Koncentrációzavar: így tegyünk ellene

2019. február 21. Forrás: Karrierebibel.de/Profession.hu

Hasznos: - + Nyomtat

A koncentráció a jó teljesítmény alappillére, mégis gyakran megesik, hogy a figyelmünk elkalandozik a fontos feladatról. Van megoldás!

Önnek ajánlott állások

Bármilyen területen dolgozunk is, egy közös pont biztosan valamennyi között akad: az eredmények nem csak úgy, maguktól jönnek, odafigyelés és energiabefektetés szükséges hozzájuk. Aki képes a koncentrációs képességét újabb és újabb szintekre emelni, valószínűleg felfelé ívelő karrierre számíthat, de mi a helyzet azzal a többséggel, akik számára visszatérő nehézséget okoz a koncentrált munkavégzés? Van néhány működő ötletünk!

Miért?

Ahhoz, hogy változtatni tudjunk az esetleges rossz szokásainkon, jó, ha tudjuk, miért is jelent kihívást számunkra a koncentráció és tereli el valami a figyelmünket éppen arról, amire fókuszálnunk kellene. A válasz az agyunk működésében, kíváncsi természetében keresendő, elménk ugyanis a világ felfedezésére, az új ingerekre vágyik. Ezért fordulhat elő, hogy akár már néhány percnyi koncentráció után hajlamosak vagyunk elkalandozni: kilesünk az ablakon, kérdezünk valamit egy kollégánktól, felállunk egy kávéért, vagy esetleg ránézünk a telefonunkra. Ez utóbbival el is érkeztünk a legnagyobb kísértéshez, mivel az internet világában az új, izgalmas impulzusok csupán egyetlen kattintásra vannak tőlünk. Ráadásul belopódzott a köztudatba az attól való félelem is, hogy ha nem vagyunk online, lemaradunk valamiről, így aztán egymás után pörgetjük a közösségi oldalakat, híreket, újdonságokat, és akárhányszor jelez a mobilunk, már nyúlunk is utána, természetesen kizökkenve a munkából. Ugye ismerős?

Koncentrációzavar: így tegyünk ellene - munka, koncentráció, teljesítmény

Homokszemek a gépezetben

A probléma persze sokkal összetettebb, minthogy az okostelefonunkat elegendő lenne kiiktatnunk a képletből, mivel számtalan tényezőn múlhat, mennyire vagyunk képesek koncentrálni. Érdemes tehát feltérképeznünk a következőket:

A munkakörülményeink milyen mértékben támogatják, vagy épp akadályozzák a figyelmet? A nyitott irodában, sokadmagukkal dolgozók számára az állandó alapzaj komoly nehezítő tényező, ahogy a levegőtlen, sötét munkahely sem segíti a koncentrációt. Az olyan munkakörökben, ahol állandóan csörög a telefon, folyamatos készenléti állapotban kell teljesíteni, vagy a kollégák felől érkeznek váratlan kérdések, kérések, szintén nem mondhatóak ideálisnak a feltételek.

Hogyan érezzük magunkat, testi, lelki, szellemi állapotunk lehetővé teszi-e a koncentrált munkavégzést? Aki nem alszik eleget vagy alvásproblémáktól szenved, kevésbé intenzíven, és sokkal rövidebb ideig képes figyelni, ahogy igaz ez azokra is, akik vérnyomásproblémákkal, vércukorszint-ingadozással, emésztési zavarokkal, pajzsmirigybetegséggel, esetleg depresszióval küzdenek.

Milyen egyéb személyes okai lehetnek a koncentrációzavarunknak? Igazán nagy egyéni különbségek mutatkoznak a témában, hiszen míg valakinek könnyedén megy a fókuszálás, másokat egy hirtelen beeső e-mail is hosszú percekre képes eltéríteni. Bár általában a bennünk keresendő okokat a legnehezebb felismerni, nem ritka, hogy azért nem tudunk megfelelően figyelni, mert nem tanultuk meg, hogyan is tehetjük meg ezt.

Változtassunk

Minél tisztábban látjuk a gyenge pontokat, annál többet tehetünk ellenük. Lássuk, mit vethetünk be akár már azonnal, hogy javítsunk a koncentrációs képességünkön!

Gondoskodjunk a megfelelő munkakörnyezetről, legalábbis arról, ami a mi kompetenciáink. Rakjunk rendet az íróasztalunkon és környékén, állítsuk be a megfelelő magasságba a székünket, monitorunkat. és készítsük elő azokat a dokumentumokat, eszközöket, amelyekre aktuálisan szükségünk van.

Zárjuk ki a zavaró ingereket. Ha több kollégánkkal is egy légtérben dolgozunk, egy fejhallgató nagyon jó szolgálatot tehet számunkra. Amikor fontos, hogy egy feladatra maximálisan fókuszáljunk, némítsuk le a telefonunkat, és zárjuk be a postafiókunkat. Akár kollégáink felé is jelezhetjük, hogy épp mivel foglalkozunk, ezért a következő órában nem tudunk majd reagálni a kéréseikre.

Figyeljünk magunkra. Minden produktív nap egy pihentető alvással kezdődik, ahogy a megfelelő energiabevitelre és kellő hidratáltságra is szükségünk van ahhoz, hogy intenzíven tudjunk dolgozni. A koncentrációnak is vannak határai: tartsuk rendszeres pihenőket, rövid sétákat, vagy iktassunk be 10 percnyi olvasást a munkanapunkba, és máris könnyebb lesz visszakapcsolnunk koncentrált üzemmódba.

Próbáljuk ki a fentieket, és találjuk meg azokat a módszereket, amelyek a legjobban segítenek minket a koncentrációban. Azt is érdemes azonban felismernünk, ha a munkahelyi környezet vagy a végeláthatatlan feladatok miatt nem tudjuk úgy végezni a munkánkat, ahogy azt szeretnénk. Gondolkodjunk el a váltáson, válogassunk a legfrissebb lehetőségek között, vagy keressünk személyre szabott beállításaink alapján. Legyünk naprakészek, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést is, így biztosan mihamarabb rátalálunk a nekünk való állásra.

 

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

A Profession.hu Google+ oldala

Címkék: munka, munkahely, koncentráció, fejlődés, teljesítmény

- Profession.hu

További cikkek a karrierépítésről
További cikkek a karrierépítésről
www.facebook.com/Profession.hu

Kapcsolódó témák

-

Vészhelyzet: ki nem állhatom a kollégám!

2019. március 21.
Mit tehetünk, ha valaki olyannak kell együtt dolgoznunk, aki egyáltalán nem szimpatikus számunkra, és esetleg személyes nézeteltéréseink is vannak? Van néhány ötletünk! Bővebben

-

Egy nemzetközi márka születése

2019. március 19.
Biztosan mindenkinek van egy titkon dédelgetett ötlete, amit nagyon szívesen megvalósítana. A kérdés, hogy vajon mi tart minket vissza? Bővebben