Kreatív megoldások: így találjunk rájuk

Kreatív megoldások: így találjunk rájuk

Felgyorsult és folyton változó világunkban újabb és újabb kihívásokkal találkozunk, melyeket egyre kevésbé tudunk régi eszközeinkkel megoldani.  

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A kreativitásunkra építő, fejlődés-vezérelt tervezői és gondolkodási modell, eredeti nevén design thinking nemcsak a ma fennmaradni akaró szervezetek túlélési eszköztárának nélkülözhetetlen eleme, hanem hatékony módszere a személyes nehézségeinkkel való megküzdésnek is. 

Mai cikkünkben Bálind Martina szolgáltatás tervezés szakértő, coach és tréner, a Brevity alapító tagja mesél nekünk az Amerikában kialakult módszertan lényegéről és előnyeiről, széleskörű felhasználási lehetőségeiről.

Fókuszban a másik fél és az új utak keresése 

„Ez a megközelítésmód lényegében a tervező szakemberek vizuális érzékenységét ötvözi az üzleti szemlélettel. A folyamat több lépcsőn keresztül halad a probléma feloldása felé, és az egyik legfontosabb eleme, hogy a megoldást újszerűen, kreatívan közelítjük meg, mindig arra fókuszálva, mire van szüksége az érintett félnek – legyen az egy ügyfelünk, kollégánk, házastársunk vagy éppen – amikor saját elakadásunkon szeretnénk dolgozni – mi magunk” – mondja Martina.

Amikor tehát olyan szituációban találjuk magunkat, amelyet korábbi tapasztalatok híján nehezen kezelünk, érdemes ehhez a módszerhez nyúlni, és arrébb tolni agyunk képzeletbeli, már kissé elnyűtt szerszámosládáját, a jól ismert eszközöket. Korunk újfajta kihívásai új megoldási módokat igényelnek - de hogyan is találjuk meg azokat?  

Használati útmutató – 5 lépésben a kreativitásért

Az első dolgunk az lesz, hogy a problémát az érintett szemszögéből közelítsük meg, beleéljük magunkat az illető helyzetébe, és ahelyett, hogy rögtön a bennünk automatikusan felötlő, kipróbált megoldási módokat kezdenénk el pontokba szedni, egyszerűen csak kérdezzünk, figyeljünk és hallgassunk. Készüljünk fel arra, hogy az összes lépés közül ez lesz a legnehezebb.  

„Nem könnyű kikapcsolni agyunkban a problémamegoldás sürgető kényszerét, és a nehézség megismerésénél elidőzni, hiszen arra vagyunk kondicionálva, hogy a lehető legegyszerűbb módon, az eddig ismert megoldásaink segítségével oldjuk meg azt. Így azonban jelentősen leszűkül az eszköztárunk – a korábban bevált technikáink ugyanis nem feltétlenül alkalmasak a jelen kihívásainak kezelésére. Ezért fontos, hogy elég időt töltsünk el a probléma megismerésével, és tényleg megértsük azt. Ez a szemléletmód teszi a módszertant különlegessé. Nem magunkból és a tapasztalatainkból indulunk ki, hanem beleéljük magunkat a másik személy helyzetébe, és az ő fejével igyekszünk gondolkodni” – magyarázza a szakember. 

Ennek kiváló eszköze a második lépésként meghatározott feltérképezés, mely során az előzőleg folytatott beszélgetés alapján megalkotjuk a másik fél képmását, archetípusát, amely a céljairól, vágyairól, gondolkodásáról vagy épp döntéshozatali szempontjairól árulkodik. Meg kell ismernünk és meg kell értenünk azt a személyt, akinek vagy akivel dolgozunk, akivel konfliktust kezelnénk, sőt, ha munkakereséshez használjuk a tervezői modellt, létrehozhatjuk a hőn áhított állás ideális jelöltjének, vagy mondjuk az interjúztatónak a „mintaszemélyét” is.  

