Már az álláskeresés alatt kiábrándulunk a munkaadóból

Azt már eddig is sejthettük, hogy az álláskeresési folyamat során az esetek többségében nem feltétlenül fogunk az elvárásainknak megfelelő bánásmódban részesülni, a munkaadókból való instant kiábrándulás jelensége azonban úgy tűnik, globális méreteket öltött. A Kelly Global Workforce Index (KGWI) felmérés megállapításai arról tanúskodnak, hogy legutóbbi pályázatuk során a munkavállalók kevesebb, mint fele volt elégedett a bánásmóddal, amiben részesült.

Nem jó az első benyomás a munkaadókról

A felmérés alapján a jelöltként átélt legutóbbi élményeikről beszámoló magyar válaszadók mindössze 37 százaléka volt elégedett a pályázati folyamattal. Az elégedettség legmagasabb szintjét Oroszországban (60 százalék) valamint Lengyelországban és az Egyesült Királyságban (56-56 százalék) mérték.

"A jelöltek általában az álláspályázat és a felvételi folyamat során szerzik első benyomásaikat a vállalatról, ami lehetőséget kínál a munkaadók számára, hogy bemutassák, hogyan működnek és miként bánnak alkalmazottaikkal" - kommentálta a felmérés eredményeit Jónás Anikó, a Kelly Services Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

Már az álláskeresés alatt kiábrándulunk a munkaadóból

"Érthető, hogy a jelöltek magas elvárásokkal érkeznek, ezek az elvárások azonban a legtehetségesebb munkatársak kiválasztásának folyamata során néha nem kapnak kellő figyelmet" - tette hozzá.

A legkiábrándítóbb: amikor nem érkezik válasz

A legtöbbször említett problémák közé tartozik a pályázatok és interjúk utáni tájékoztatás hiánya, valamint a munkaköri leírásokra, követelményekre vonatkozó homályos, nem egyértelmű információk az álláshirdetésekben.

Arra a kérdésre, hogy milyen hosszú várakozási időt tart elfogadhatónak a pályázata státuszáról szóló első értesítésig, a megkérdezettek majdnem fele (46 százalék) a két héten belüli értesítést jelölte meg, míg nagyjából ugyanannyi válaszadó számára (40 százalék) három-öt munkanap az elfogadható.

Nem mindenhol jár az "onboarding"

A felmérés emellett kitért arra is, hogyan értékelik a dolgozók a toborzási folyamat egy másik fontos elemét - ez az új belépők szervezetbe történő integrációja, beilleszkedésük segítése, az úgynevezett "onboarding".

Az ún. EMEA régió (Európa, Közel-Kelet és Afrika) válaszadóinak mindössze 48 százaléka számolt be arról, hogy jelenlegi munkahelyén tervezett onboarding folyamattal találkozott - a rangsor élén itt Oroszország végzett 75 százalékkal, míg a lista másik végén Franciaország áll 34 százalékkal. Magyarországon a válaszadók fele (51 százalék) találkozott ezzel a folyamattal munkahelyén.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

"Az onboarding fontos szerepet játszik abban, hogy az új munkatársak megkapják a munkahelyi sikerekhez szükséges eszközöket és támogatást, a teljesítménnyel és viselkedéssel kapcsolatos elvárásokat is beleértve. Nem szabad elfelejteni, hogy a legkeresettebb új munkatársak maguk is kihasználhatják ezt a kezdeti időszakot arra, hogy eldöntsék, vajon jó karrierdöntést hoztak-e " - tette hozzá Jónás Anikó.

3 hónap után még "tetszik" az új munkahely

Az új belépőket arról is megkérdezték, hogyan látják munkahelyüket az ott töltött első 90 nap után, többségük általában pozitív benyomásokat szerzett új munkaadójáról.

Az első 90 nap elteltével a magyar válaszadók 33 százaléka "határozottan" pozitívan értékelte új munkahelyét, 41 százalékuk "többé-kevésbé" pozitív véleményt fogalmazott meg, és csak 26 százalékuk adott negatív értékelést.

Címkék: álláskeresés, pályázat, munkaadó, állásinterjú, felvételi, beilleszkedés, onboarding

Szemlézte: Fogas Krisztina