Gazdálkodjunk jól az energiánkkal!

Gazdálkodjunk jól az energiánkkal!

A hatékonyság nemcsak a megfelelő időbeosztáson múlik, hanem azon is, hogy mennyi energiánk van egy-egy napon. Az energiamenedzsmentbe szakértő avatott be minket.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Amikor eredményes munkavégzésről beszélünk, leggyakrabban Gazdálkodjunk jól az energiánkkal! csak az átgondolt időgazdálkodásról esik szó. Mielőtt azonban bármilyen erre vonatkozó technikát bevezetünk az életünkbe, érdemes ránéznünk, hogyan is állunk energiával. „Az időnk adott: ha egy időpillanat eltelik, az már soha nem jön vissza. Az energiánk ezzel szemben olyan, mint egy bankszámla, rajtunk múlik, milyen szintre töltjük, és hogy költjük a napunk során. A hatékonyság kulcsa tehát, hogy mennyi energiánk van annak megvalósítására, amire az időnket beosztottuk” – kezd bele a témába Csontos Timi coach és tréner.

Mennyi energiánk van?

Az energiánknak négy különböző szintje van, és mindegyik ugyanolyan fontos az életünk valamennyi területén. „A legnagyobb fókuszt napjainkban talán a fizikai energia kapja, vagyis, hogy mennyire érezzük fittnek magunkat. Ez függ attól, hogy eleget alszunk-e, milyen környezetben tesszük ezt, és mennyire pihentető az alvásunk, de fizikai energiaszintünk nagyban összefügg azzal is, hogy mit eszünk, mennyit iszunk, a megfelelő tápanyagok, vitaminok jutnak-e a szervezetünkbe, és mozgunk-e rendszeresen. A következő fontos energiaszintet az érzelmi energia jelenti. Ez az érzelmi kiegyensúlyozottságról szól, vagyis arról, hogy a napközben bennünket érő érzelmi hatások egyensúlyban vannak-e, illetve hogy a mérleg inkább a pozitív irányba billen – ellenkező esetben sem a munkánkban, sem a magánéletünkben nem fogjuk jól érezni magunkat” – fejti ki Csontos Timi.

A hatékonyság szempontjából elengedhetetlen, hogy szellemi energiánk is a megfelelő szinten álljon. „Ez az energia a gondolatainkkal kapcsolatos: mennyire tudunk koncentrálni, le tudunk-e vezetni egy bonyolult gondolatmenetet, látjuk-e az összefüggéseket és jól teljesítünk-e szellemileg. Gondolkodásmódunkat is determinálja ennek az energiának a mértéke, ami lehet előremutató, azaz problémamegoldó, vagy hibakereső, abban elakadó – hogy melyik jellemző ránk, az eredményeinken biztosan meglátszik. Teljesítményünket lelki energiánk is jelentősen befolyásolja. Ez az energia a miértjeinkről szól: miért éljük úgy az életünket, ahogy, miért azt a munkát végezzük, amit, vagy miért azokkal az emberekkel tartunk kapcsolatot, akikkel. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy látjuk-e a magasabb értelmét annak, amit csinálunk” – egészíti ki a fentieket a tréner.

Gazdálkolkodjunk jól az energiánkkal! - munka, hatékonyság, energiamenedzsment

Szoros összefüggések

Az energiák között nagyon szoros az összefüggés. Jó példa erre, hogy nap végén, amikor igazán fáradtak vagyunk, könnyen támadnak negatív gondolataink, és gyakran azt is megfogadjuk, hogy másnap ki sem kelünk az ágyból. Aztán miután kialudtuk magunkat, már nem is emlékszünk arra, hogy milyen gondolatokkal feküdtünk le. „Amikor hullámzik a fizikai energiánk, a szellemi és érzelmi energiánk is lejjebb esik. Ez természetesen fordítva is igaz, éppen ezért, ha a munkahelyünkről mindig holtfáradtan érünk haza, ajánlott górcső alá vennünk, mely tényezők hatnak rosszul a szellemi, érzelmi, vagy lelki energiánkra. Lehet, hogy a negatív hangulatú közösség szív le bennünket, vagy, a feladataink váltak rutinná, és a kihívások hiányoznak számunkra, de az is előfordulhat, hogy olyan helyen dolgozunk, amivel etikailag nem tudunk azonosulni” – sorolja interjúalanyunk.

