Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Biztosan mindannyiunknak feltűnt már, hogy egyes kollégáink ügyesebben elegyednek beszédbe, mint mások. Vajon miért van ez így? Vajon mit tudnak ők, mitől jobbak ezen a téren?

A kutatók a sikeres beszélgetésnek két fontos elemét határozták meg. Az egyik a proaktivitás, a másik a reagálás. Attól függően, hogy kivel társalgunk, tudunk beszédesek és hallgatagok, gyorsak vagy lassúak is lenni, és így tovább. Vannak azonban alapvető szabályok, amelyeket az ügyfélkommunikációnkban érdemes betartani. Nézzük!

4 dolog, amit kerüljünk, ha ügyféllel tárgyalunk:

1. A KIOKTATÁS
Előfordulhat, hogy bár őszintén törekszünk az érdekes információk megosztására, mégis azon kapjuk magunkat, hogy kioktatjuk a másikat, vagy információáradatot zúdítunk rá. A kioktatás azonban csak nekünk jelent pozitív élményt ilyen esetben, az ügyfelünk egészen más benyomást raktároz el erről. Róbert esetében is hasonló történt: "Úgy gondoltam, hogy egy eredményes tárgyalást folytattam az egyik leendő ügyfelemmel, ám a találkozásunk után nemsokkal felhívta a főnökömet, és azt kérte, jelöljön ki helyettem másik üzletkötőt a számukra. Az indok röviden: a fiatalember nagyképű és unalmas. Először nagyon dühös lettem, de visszagondolva és kívülről nézve magamat igazat adtam neki."

Hasznos tippek az ügyfélkommunikációhoz

2. A SZTORIZÁS
Ez azt jelenti, hogy történeteket mesélünk, sokszor ismerőseink eseteit, élményeit és az általuk megélt eseményekről számolunk be. Ha ez nem túlzott, akkor rendben van, ám ha átesünk a ló túloldalára, emiatt a beszélgetés és a tárgyalás nagyon hosszúra nyúlhat, és fárasztónak tűnhetünk az ügyfél szemében. Másik gyengéje ennek a viselkedésnek, hogy aki sztorizik, nem igazán vonja be a másikat, csupán közösségre van szüksége, és így egyoldalúvá válik a kommunikáció.

3. A PRÉDIKÁLÁS
Amikor prédikálunk, saját gondolkodásmódunk helyességéről igyekszünk meggyőzni a másikat. Mindezek életünk fontos részét képezik, és a hozzánk közel állókkal folytatott beszélgetések során nagyon jó témát biztosítanak. Ám ha mindezt ügyfelünkkel tesszük, túl merevnek tűnhetünk, és nem keltünk pozitív első benyomást. Ne feledjük: általában szerencsésebb, ha először a másik fél érdeklődési körének a megértésére figyelünk, felderítjük, számára mi a fontos, és csak ezután térünk a tárgyra - akár összekötve a két szálat valamilyen módon.

Kifejezetten ügyfélkommunikációval kapcsolatos új munkalehetőségeket itt találunk!

4. A VICCMESÉLÉS
A humor és a lazaság vonzó tulajdonságnak számítanak az első benyomás kialakításában. Mindkettő oldja az embereket, elősegíti a kapcsolatteremtést. A viccmesélés azonban nem veszi olyan jól ki magát, ha egyoldalú, vagyis ha csak mi beszélünk az ügyfelünkhöz. Ezzel őt a hallgatóság szerepére kényszerítjük. A viccekkel amúgy sem árt csínján bánni az üzleti életben. Bizonyára azt gondoljuk, hogy a viccelődésünk szimpatikus másoknak, de egyáltalán nem biztos, hogy amit mi humorosnak tartunk, az más számára is ugyanilyen.

Hogyan kommunikáljunk akkor az ügyfeleinkkel?

- Legyünk érdeklődőek!

- Figyeljünk a másikra!

- Koncentráljunk a munkára, legyünk tárgyilagosak és határozottak, emellett segítőkészek és jó társaság!

- Jegyezzük meg, amit az ügyfelünk a magáról megoszt velünk. Ha kell, tárgyalás után írjunk magunknak egy emlékeztetőt ezekről, így következő alkalommal vissza tudunk ezekre kérdezni. Nagyon pozitív hatása van ennek!

Érdemes odafigyelni a kommunikációnkra minden esetben, és szükség esetén csiszoljunk, tökéletesítsünk rajta. A munkahelyi eredményeink, a közös munka sikere, az előrejutás, a fizetésemelés lehetősége mind nagyban összefügg azzal, hogyan képviseljük magunkat és a munkahelyünket ügyfeleink előtt.


Forrás: Ann de Marais: Első benyomás

 

Készítette: Posta Renáta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: álláskeresés, munka, fizetés, karrier, szakma, ügyfélkommunikáció