Így lehet sikeresebb a munkában

A sport sikerélményhez vezet, az önbizalom pedig jó hatással lehet karrierünkre is, de a rendszeres testmozgás és a munkahelyi előmenetel között ennél sokkal egyértelműbb összefüggés van. Elismert sportpszichológus szakértőket kérdeztünk arról, hogyan hat az edzés a munkavégzésre?

A rendszeres sport kihat a munkahelyi teljesítményre, a sport pozitívumai ugyanis transzfer hatásként áttevődnek a mindennapokra - hívja fel a figyelmet Lénárt Ágota sportpszichológus. De pontosan mit ad a sport, amit a munkánk során is hasznosíthatunk?

A szakértő szerint többek között az alábbi területeken fejleszt a rendszeres testmozgás:

- mentális keménység
- megküzdési mechanizmusok
- pontosság
- kitartás
- időbeosztás
- szisztematikus életvitel

A sport ad egy tartást, munkabírást és munkafegyelmet, amelyet az illető az élet más területein is kamatoztathat - foglalta össze Lénárt Ágota.

Így lehet sikeresebb a munkában

Habár a személyiség és a sport között egyértelmű összefüggéseket nem fedezhetün fel, a szakértő szerint megfigyelhető, hogy a nagycsaládosok hajlamosak lehetnek csapatsportokat választani, melyben a társas kommunikációs képességek kerülnek előtérbe, míg az egykék sok esetben inkább az egyéni sportokban jeleskednek. Annak, hogy milyen sportágat választunk, genetikai alapjai is vannak - hívta fel a figyelmet a szakember. Az autóversenyzésnél, a vívóknál és a lövőknél például rendkívül fontos a reakcióidő - tette hozzá Lénárt Ágota.

Sport, mint a munkahelyi egyensúly záloga

Pál-Koltai Andrea sportpszichológus szerint amennyiben irodai munkát végzünk, úgy különösen fontos a rendszeres fizikai aktivitás beiktatása a mindennapjainkba. Ennek nemcsak fizikailag, hanem mentálisan is pozitív hatásai vannak - emelte ki a szakértő. Segít a stressz levezetésében, oldásában, pozitívan hat az önképre és az önbizalomra, növeli az önfegyelmet és lehetőséget biztosít egy más típusú társas közegben való jelenlétre (új szociális kapcsolatok kiépítése, társas támasz megélése).

Nem utolsó sorban pedig a rendszeres testmozgás védőfaktornak bizonyul a depresszióval szemben is - hívta fel a figyelmet Pál-Koltai Andrea. Egy mind fizikailag, mind mentálisan jó állapotban lévő munkavállaló pedig könnyebben tud fókuszálni munkaidejében a munkaköri szerepére, feladataira, ezáltal kiegyensúlyozottabban tud teljesíteni azokkal szemben, akik ezen egyensúllyal nem rendelkeznek - véli.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A szakértő szerint bármilyen mozgásforma rendszeres beiktatása az életünkbe hozzájárulhat a munka és magánélet egyensúlyának (work/life balance) kialakításához, stabilizálásához. A rendszeres sportolás (akár professzionális, akár szabadidős) pozitív hatással van az erőnlétre,az immunrendszerre és a mentális egészségre egyaránt. Ahogy a fizikai állapotunk javulása, úgy a kitartás, önbizalom és az önfegyelem erősödése is kihat életünk többi területére, így természetesen a munkavégzésre is - tette hozzá Pál-Koltai Andrea.

Aki a sportban vagy, az vagy a munkában is

Lénárt Ágota szerint a kiválasztásnál igen sok mindenre lehet következtetni abból, ha a jelölt (él)sportolói múlttal rendelkezik. Ők hozzászoknak, hogy nem mindig jön a siker, a győzelem nem automatikus. Azzal is tisztában vannak, hogy minden körülmények között ki kell tartani és hátrányos helyzetből is lehetséges jó eredményeket elérni - tette hozzá. Az ilyen munkavállalók nem adják fel, fanatikusan dolgoznak és küzdenek tovább akkor is, amikor mások már nem látnak esélyt.

Életkortól függetlenül keressünk egy sportágat, mely kikapcsol, szórakoztat és regenerál! - tanácsolja Lénárt Ágota. Megfigyelhetjük, hogy az elsajátított új készségek visszahatnak az élet más területeire, aki biliárdozik például, megtanul a labdára koncentrálni, és ezt a koncentrációs képességet transzfer hatásként átviszi a munkára is.

Címkék: karrierépítés, sport, munka-magánélet egyensúly, irodai munka

Készítette: Fogas Krisztina