Nem meglepő, hogy ha a magánéletünkben nem stimmel valami, az rányomja bélyegét a munkahelyi teljesítményünkre is, és ez így van álláskereséskor is. „Nem ritka, hogy ha valaki hónapok óta sikertelenül keres állást, a kudarc miatt szégyellni kezdi magát, és a barátai elől is bujkálni kezd. Így azonban érzelmileg teljesen lenullázza az energiaszintjét, ami a magabiztosságán, az állásinterjún nyújtott teljesítményén is visszaköszön, vagyis nagyon rossz stratégia bezárkózni ilyen helyzetben. Álláskeresőként az is jellemző hiba, hogy minden időnket a számítógép előtt töltjük, hirdetéseket böngészünk, pályázatokat írunk, emellett azonban szükségünk van aktív mozgásra is. Kifogásként sokan a pénz hiányát fogalmazzák meg, pedig a séta és a futás nem kerül semmibe, sőt az interneten számtalan gyakorlatsort találhatunk, amit a négy fal között is elvégezhetünk” – figyelmeztet a szakember.

Érezzük jól magunkat!

Az energiamenedzsment lényege, hogy időről időre fókuszáljunk magunkra, mérjük fel az egyes energiaszintjeinket: hogy állunk épp, mi hat ránk negatívan, mi akadályozza a hatékonyságunkat, miben szükséges változtatnunk. „Mivel az iskolában nem tanítottak meg minket önmagunkra figyelni, ennek fontosságát felnőttként kell tudatosítanunk, ezen múlik ugyanis, hogy jól érezzük-e magunkat a bőrünkben. A saját szükségleteinknek megfelelően érdemes a napjainkat újragondolnunk, akár új szokásokat kialakítanunk. Például reggelente van, akit egy rövid séta, vagy a párjával közösen elfogyasztott reggeli, esetleg egy tízperces meditáció tölt fel, és hangol rá a teendőkre” – hangsúlyozza Timi.

És hozzáteszi: „a túlszervezés és az ebből fakadó elégedetlenség is napjaink népbetegsége. Ezt elkerülendő tartsuk szem előtt, hogy nem tudjuk munkaidőnk száz százalékát munkára fordítani, hiszen elromolhat a nyomtató, megzavarhatnak bennünket, és ennünk is kell. Sőt, amit hajlamosak vagyunk elfelejteni: szüneteket is be kell iktatnunk, hogy visszatölthessük az elhasznált energiát! Ha számítógép előtt dolgozunk, minden órában álljunk fel néhány percre, nyújtózzunk ki, levegőzzünk kicsit, és igyunk egy pohár vizet, így agyunknak és testünknek is aduk lehetőséget a regenerálódásra. És ha már a regenerálódásnál tartunk: nagyon fontos, hogy eleget aludjunk. Az sem mindegy, hogyan töltjük el az alvás előtti időt, hogyan érkezünk meg a pihenéshez, csak beesünk az ágyba a munka, majd edzés után, vagy a lefekvés előtti egy óra már az elcsendesülésé, olvasásé. Néhány apró változtatással rendkívül sokat tehetünk jóllétünkért.

Kövessük a fenti tanácsokat, és figyeljünk testünk jelzéseire: ne fukarkodjunk a pihenéssel, táplálkozzunk egészségesen, mozogjunk rendszeresen, és töltsünk időt szeretteinkkel. Ha azonban törekvéseink ellenére továbbra is kimerültnek érezzük magunkat, ne riadjunk vissza a munkahelyváltástól sem! Nézzünk szét itt a legfrissebb lehetőségek között, vagy keressünk személyre szabott beállításaink szerint. Legyünk naprakészek, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést is!

 

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

A Profession.hu Google+ oldala

Címkék: munka, karrier, energiamenedzsment, feltöltődés, hatékonyság

További cikkek a karrierépítésről