Az Y generáció (1982 és 95 között születettek), azaz az úgynevezett ezredfordulósok új szemléletet hoztak a munkahelyekre. Ez a generáció ma már meghatározó szereplője a cégek életének. 

A magánélet szent

Bite Barbara business coach és tréner, a Coaching Team Kft. ügyvezetője, vezetői tanácsadója szerint az Y generáció, tanulva szülei sok-sok túlórájából, sokkal jobban ügyel az egyensúlyra, és tartja saját kereteit. Tudja, hogy joga van a magánélethez és ezt gyakorolja is. Tiszteletben tartja saját magánéleti programjait, szán időt hobbijaira és barátaira, családjára. Így szembesülünk azzal, hogy ők könnyedén állnak fel, amikor lejár a munkaidő, még ha marad is elvégezendő feladat. Nem küzdenek azzal a megfelelési kényszerrel, amit az X generáció cipel magával.

Nemes Orsolya, az Y generáció szakértője, prezentáció dizájner és tréner szintén úgy véli: az Y-oknak már kifejezetten fontos a munka-magánélet viszony. Mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy világszinten az Y-ok majdnem 50 százaléka adná föl a jó fizetésű vagy a nagy presztízsű munkáját egy olyanért, ahol kiegyensúlyozottabb a munka-magánélet viszony (Universum, Millennial Series, 2015). Ezt pedig olyan eszközökkel lehet biztosítani, mint a rugalmas munkaidő, virtuális munka vagy a virtuális munkahelyi közösségi felületek. De érdemes figyelni a munkába visszatérő kismamákra is, akik nem szeretnének hosszú időre kiesni a munka világából - véli a szakértő.

A munkaidő helyett a határidőre helyezik a hangsúlyt!

Nemes Orsolya szerint, mivel az okos eszközök lehetővé tették, hogy bárhonnan, bármikor, bárhogyan dolgozzunk, ha van egy "kütyünk" és internet kapcsolatunk, átalakul az is, ahogy a munka világára és a törzsidőre tekintünk. Az Y generációra különösen jellemző, hogy sokkal inkább a határidőre elvégzett minőségi munkán van a hangsúly, mint a munkahelyeken eltöltött órák számán - hangsúlyozta a szakértő.

Megfejtették az Y-generáció titkát!

A márkanév és a CSR fontos

Az Y generáció képviselőinek fontos, hogy jól csengő márkanév is legyen az a munkahely, ahol szívesen helyezkednek el, illetve azt is megnézik, milyen társadalmi, pro bono tevékenységet végez a szervezet, ahová pályáznak - mondta Bite Barbara. Számukra jobban előtérbe kerül az alternatív munkavégzési lehetőségek tárháza, a zöld munkahely, a munkába járás feltételei. Keresik az ergonómiailag is kényelmes és kihívásokat kínáló, inspiráló környezetet biztosító munkáltatókat - tette hozzá.

A motiváció forrása: az előrelépés, fizetés és a kihívások

Nemes Orsolya szerint az Y generáció számára egy munkahelyen elvárás a bizalom, a jó vezető (aki sokkal inkább mentor, aki irányítgat, terelget, ugyanakkor szabad kezet ad), a folyamatos visszajelzés, a rugalmasság és látni a big picture-t: vagyis azt, hogy mi lesz a munka végeredménye.

Az Y generáció motivációjával kapcsolatban Nemes Orsolya emlékeztetett: az Universum 2015-ös riportja szerint az Y-okat elsősorban az előrelépési lehetőség, a jó fizetés, a lehetőség, hogy befolyással legyenek a környezetükre/szervezetre és a kihívással teli feladatok motiválják. Fontos nekik a folyamatos visszajelzés, hiszen ebből tanulnak, ez alapján mennek tovább, és hogy higgyen és megbízzon bennük a vezető - tette hozzá.

Online lehetőségek digitális bennszülötteknek

Bite Barbara szerint fontos, hogy tervezhető és átlátható karrierutat biztosítsanak az Y generáció számára mentoring, coaching programmal, személyes fejlődési lehetőségeket kínálva számukra. Az Y generáció tagjai már az un. digitális bennszülöttek generációjába tartoznak. Jó, ha elfogadjuk, hogy életük egy meghatározó része az online térben történik. Így ahelyett, hogy ezt tiltanánk, korlátoznánk náluk, inkább érdemes a munkahelyi megoldások, így a fejlesztési lehetőségek egy részét is online kínálni számukra, ahol magasan hatékonyak és otthon érzik magukat. "Gondolok itt pl. a gamification megoldásokra. Érdemes őket partnerként kezelni, teret adni az ötleteiknek és bizalmat szavazni számukra, hogy új, innovatív megoldásokkal is hozzá tudjanak járulni a vállalati megoldásokhoz" - hangsúlyozta Bite Barbara.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Nehezen jön ki az Y és a Z generáció

Mivel az Y generáció a munkahelyeken változatos korosztályokkal kell, hogy együtt dolgozzon, felmerül a kérdés, hogy mennyiben mások ők, mint a baby boom vagy a Z-generáció tagjai?

Nemes Orsolya szerint, míg a baby boomerek még olyan értékek köré strukturálták az életüket, mint igazság, integritás, család, gyakorlatiasság és kötelesség, az Y-okat más motiválja: boldogság, szenvedély, sokszínűség, megosztás, felfedezés. (Forrás: Inside the Millennial mind 2013). Az Y-ok már tizen- és huszonéves fejjel csöppentek az internet és az okostelefonok világába, míg a Z-k már eleve egy globális világba születtek, hozzászoktak az állandó információ hozzáféréshez (és -gyártáshoz) - és ha lehet ezt még fokozni - még digitálisabbak, mint az Y generáció tagjai. 

PÁLYAKEZDŐKNEK ILYEN ÁLLÁSOKAT KÍNÁLNAK A PROFESSION.HU-N!

Bite Barbara szerint további különbség, hogy az Y-ok jóval könnyebben váltanak munkahelyet, mint a baby boomerek, számukra teljesen természetes az 1,5-2 évente való pozíció- vagy munkahelyváltás. Számukra a tiszteletet a szakértelem vívja ki, és kevéssé tartják tiszteletben a kort. 

Z generáció legidősebb tagjai most lépnek be a munkaerőpiacra - hangsúlyozta Bite Barbara. Keveset tudunk még róluk, mint munkavállalókról, de ami már most érződik és a kutatási adatok is ezt mutatják: a velük való együttműködés az Y generáció számára a legnehezebb. A versengés helyett a csapatban való munka kerül előtérbe, és sokkal könnyedebben vannak jelen a helyzetekben, ami akár alacsony felelősségvállalást is jelenthet - emelte ki a szakértő.

Életük több mint fele az online térben történik. Lelki állóképességük, érzelmi intelligenciájuk alacsonyabb. Ők az első igazi globális nemzedék, így számukra benne van a pakliban, hogy egy hátizsákkal elindulnak és felfedezik a világot, tapasztalnak, élményeket gyűjtenek. Élmény alapon közelítenek meg szinte mindent, figyelmük egyre rövidebb ideig leköthető egy-egy dolog iránt. Ez a könnyedségük sok esetben bosszantja az Y generációs fiatalokat, akik meg pont a versengésben erősek.

Címkék: munkahely, karrier, munkaadó, Y és Z generáció

Készítette: Fogas Krisztina