Megtalálták a krónikus munkahelyi időhiány okát
Napjaink divatja, hogy a figyelmünket egyszerre több feladatra irányítjuk. Ez jelentős hátrányt okoz a munkahelyen.
Az angolok "multitasking" néven emlegetik azt a jelenséget, melynek a 21. században már szinte mindannyian áldozatul estünk, ez pedig a sokféle feladat koordinálása egyszerre.
A munkahelyen már tipikus helyzetnek számít, amikor a számítógépen megnyitott dokumentum olvasása közben fogadunk egy bejövő telefonhívást, fél kézzel még e-mailt is írunk, de gondolataink már a következő elintézendő feladaton járnak.
Krónikusan sok dologgal foglalkozunk egyszerre
Azonban ha több dolgot egyszerre csinálunk, azzal nem több, hanem végső soron kevesebb feladatot végzünk el - vélik a szakértők. AzAbout.com által idézett kutatás szerint akár 40 százalékkal is visszaeshet teljesítményünk, amikor egyszerre számtalan dolog elvégzésére próbálunk koncentrálni.
A jelenség oka, hogy miközben egyik feladatról a másikra "ugrunk", agyunk számára nehezebbé válik a zavaró körülmények kizárása, az így keletkező mentális blokkok pedig lelassítanak.
Ha nem vagyunk meggyőződve róla, hogy veszélyes mértékben halmozzuk a feladatokat, vizsgáljuk meg, hogy jelen pillanatban éppen mit csinálunk. A szerző szerint amellett, hogy éppen ezt a cikket olvassuk, nagy eséllyel zenét is hallgatunk, sms-t írunk, e-mail-eket olvasunk egy másik megnyitott ablakban és közben dolgozunk is.
Szakértők arra is felhívták a figyelmet, hogy a dolgozók többsége saját bevallása szerint jól egyensúlyoz a különböző tevékenységek között, és nem érzi úgy, hogy ez a teljesítmény rovására megy. Kutatások azonban bebizonyították, hogy ez önámítás, a különböző tevékenységeket ugyanis nem lehet egyszerre végezni anélkül, hogy az a hatékonyságot ne befolyásolná negatívan.
A figyelem megosztása miatt maradunk le
A kutatás során arra is felhívták a figyelmet, hogy a több dologra való egyidejű koncentrálás képessége sok esetben pozitív tulajdonságként él az emberek tudatában. Szakértők emlékeztetnek, hogy bizonyos álláshirdetéseknél kifejezetten követelményként tüntetik fel, hogy a pályázó képes legyen egyszerre minél többfelé osztani figyelmét. Ez a felfogás azon a téves elképzelésen alapul, hogy aki egyszerre több dologgal foglalkozik, az többet is végez el.
Önnek ajánljuk!
A figyelem megosztásának 3 féle típusát különböztették meg. Az első, amikor egyszerre két vagy több feladatot végzünk, például telefonon egyeztetünk az ügyféllel, miközben egy másik témában adatokat viszünk fel egy táblázatba. A második típus, amikor két különböző feladat között ingázunk, és felváltva végezzük azokat. A harmadik, amikor sok különböző apró feladatot egymás után gyorsan végzünk el, szünet nélkül.
A kutatók megállapították, hogy ha különböző tevékenységeket egyszerre végzünk, akkor tizedmásodperceket "veszítünk" azzal, hogy figyelmünket egyik feladatról a másikra irányítjuk. Ez elhanyagolhatónak tűnhet, azonban minél nehezebb és összetettebb egy tevékenység, ez az időkiesés annál nagyobb lesz.
A hatékony munkavégzéshez koncentráljunk egyetlen feladatra és zárjunk ki minden zavaró körülményt - javasolják a kutatók.
Címkék: munkahely, karrier, időbeosztás, munkastílus
Szemlézte: Fogas Krisztina