A kreativitással szorosan összekapcsolódó vizualitás itt kap először nagy szerepet – érdemes az érintett felet, és beazonosított érzelmeit, céljait, elvárásait valamilyen formában – digitális képen vagy kézzel készített rajz segítségével – megjeleníteni. Annak, hogy ebben a szakaszban milyen eszközöket használunk, csak a képzeletünk szab határt. Engedjük szabadon fantáziánkat, és élvezzük az alkotás örömét, inspiráló hatását, miközben egyre közelebb kerülünk a másik emberhez, szükségleteivel és nehézségeivel együtt.  

Ezután következik az ötletelés. A szakértő szerint ez az a szakasz, amelynél nem szükséges hosszasan elidőznünk, sőt, az idő rövidsége kifejezetten előnyünkre válhat. „Ha csak egy jól behatárolt időkeret áll rendelkezésünkre, a ránk nehezedő nyomás, az adrenalin új, akár forradalmi ötletek táptalaja lesz, hajlamosak leszünk nem szokványos javaslatokkal, kreatív megközelítési módokkal előállni” – indokol Martina. Érdemes teret adni még az elsőre elrugaszkodottnak tűnő felvetéseknek is, és csak több opció elemzése után leszűkíteni a lehetőségeinket, döntést hozni egyik vagy másik mellett. Minden ötletet rögzítsünk, írjunk le és tegyünk jól láthatóan magunk elé, hogy választáskor egyik lehetőség se maradjon ki. 

A megvalósítást megelőző utolsó két lépés az úgynevezett prototípus, minta elkészítése és tesztelése. A helyzettől függően a legegyszerűbb, ha erre a lépésre, mint egyfajta próbára hivatkozunk. „Ez az üzleti folyamatokban egészen addig ismétlődik, amíg a lehető legjobban a megrendelő igényeire nem szabjuk a folyamatot, terméket. A próbák és visszajelzések alapján időben tudunk csiszolni, változtatni a végeredményen” – magyarázza a szakember.   

Bárhol, bármikor

Ha a fentieket lefordítjuk különféle magánéleti helyzetekre, a próba azt jelenti, hogy teszteljük, alkalmas-e az általunk meghatározott megoldási mód az adott probléma kezelésére. Például, ha konfliktushelyzetben eddig felindultságunk vezérelt minket, és hangerőnk növelésével próbáltuk érveinket alátámasztani, a következő nézeteltérés esetén inkább öleljük meg ingerült párunkat, és nézzük meg, ezzel a viselkedéssel milyen eredményt kapunk. 

Ugyanez a gondolatmenet levezethető az álláskeresés folyamatára is. Ha már egy tucatnyi helyre elküldtük az önéletrajzunkat, mégsem kaptunk választ sehonnan, vizsgáljuk meg ismét pályázati anyagunkat a munkáltató szemével, és keressük meg a lehetséges gyenge pontokat. A tömeges önéletrajz küldése helyett kezdeményezzünk szakmai közösségi oldalakon közös ismerősök és kapcsolódási pontok segítségével párbeszédet a munkáltatóval. Addig kísérletezzünk újabb és újabb megoldásokkal, míg meg nem kapjuk a kívánt végeredményt. 

Mint láthatjuk, a tervezői gondolkodás szakmai- és magánéletünk területén is előbbre vihet minket.  Ha azonban a módszertan bevetése után sem tudunk már többet tenni feladataink sikeres elvégzése vagy munkahelyi konfliktusaink feloldása érdekében, fontoljuk meg a váltást. Személyes prioritásainkat követve keressünk a friss állások között, és váljunk láthatóvá a munkáltatók számára is. Iratkozzunk fel hírlevélre, és kérjünk Facebook értesítést is, hogy a legújabb ajánlatokról azonnal értesüljünk, vagyis fizetésért cserébe hódolhassunk a szenvedélyünknek.

 

Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: munka, hatékonyság, problémamegoldás, tervezés, fejlesztés

További cikkek a karrierépítésről