Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Egy idegen országban munkát vállalni mindenkinek kihívást jelent, bármennyire ismeri az adott országot vagy bármennyire beszél jól az adott idegen nyelven. A külföldi munkavégzéssel kapcsolatos adminisztrációs feladatok ellátása és az egyéb áttelepüléssel kapcsolatos ügyintézés komplex feladat, amelyben relokációs szakember segíthet. De pontosan milyen feladatokra terjed ki a hatásköre és miért hasznos, ha nem a munkáltató – vagy maga a munkavállaló – intézi ezeket? A témát dr. Varga Szilviával, a Settlers Relocation Kft. ügyvezető igazgatójával és szakmai vezetőjével jártuk körbe, aki immár 20 éves tapasztalattal rendelkezik a területen.

Új országban új életet kezdeni

A relokációs szakember munkájának lényege, hogy az idegen országból Magyarországra érkező munkavállalókat és családtagjaikat minden olyan területen támogassa, ami megkönnyíti a beilleszkedésüket. „Senkinek sem egyszerű egy új országban új életet kezdeni. Az engedélyezési eljáráson felül mi az áttelepüléshez kapcsolódó egyéb támogató szolgáltatásokkal is segítjük ügyfeleink beilleszkedését” – kezd bele a témába Szilvia. 

„A relokációs szakembernek nem csak az a feladata, hogy a külföldi állampolgárok magyarországi tartózkodási céljainak megfelelő engedélyek ügyintézést elvégezze, hanem hogy a Magyarországra költözéshez szorosan kapcsolódó egyéb támogató szolgáltatásokban is segítséget nyújtson. Az egyéb szolgáltatások között lényeges megemlíteni a lakáskeresést. Ahhoz, hogy a külföldi jól érezze magát az új környezetben, az egyik legfontosabb dolog a számára megfelelő ingatlan megtalálása. Ebben is teljeskörűen segítjük ügyfeleinket, mely segítségnyújtás felöleli az ügyfél által meghatározott paraméterek szerinti ingatlankeresést, a bérleti szerződés átnézését, a lakás birtokbavételét, az internetbekötés megszervezését és a kiköltözéskori támogatást. Fontos támogatás ügyfeleinknek az is, hogy ki tudják választani a számukra legmegfelelőbb banki szolgáltatást.”

Nem csak a munkavállalót, az egész családot támogatja

A szakember a családdal érkező munkavállalók esetében a családtagokat is segíti a magyarországi beilleszkedésben. „A gyermekeknek segítünk óvodát vagy iskolát találni, a felnőtteknek igény szerint segítünk feltérképezni a különböző egészségügyi szolgáltató intézményeket és akár a sportlehetőségeket is. Ha igénylik, el is kísérjük őket ezekbe az intézményekbe” – ecseteli a szakember.

Fontos kihangsúlyozni, hogy a relokációs szakember nem csak az új munkahelyhez kapcsolódó engedélyezési eljárás lebonyolításában és a tartózkodási engedély megszerzésében segít az ügyfeleinek, hanem végigkíséri őket az itt tartózkodásuk egész folyamatán. „Ügyfeleink magyarországi tartózkodása alatt bármilyen megkeresés esetén igyekszünk a rendelkezésükre állni, ezen felül pedig a hazaköltözés előtti hivatalos ügyek intézésében is segítjük őket, például bankszámlazárás, ingatlanból történő kiköltözés, ingatlanátadás megszervezése.”

Mi a különbség a mobility manager és a relokációs szakember között?

Sokan mobility managerként hivatkoznak a relokációs szakemberre. Bár feladatkörükben hasonlítanak, mégis sok esetben ezen két eltérő megnevezéssel találkozunk.”Sok átfedés van a mobility manager és a relokációs szakember tevékenysége között, de cégenként eltérő lehet, hogy milyen területeket fed le a külföldre kiküldött munkavállaló áttelepülési támogatása. Van, amikor cégen belül intézi a mobility manager a külföldi kiküldésekkel járó folyamatok megszervezését, de sok esetben megfelelő szaktudással rendelkező külső relokációs szakember segítségét veszik igénybe a cégek.” – magyarázza Szilvia.

A világ minden tájáról érkeznek munkavállalók

Rendkívül sokszínű az a kör, ahonnan és amilyen területre érkeznek a külföldi munkavállalók. „A világ minden tájáról előfordul, hogy érkeznek ügyfelek. Az utóbbi pár évben megsokszorozódott az ukrán és a szerb állampolgárok foglalkoztatása a hiányszakmákban. Sokan érkeznek Amerikából, Dél-Koreából, Japánból, Kínából, Indiából és természetesen az Európai Unióból is. A partnereink többnyire multinacionális cégek, de szép számmal vannak középvállalatok is, akik külföldi munkavállalói, valamint azok családtagjai részére a hivatalos és egyéb támogatási szolgáltatásokat nyújtjuk” – sorolja a szakember. – „A külföldi munkavállalók foglalkoztatása eltérő pozíciókban történik, kiemelhető a felső- és középvezetői pozíció, a különböző szakértői pozíciók, mint például a mérnöki, informatikai vagy menedzseri pozíció.”

Legyünk relokációs szakemberek!

De hol képzik a relokációs szakembereket? „Találkoztam már olyan céges kezdeményezéssel, mely relokációs szakember képzést szervezett. A mi cégünk esetében is volt rá példa, hogy új munkatársunkat beiskoláztuk erre a képzésre. Ezen felül szakmai fórumokon is gyakran hirdetnek meg egynapos előadásokat külföldi munkavállalók foglalkoztatása címszóval. Ezeken a konferenciákon általában a bevándorlási hivatal és a munkaügyi hivatal egy-egy illetékes kollégája szokott előadást tartani a témakörben” – sorolja a lehetőségeket Szilvia. „A jó relokációs szakember alaposággal, erős problémamegoldó képességgel, empátiával és angol vagy további nyelvtudással rendelkezik. Aki szereti a mozgalmas, változatos munkát és képes az adminisztrációs feladatok kezelésére is, az megfogja találni a számítását ezen a területen.”

Készítette: Kövecses Evelin

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala