Kínos beszélgetés? Kezeljük úgy, mint egy túsztárgyaló!

Kínos beszélgetés? Kezeljük úgy, mint egy túsztárgyaló!

Néha elkerülhetetlen, hogy a munkahelyünkön konfliktusba keveredjünk. Tippek egy túsztárgyalótól a nehéz helyzetekre.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Kit érdemes megkérdezni a nehéz helyzetekről, ha nem olyasvalakit, aki emberek százait „dumálta ki” fogva tartóinak kezei közül?

Christopher Voss az FBI volt túsztárgyalójaként és tárgyalástechnikai trénerként több évtizedes tapasztalattal bír a kényelmetlen beszélgetések terén. Never Split The Difference című könyvében részletesen ír azokról a technikákról, amelyek jól jöhetnek egy-egy nehéz beszélgetés, alkuhelyzet vagy konfliktuskezelés alkalmával.

Nem kell ahhoz vérre menő helyzetekbe kerülnünk, hogy kényelmetlenül érezzük magunkat: néha elég egy munkahelyi konfliktus, hogy elbizonytalanodjon az ember. Előfordul, hogy nagyot hibáztunk, és félünk bevallani. Megesik, hogy valaki fúr bennünket, és szeretnénk leállítani az akciót. Olyan is adódhat, hogy valamilyen feszültség miatt érezzük, hogy tojáshéjakon lépdelünk.

Előbb-utóbb szembe kell néznünk a kellemetlenséggel. Hozzuk ki a legtöbbet a helyzetből, használjuk a túsztárgyaló tippjeit!

Képzeljük el, hogy a dolgok jól alakulnak

Az emberek gyakran kezdenek úgy hozzá egy nehéz beszélgetéshez, hogy arra számítanak, a másik fél ideges lesz. Készítsük fel magunkat arra, hogy a megbeszélés nyugodt mederben zajlik majd és eredményes lesz. Képzeljük el előre a hálát, amit amiatt érzünk, hogy elmondhattuk a véleményünket és meghallgattak bennünket. Ha sikerül átlendíteni magunkat ebbe a hálás nézőpontba, egyből megtaláljuk azokat a mondatokat, amik segítenek az eredményes beszélgetésben is.  

Indítsuk jól a beszélgetést!

Vegyünk egy nagy levegőt, és határozottan, de őszintén vágjunk bele: ha kimondjuk hangosan, hogy tudjuk, hogy a másik valamiért haragszik ránk, vagy tudjuk, hogy nem ért velünk egyet, akkor az első nagy aknát már hatástalanítottuk is. A kellemetlen érzéseken könnyebb úgy átlendülni, hogy tudomásul vesszük őket.

Legyen célunk!

A cél, hogy a másik fél úgy érezze, meghallgatásra talál. Ez bizalmat ébreszt, a bizalom, a közös hullámhossz érzése beindítja az agy oxitocin-termelését, ez pedig jó érzéseket generál. Amikor mi hallgatunk meg másokat, a fő feladatunk az odafigyelés és a másik nézőpontjának megértése.

„Soha ne vitatkozzunk vagy tagadjuk mások negatív gondolatait. Amikor kiejtenénk a szánkon, a ’de’ szót, akkor maradjunk inkább csendben.”- mondja a túsztárgyaló.

Tegyünk azért, hogy a másik úgy érezze, meghallgatják!

Amikor úgy érezzük, hogy a falnak beszélünk, akkor könnyű bedühödni, és csak a saját nézőpontunkból szemlélni az eseményeket. Gondoljunk vissza egy olyan esetre, amikor egy vita során úgy éreztük, odafigyelnek ránk: sokkal könnyebb nyugodt hangnemben, egymásra figyelve megbeszélni a dolgokat.

„Kérdezzük meg magunktól: mit mond pontosan ez az ember most a helyzetről és rólam? Általában pontosan tudjuk, mit akar mondani a másik, csak nem akarjuk, hogy kimondja. Mondjuk ki mi, és lássuk, hogyan reagál.”

Csak nyugodtan!

Könnyű mondani! Pedig az egyik legfontosabb dolgunk, hogy ne legyünk idegesek. Ha nyugodtak tudunk maradni, ahelyett, hogy dühbe gurulnánk, már félig nyert ügyünk van. Ehhez a legjobb út, ha nagyon erősen koncentrálunk arra, hogy a másik úgy érezze: meghallgatjuk, értjük az ő álláspontját. Ha mindvégig erre fókuszálunk a saját mondanivalónk helyett, eljön a mi időnk a beszélgetésben.

Találjuk meg a következő lépést!

Ha sikerült a másik felet végig hallgatnunk, és úgy tűnik, ő is úgy érzi, megértettük az álláspontját, tegyük fel a nagy kérdést: hogyan tovább? Ezzel a problémánkat némiképp megosztjuk a másikkal, anélkül, hogy az elején neki szegeztük volna, mint megoldandó feladatot. Így jóval kevésbé tűnünk támadónak, mondja a túsztárgyaló.

„A válasz nem is olyan fontos, mint hogy rábírtuk arra a másikat, hogy gondoljon végig valamit." Nemcsak arról beszélünk már, hogy van egy probléma, hanem átkerül a fókusz arra, hogy hogyan fogjuk megoldani.

Nincs megoldás?

Bármilyen ügyes tárgyalók is vagyunk, előfordul, hogy nem sikerül keresztülvinni az akaratunkat. Ilyenkor is figyeljünk arra, hogy az utolsó benyomás a legfontosabb: mindig zárjuk a beszélgetést pozitív szavakkal, előremutató gondolatokkal. Ha engedünk a dühünknek vagy csalódottságunknak, akkor a negatív hangulat felülírhatja az egész beszélgetést – így viszont feleslegesen tettük bele az energiát. Tartsunk ki: képzeljük el, hogy minden jó ötlet vagy gondolat egy apró mag, amit ma elültetünk egy beszélgetésben – a termésre pedig lehet, hogy kicsit még várnunk kell.

Azt se feledjük: néha a sűrűsödő nehéz helyzetek jelzik, hogy nem vagyunk jó helyen. Lehet, hogy mindent megtettünk, mégsincs számunkra kedvező változás. Ilyenkor nincs más hátra, mint előre: keressük meg azt a munkahelyet, ahol jól érezzük magunkat! Amint készen állunk és tisztáztuk személyes prioritásainkat, keressünk újult erővel az álláslehetőségek között.

Amennyiben a járvány miatt veszítettük el a munkánkat, vegyük igénybe a kifejezetten nekünk szánt segítséget is, és frissítsük fel az önéletrajzunkat, valamint töltsük fel ide, hogy tovább növeljük elhelyezkedési esélyeinket. Ne felejtsük el a hírlevelet és a Facebook értesítést sem, hogy mielőbb munkába állhassunk.

 

Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

További cikkek a karrierépítésről