Mutasd, mit eszel, megmondom ki vagy

2019. február 20. Forrás: Profession.hu/Istók Nikoletta

Hasznos: - + Nyomtat

Bár elméletben egészen jól tudjuk, mit is jelent az egészséges táplálkozás, a gyakorlat ettől még jelentősen eltér.

Önnek ajánlott állások

A táplálkozásunkat számtalan tényező befolyásolja: mit hozunk otthonról, milyen az életritmusunk, a munkánk, az ízlésünk, a tudatosságunk, a pénztárcánk és az esetleges egészségügyi problémáink. Szomorú tény, azonban hazánk nem igazán jeleskedik az egészséges étkezés témájában: „A lakosság nagyjából kétharmada túlsúlyos továbbra is, általánosságban elmondható, hogy túl sok zsiradékot, ellenben kevés zöldséget, gyümölcsöt és rostban gazdag gabonafélét fogyasztunk. A saját tapasztalatom szerint Budapesten ugyan tapasztalható némi javulás és az egészségtudatos táplálkozás egyre nagyobb figyelmet kap, azonban ez országosan még nem jellemző. Ráadásul a pozitív törekvések ellenére a fővárosban szembetűnő problémát jelent a rendkívül felgyorsult életvitel – sokszor nincs idő leülni és nyugodtan enni, főzni, sőt gyakran még bevásárolni sem, ezért sokan készételekből próbálják megoldani az étkezéseiket. Vidéken ilyesmi még talán ritkán fordul elő, és arra is akad még példa, hogy a zöldség, gyümölcs megterem a kertben, amiből bővebben fogyasztanak is, viszont az egészségtudatos szemlélet, zsírszegény konyhatechnológia ott még kevésbé gyűrűzött be a mindennapokba” – kezd bele a mindenkit érintő témába Varga Dóra, az Életmód Orvosi Közzpont dietetikusa. 

Mit jelent a rendszeresség?

A szakember szerint a napi ötszöri étkezés ugyan jó iránymutató, de érdemes rugalmasan kezelnünk, és a személyes igényeinkre szabnunk. „Természetesen sokak számára nagyjából a napi öt étkezés lesz a megfelelő, azonban az életritmusunk, az ébren töltött, aktív óráink száma és a munkánk jellege is befolyásolja, mennyi étkezésre, energia bevitelre van szükségünk. Néhány alapszabályt ajánlott betartanunk: a reggelit legkésőbb felkelés után egy órával fogyasszuk el, majd az ébrenlét alatt 3-4 óránként iktassunk be egy-egy étkezést, a napunkat pedig lefekvés előtt 2-3 órával egy könnyebb vacsorával zárjuk. A hat után már nem eszünk elv akkor helyénvaló, ha nyolc-kilenc óra körül már alszunk.

A Profession.hu és a Wolt Magyarország munkahelyi étkezésre vonatkozó, reprezentatív felmérésből kiderült, hogy a magyar (internetező) felnőttek mindössze harmada figyel a rendszeres táplálkozásra, ez különösen a férfiakra és a fővárosban élőkre igaz. A kérdőívet kitöltők legnagyobb része a főétkezéseket tekintve következetes, míg tízórait és uzsonnát csupán a válaszadók 24-26 százaléka fogyaszt.

Mutasd mit eszel, megmondom, ki vagy - munkahely, táplálkozás, egészség

Ahogy a kutatásból is kiderül, én is azt látom, hogy a férfiak jobban ragaszkodnak a megszokott étkezéseikhez, talán nagyobb eséllyel jellemző rájuk a rendszeresség, míg a nők hajlamosabbak arra, hogy kihagynak egy-egy étkezést. Ennek hátterében állhat, ha gyermekkorban nem alakultak ki egészséges táplálkozási szokások, vagy esetleg valamilyen ismeretlen eredetű emésztési probléma, puffadás, hasmenés okoz kelletlenséget számukra. Szembetűnő a kisétkezések alacsony aránya, aminekmagyarázata lehet, hogy sokan nem tekintik étkezésnek, ha például megisznak egy pohár gyümölcslevet, vagy délután csipegetnek valamit, pedig minden étkezésnek számít, ami energiabevitellel jár. A tízórai és uzsonna beiktatása, de akár az ebéd is azoknak jelent leginkább gondot, akik sokat vannak úton, vagy kevésbé kiszámíthatóan alakul a munkaidejük, nem tudják kialakítani a rendszeres étkezési ritmusukat” – fejti ki interjúalanyunk.

