénz, az anyagiak nem motiválják ezt a generációt annyira, vagy csak nagyon rövid ideig. Sokat tesznek a cégbe ezért sokat is várnak a cégtől, a versenyképes juttatás nem motiváló a számukra, úgy tekintenek rá, int ami jár nekik. 

Az Y generáció fontos ars poeticája, hogy nem akarnak úgy élni, mint szüleik, akik állandóan hajtják a pénzt, és szorongva felelnek meg minden elvárásnak - emelte ki Dr. András Klára. Az Y generáció élvezni akarja a munkahelyet: legyen az modern, a hagyományostól eltérő, nagy tág terekkel és közös étkezésre, beszélgetésre lehetőséget adó konyhával.

Praktikus szemlélet jellemzi őket, az egyén szabadságát, a formalitásmentes, közvetlen világot nagyra értékelik. Új világot építenek, hiszen nem a hagyományos irodai munkakultúrát képviselik, hanem a mobil és az internet segítségével a világ bármelyik pontján elvégzik feladataikat, létrehozva a munkahelyeken is virtuális közösségeiket - hangsúlyozta a szakértő.

Címkék: munkahely, karrier, fiatal, pályakezdő, Y generáció, álláskeresés

Készítette: Fogas Krisztina