Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A legtöbb hétköznap háromszor kinyomott szundival, kicsit morgósan kezdődik, és rutinszerűen folytatódik. És vannak a rossz napok, amikor semmi nem úgy történik, ahogy szeretnénk. Későn szólal meg az ébresztő, a fejünk lüktet, úgy érezzük magunkat, mint akin keresztül ment egy úthenger. Lekéssük a buszt, lefagy a hosszú órák kemény munkájával beképletezett Excel tábla leadási határidő előtt 5 perccel, a főnökünk pedig valamiért ma pont minket szúrt ki magának. Mindannyiunknak vannak ilyen napjai, sajnos kikerülni nem tudjuk őket. Azonban helyesen kezelni őket igen! Figyeljük meg a helyzetet, fogadjuk el, majd igyekezzünk a szituációhoz képest a legjobban reagálni. Íme 5 tipp, ami segítségünkre lehet helyén kezelni egy félresikerült munkanapot.

1. Le a stresszel!

Ne stresszeljünk! Persze, könnyű azt mondani…bárcsak ilyen egyszerű lenne. De nem is annyira lehetetlen küldetés – egy-két dolgot igenis tehetünk az ügy érdekében!

Az Európai Munkavédelmi Ügynökség (EU-OSHA) által végzett felmérés szerint Magyarországon komoly stresszt okoznak a munkahelyi személyes konfliktusok (ami a magyar munkavállalók 44 százalékát érintik), a folyamatos, szűk határidők (29 százalék), valamint a saját munkafolyamatuk befolyásolásának lehetetlensége, illetve a befolyásolhatatlan külső tényezők (14 százalék).

Mit tehetünk, ha felülkerekedik rajtunk a nyomás? Vonuljunk egy nyugodt sarokba vagy terembe, vegyünk néhány nagy levegőt, és tegyük fel magunknak a kérdés: mi az, ami valóban fontos, és mi az, ami nem? Állítsunk fel a teendőinkben egy fontossági sorrendet, és szabjunk magunknak betartható határidőket. Kezdjük kis lépésekben, apróságokkal, hogy visszatérjen az önbizalmunk, és magabiztosabban tudjuk felvenni a fonalat.

Ha úgy érezzük, hogy már hosszú ideje nem bírunk a ránk eső felelősséggel, beszéljünk a menedzsmenttel, hogy túl sok a munkánk, kérjük hogy optimalizálják a ránk eső munkamennyiséget.

2. Kommunikáljunk a főnökkel!

Gondoljunk bele, ha rajtunk ekkora a nyomás, mekkora lehet a főnökünkön! Ne feledjük, hogy a teher egyik -néha egészen nagy- része az ő vállán nyugszik. Ráadásul az, hogy neki milyen napja van, nagyban befolyásolja azt is, hogy nekünk milyen napunk lesz. A kulcs a megértés, a türelem és a megfelelő kommunikáció. Igyekezzünk megtalálni vele a hangot, és a saját nyelvén beszélni vele, ehhez egy kis segítség:

- Analitikus típus: Szereti a pontos adatokat és számokat. Kerüljük a félrebeszélést, törekedjünk a lényegre, mondandónkat támasszuk alá tényekkel.

- Intuitív típus: Inkább az összképre kíváncsi, nem szeret elveszni a részletekben. Már előre meg van a válasz a fejében, csupán azt szeretné, ha tőlünk hallaná. Nagyvonalakban foglaljuk össze a lényeget, és javasoljunk határozott megoldást.

- Funkcionális típus: Mindene a részletesség, alaposság. Szeret lépésről lépésre részt venni a folyamatokban, illetve mindenről tudni. Vonjuk be a munkafolyamat minden egyes szakaszába, tájékoztassuk folyamatosan.

- Személyes típus: Inkább az érzelmek embere, semmint az adatoké. Szeret beszélgetni, és megismerni a kollégáit, illetve a dolgok mélyére ásni.

Fontos, hogy nem a személyiségünket kell megváltoztatni annak érdekében, hogy a megfelelő módon tudjunk kommunikálni a főnökünkkel. Elsajátítani egy bizonyos kommunikációs nyelvet olyan, mint egy idegen nyelvet megtanulni.

Mindettől függetlenül, bármelyikünknek is van rossz napja, olyankor jobb megtartani a távolságot. Legyünk pontosak, igyekezzünk mindent a kérésének megfelelően, lehetőleg kérdés nélkül megcsinálni, a kommunikáció pedig a legjobb, ha emailen keresztül történik.

Hogyan éljünk túl egy rossz munkanapot?

3. Kerüljük a konfliktust a munkatársakkal!

Az, hogy milyen kollegiális környezetben dolgozunk, nagy hatással van a produktivitásunkra. A legjobb, ha miden munkahelyi pletykát és drámát elkerülünk, ha a többiek mégis mindenáron be akarnának vonni minket, tartsuk észben a következőket:

- Ne panaszkodjuk a munkahelyen!

- Ha feszültek vagyunk, inkább várjuk meg míg lenyugszunk kicsit, és csak utána reagáljunk.

- Ha jó viszonyban vagyunk a kollégákkal, vagy úgy érezzük, nyitottak lennének rá, beszéljünk velük az aggodalmunkról, hogy az ő viselkedésük mennyiben befolyásolja a mi munkánkat.

- Csak semmi pletyka! Ha valamibe be szeretnének vonni, már az elején határozottan utasítsuk el. Nyugodtan mondhatjuk például, hogy határidős munkánk van, és azzal kell foglalkoznunk.

A munkahelyi drámák elkerülése mindenképp pozitív hatással lesz a munkánkra, illetve a főnökkel való viszonyunkra is.

4. Rakjuk helyre a magánéletünket!

Milyen könnyű is lenne, ha a professzionális életünket és a magánéletünket egy határozott vonallal külön tudnánk választani! A helyzet azonban nem ennyire egyszerű. Egy rossz hír otthonról, és máris felborul a kényes egyensúly, máris nem tudunk koncentrálni a munkánkra. Egy hosszú magántelefon, és máris értékes időt vesztettünk a munkaidőnkből.

Ha valóban olyan a helyzet, ami hatással lenne a munkanapunk további részére, nyugodtan kérjünk ki egy szabadnapot, vagy egy fél napot. Nem kell részetekbe menően elmesélni a többieknek, hogy miről is van szó, de mindenki érdeke, hogy másnap kipihenten és tiszta fejjel tudjunk belevágni ismét a munkába.

5. Ha betegek vagyunk, hagyjunk időt a gyógyulásra!

Szép és nemes dolog, betegen is végigküzdeni egy munkanapot, de nagy kérdés, hogy valóban megéri-e a mártírszerep? Nem járnánk sokkal jobban, ha otthon maradnánk egy napot, hogy alaposan kikúráljuk magunkat, hogy aztán ahelyett, hogy hetekig szenvednénk, másnap már frissen és üdén mehessünk vissza dolgozni? Dehogynem! Arról nem is beszélve, hogy senkinek nem hiányzik, hogy az egész munkahelyet végigfertőzzük.

Mindenkinek vannak rossz napjai, és a legtöbb esetben nem is tehetünk róluk. Fogadjuk el, nézzünk szembe velük, vegyünk néhány nagy levegőt, és vágjunk neki a délutánnak egy új hozzáállással. Ki tudja, lehet, hogy a következő percben már minden a helyére áll!

Készítette: Profession.hu