Okosan a tányérral!

Természetesen nemcsak az számít, milyen gyakran eszünk egy nap, az is lényeges, hogy mit! „Egy kis odafigyeléssel sokat tehetünk az egészségünkért. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének táplálkozási ajánlását, az okostányért érdemes követnünk, ami nagyon könnyen értelmezhető gyakorlati tanácsokkal segíti az egészséges táplálkozás irányelveinek betartását. Eszerint a főétkezéseknél a tányérunk fele legyen zöldség, illetve egy kevés gyümölcs, negyede legyen szénhidrát lehetőleg magas rosttartalmú változatban, ami a reggelinél jelenthet például egy teljes kiőrlésű pékárut vagy például zabpelyhet, ebédnél barnarizst, bulgurt, esetleg teljes kiőrlésű tésztát. És a fennmaradó egy negyed rész a tányérunkon legyen valamilyen fehérjeforrás: hús, hal, tejtermékek vagy éppen tojás. A kisétkezésekre irodai dolgozóknak egy-egy gyümölcsöt javaslok egyszerű megoldásként, esetleg néhány szem olajos maggal, de egy pohár joghurt vagy kefir is tökéletes választás. Azok számára, akik fizikai munkát végeznek, a mennyiségeket már szükséges lehet emelni, így két gyümölcs, olajos magvak, és rostban gazdag szendvicsek adhatják a megfelelő energiabevitelt. Esetükben a főétkezéseknél a köret mennyiségét is szükséges lehet valamelyest növelni”- tanácsolja Dóra.

Az idézett kutatásból kiderült, hogy a dolgozó felnőttek 66 százaléka otthonról vitt ebédet fogyaszt a munkahelyén, ami a szakember szerint előrelátásról, és a tudatosság magasabb szintjéről tanúskodik – az egészséges arányokat is így a legkönnyebb megtalálni. Továbbá pozitív tendencia az állásportál egy három évvel korábbi felmérésének eredményeihez képest, hogy mára megfeleződött azok száma, akik a számítógép előtt ülve fogyasztják el az ebédjüket – ez már csak minden ötödik munkavállalóra igaz. 

Azt tapasztalom, hogy az ebéd többnyire közösségi tevékenység, a kollégák gyakran összejönnek, és szánnak időt erre az étkezésre, akár a munkahelyi étkezőben, akár egy közeli étteremben. Akik utóbbit választják, vagy rendelik az ebédjüket (a kérdőívet kitöltők 20 százaléka), nem ritkán kényszerülnek kompromisszumos megoldásra a választást illetően, ugyanakkor pozitívnak tartom, hogy egyre több ételkiszállító cég kínál egészséges alternatívákat, ráadásul az egyes fogásoknál az összetevőket és az energia – illetve tápértékeket is feltüntetik, ami mindenki számára jó tájékozódási pont lehet” – hívja fel a figyelmet a dietetikus.

Toplistás étkeink

A felmérés szerint – valószínűleg nem meglepő módon – a budapestiek többsége magyaros ételt vagy valamilyen salátát választ ebédre, ezt követi a sorban az olasz konyha, 40 százalék ugyanis a pizzáért és az olasz tésztákért is rajong. „Ezeket a végleteket hallom a hozzám fordulóktól is, és bár a saláta tűnhet a legegészségesebb alternatívának, valójában azonban a szénhidrátokat teljesen mellőző ebéd nem biztosít elegendő energiát mindenkinek, ha pedig éhesek maradunk, könnyen jöhet pár órával később a nassolás, vagy este a hatalmas adag vacsora. Fiatalabbakra jellemző a különböző trendek, mint a paleo étrendek, vagy a mentes táplálkozás követése is, ami szintén nem minden esetben jelent egyet az egészségessel” – osztja meg interjúalanyunk.

