Ahol emberi kapcsolatok szövődnek, óhatatlanul a konfliktus is megjelenik. A nehéz természetű emberek mindenhol ott vannak, és munkahelyünkön is bőven adódhatnak ebből drámai helyzetek. Teljes mértékben nem tudjuk őket kizárni az életünkből, ezért okosabban járunk el, ha megtanuljuk őket kezelni.

Ken Lawson amerikai pályaválasztási tanácsadó szerint a legfontosabb lépés az ehhez vezető úton, ha felismerjük a kényszerű együttélés ránk vonatkozó előnyeit. Így könnyebben el tudunk vonatkoztatni a személyes előítéletektől, és a megoldásra koncentrálunk.

Milyen előnyökkel jár, ha szót értünk a nehéz természetű kollégákkal? Nézzük sorban!

1. Kiderül, ki a főnök

Ne legyintsünk erre, nagyon is fontos tisztában lenni az erőviszonyokkal. Minden bizonnyal nem először és utoljára kell felvennünk a kesztyűt egy problémásabb kollégával. Ezért is érdemes megtanulni és minél korábban felismerni a jeleket, amelyek a nehéz természetre utalnak. Akár munkatársi, akár főnök-beosztott viszonyban vagyunk vele, fel kell mérnünk: mennyire vagyunk képesek kiállni a saját igazunkért illetve vezetőként a csoport egészéért. Ha tökéletesítjük kommunikációnkat, képtelenek lesznek továbbra is elnyomni, befolyásolni vagy éppen megfélemlíteni minket.

Mit tanulhatunk a problémás munkatárstól?

2. Véget ér a konfliktuskerülés

Ha átnézünk a jelenségen, visszaüthet. Ha nem foglalkozunk - vagy úgy teszünk, mintha nem foglalkoznánk - a problémás viselkedéssel, az rövidtávon csökkentheti a feszültségérzetünket. De ezzel nem söpörhettük a szőnyeg alá végleg, csupán egy időre. Fel kell vennünk a kesztyűt, és vállalni a konfrontációt. Gondoljunk arra: a jövőre nézve mindenképpen negatív következményekkel jár az elfojtott konfliktushelyzet, és romlik a csoport összetartó ereje is.

3. Növekedik munkánk hatékonysága

A konfliktust szító alkalmazottak igazi energiavámpírok. Ezzel nemcsak a saját munkánkra, hanem a teljes cég eredményességére nézve is romboló hatással bírnak.  Bár azt nehéz számszerűsíteni, hogy pontosan milyen mértékben, de az egyértelmű, hogy gátolja a munkafolyamatok gördülékenységét és megrontja a légkört a többiek körében, mely különösen a kritikus, intenzívebb időszakokban további károkat és lassulást okozhat. Ahelyett, hogy abban reménykedünk (vagy éppen ügyködünk), hogy a problémás munkatárs elkerüljön a cégtől, inkább válasszuk a gyorsabb és intelligensebb megoldást: nyomjuk le IQ-ból!

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

4. Hasznosíthatjuk a problémás munkatársban meglévő energiát!

Ez nagy kihívás és lehetőség is egyben: munkatársunk legidegesítőbb tulajdonságaiból - ami közel áll az erősségükhöz - hogyan kovácsolhatunk hasznot. Például szőrszálhasogató kritikával bír? Tökéletes képesség pénzügyi elemzésekhez, szövegek ellenőrzéséhez, műszaki egyeztetésekhez.

5. Erősebbé válik önbizalmunk

Növeli önbizalmunkat, ha szembenézünk a problémával és a megoldást keressük. Legyünk úrrá személyes sérelmeinken, számoljunk tízig vagy aludjunk rá egyet, és tiszta fejjel, a tényekre hagyatkozva kezeljük a konfliktushelyzetet.

Nem a legideálisabb helyzet, de nagyon is valóságos, hogy kezelnünk kell a nehéz szituációkat, embereket is. Gondoljunk arra, hogy közben megedződünk, új tapasztalatokat szerzünk, és még jobban megismerjük saját képességeinket. Ha eddig nem volt részünk ilyenben, most itt az idő megtanulni: sose féljünk a kihívásoktól!

Készítette: S. G.

Címkék: kommunikáció, munkahely, karrier, munkatárs, probléma