Jó hír viszont, hogy nem kell lemondanunk kedvenceinkről, csupán a mennyiségeket kell csökkentenünk, és azokat a bizonyos hangsúlyokat kell jól eltalálni a tányérunkon. „A magyaros fogásokat készítsük kevesebb zsiradékkal, ennek megfelelően válasszunk hozzájuk zsírszegényebb húsokat is. Például nokedlit készítsük tönkölybúza- vagy zabpehelylisztből, és ahogy korábban emlegettük, a köret csupán az ebéd negyedét tegye ki. Az étel fele álljon friss salátából vagy savanyúságból, és a fennmaradó negyed legyen a pörkölt. Hasonló igaz a tésztaételekre is: átlagos energiabevitel mellett tésztából száraz állapotban mindössze 60-70 grammra van szüksége a szervezetünknek, ami kifőzve igen kis adag, és jellemzően ennek minimum két-háromszorosát, nagyobb étkűek akár négy-ötszörösét is elfogyasztják. A kisebb szénhidrát-adagot egészítsük ki sok paradicsommal, cukkinivel, répával, friss paradicsomszósszal és sovány darálthússal – így máris egy egészséges főételt kaptunk” – avat be Dóra.

A szakember gyakran találkozik azzal a tévhittel, miszerint az egészséges étkezés csak drága lehet, a jó minőségű ételek valójában hosszú távú befektetést jelentenek számunkra. „Érdemes mérlegre tennünk, mire is költünk, amikor ételeket, alapanyagokat vásárolunk: ha idényzöldségeket-gyümölcsöket választunk, azokat lefagyasztjuk, előre tervezünk és főzünk, máris költséghatékonyabban tudjuk megoldani az étkezésünket. Az üdítőket, energiaitalokat vízre cserélve is sokat spórolhatunk, és hasonló érvényes a csokoládékra és chipsekre, amelyek helyett ajánlott a tápanyagokban, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag olajos magvakat fogyasztanunk. Ezek ugyan nem olcsók, ha azonban hozzátesszük, hogy naponta csupán egy kisebb marék elegendő belőlük, máris pozitív lesz a végeredmény. Az egészséges táplálkozás kulcsa a tudatosság – ugyan nem könnyű a szokásainkon változtatnunk, de garantáltan megéri!

Ne feledjük: ahhoz, hogy a munkában elvárt teljesítményt hozni tudjuk, kellő energiabevitelre, egészséges tápanyagokra, és elegendő mennyiségű vízre van szükségünk. Amennyiben úgy érezzük, hogy a számtalan teendőnk miatt rendszeresen nem jut időnk az étkezésre, ajánlott még azelőtt váltanunk, hogy egy betegség jeleit tapasztalnánk. Válogassunk a legfrissebb hirdetések között, vagy használjuk személyes beállításainkat! Legyünk naprakészek, kérjünk hírlevelet illetve Facebook értesítést is.

 

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

A Profession.hu Google+ oldala

Címkék: munka, munkahely, táplálkozás, egészség, tudatosság

- Profession.hu

További cikkek a karrierépítésről
További cikkek a karrierépítésről
www.facebook.com/Profession.hu

Kapcsolódó témák

-

Vészhelyzet: ki nem állhatom a kollégám!

2019. március 21.
Mit tehetünk, ha valaki olyannak kell együtt dolgoznunk, aki egyáltalán nem szimpatikus számunkra, és esetleg személyes nézeteltéréseink is vannak? Van néhány ötletünk! Bővebben

-

Egy nemzetközi márka születése

2019. március 19.
Biztosan mindenkinek van egy titkon dédelgetett ötlete, amit nagyon szívesen megvalósítana. A kérdés, hogy vajon mi tart minket vissza? Bővebben