A forma ugyan kissé megváltozott, de a tartalom nem: a munkaadó mások véleményét kéri ki - személyesen, írásban vagy épp egy közösségi oldal segítségével -, hogy eldöntse, érdemes-e alkalmazni egy pályázót.

A szakmai ismeretség kialakítása, a szakmai kapcsolatok ápolása különösen napjainkban kiemelt jelentőségű. A munkához jutás lehetőségét jelentősen emeli, ha valakinek jó ajánlója van. Talán még soha nem volt ennyire fontosak a szakmai kapcsolatok, különösen a munkaerő-piacon hátrányos helyzetben levők (pályakezdők, idősebb munkavállalók, kisgyermekes anyukák) számára fontos a jó referencia - hívta fel a figyelmet Herczku Monika, a Profession.hu karrier-tanácsadója.

A klasszikus referenciaadás a mai napig is létezik: a felvételi folyamat során megkérik a jelöltet, hogy adja meg 2-3 volt főnöke, kollégája, ügyfele elérhetőségét, akiknél érdeklődhet a cég HR-ese róla. Természetes, hogy a munkát kereső személy olyan ajánlókat sorol fel, akik pozitív képet festenek róla és segítenek jó irányba billenteni a döntésnél a mérleget.

Szóban vagy írásban

Olyan információkat kérdeznek meg ilyenkor, hogy milyen feladatokat hogyan oldott meg a pályázó, milyen volt a kapcsolata a vezetőkkel, beosztottakkal, vagy épp a jelölt hogyan kezelte a stresszes helyzeteket. Ennek az a célja, hogy a leendő munkáltató az önéletrajzi adatokon és az interjún tett benyomásokon túl is információt szerezzen a jelölt személyiségéről, munkastílusáról, terhelhetőségéről - sorolta Herczku Monika.

Referenciát írásban is lehet adni, ez a referencialevél. Ebben részletezik a jelölt előnyös tulajdonságait, kompetenciáit, szakmai hozzáértését. Ma már egyre többen vannak azok, akik azonnal kérnek a főnöküktől egy ajánlólevelet, amikor eljönnek a cégtől. Így később nem kell külön emiatt visszamenni érte, és álláskereséskor azonnal kéznél van. Nem egy esetben a békés közös megegyezés feltétele is lehet egy pozitív hangvételű referencialevél kiadása.

A referencialevél és a szóbeli referenciaadás szükségességéről megoszlanak a vélemények. Vannak vezetők, akik mindig élnek ezzel a lehetőséggel, és hisznek a módszerben, mások viszont nem vesznek komolyan egy referencialevelet, inkább utána érdeklődnek a jelöltnek a saját kapcsolatrendszerükön keresztül. Hiszen ebben a kis országban úgyis mindenki ismer mindenkit - tette hozzá a tanácsadó.

Közösségi oldal, mint ajánlólevél

A LinkedIn nevű professzionális ismerőskereső oldalon nagy sikerrel vezették be az ajánlás (endorsement) funkciót, ami a ,,like-oláshoz" hasonlóan működik: az oldal a belépés után ajánlgatja 4 véletlenszerűen kiválasztott ismerősünk valamelyik kompetenciáját. Ajánlhatjuk őt, hogy például jól ért a toborzáshoz vagy a projektvezetéshez vagy épp a marketing kommunikációhoz - és a sor a végtelenségig folytatható.

Herczku Monika szerint ez a szinte automatizált klikkelés persze nem vehető túl komolyan, a felhasználók egy pillanat töredéke alatt döntenek, és máris nyomják a gombot. Eddig 550 millió ajánlás született, és a számuk naponta 10 millióval nő.

Ennél egy fokkal jobb a szöveges ajánlás, mert emögött több a felhasználható információ, nagyobb energia- és időbefektetést igényel egy ajánlás a szavakba öntése. Persze tudjuk, hogy ha valaki álláskeresésében van, akkor aktiválja tevékenységét a közösségi oldalakon, és igyekszik minél több közelebbi-távolabbi ismerősét ajánlani (endorse), reménykedve abban, hogy a szívesség kölcsönössé válik, és ő is több ajánláshoz jut ezen a módon - hívta fel a figyelmet a karrier-tanácsadó.

Mindez persze csak akkor számít, ha a potenciális munkáltató képviselője a kiválasztási folyamat során megnézi az illető profilját és fontosnak tartja, hogy hány szakmai ismerőse szerint kompetens bizonyos területeken.

Személyesen is lehet

A személyes ajánlás rendszere sem új keletű, a világon mindenhol alkalmazzák. Különösen a multinacionális cégek szolgáltató központjaiban, illetve a kisebb magyar vállalkozásoknál élnek a személyes ajánlás eszközével.

A cégek ezekben a programjaikban arra ösztönzik a dolgozóikat, hogy egy-egy megüresedett állásra ajánlják azokat az ismerőseiket, akik szerintük megfelelnének a munkakörre. Ha az ismerős beválik, és 6 hónap (esetleg egy év) után is a cégnél marad, akkor az ajánló egy előre meghatározott összeget kap (például egyhavi fizetést) vagy egy értékesebb ajándékot.

A belső ajánlási rendszer létező gyakorlat, van ahol kidolgozott folyamatot takar és a belső toborzás jól bevált eszközeként használják, míg máshol csak ad hoc jelleggel működik. Azoknál a cégeknél, ahol magas a fluktuáció (például a call centerekben), ott hamarabb vált a vállalati kultúra részévé.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Költséghatékony, de nem kockázatmentes

Ha sikerül egy ajánlott ismerőssel betölteni az állást, akkor a cég megspórolja a külső tanácsadónak, munkaerő-közvetítőnek vagy toborzónak fizetendő összeget. A személyes ajánlásnál az az egyik legnagyobb előny, hogy az ajánló jól ismeri a cégkultúrát, a feladatokat, a munkakörülményeket, emellett pedig az általa ajánlott személyt is ismeri. Van rálátása arra, hogy az illető megtalálhatja-e szakmai számításait a cégnél, képes lesz-e beilleszkedni az adott közösségbe.

Ha az ajánlási rendszer jól kidolgozott, a jutalom elég motiváló, akkor a munkatársak szívesen ajánlják majd egy-egy ismerősüket. És az is fontos, hogy a dolgozók úgy érezhetik ezáltal magukat, hogy így maguk is hozzájárultak ahhoz, hogy egy jó hangulatú csapatban, szimpatikus emberekkel dolgozhassanak együtt.

A kockázati elem is jelen van: mi történik akkor, ha az ajánlott ember nem válik be és még próbaidő alatt elmegy vagy elküldik? Bármelyik fél kezdeményezze a gyors elválást, az mindenképpen kellemetlen az ajánlóra nézve, aki még a jutalomtól is elesik. Ezért érdemes alaposan átgondolni, hogy az ember mikor éljen a személyes ajánlás lehetőségével, mert a privát kapcsolat is megromolhat egy rosszul elsülő ajánlás miatt.

Herczku Monika hozzátette: az ajánlás nem jelent különleges elbánást, hiszen az ajánlott jelentkezőknek is végig kell menniük a felvételi folyamaton, ugyanúgy, mint a többieknek. Ugyanakkor tanulmányok kimutatták, hogy ha valaki ajánlással érkezik, akkor az esélyei duplájára nőnek, hogy behívják egy interjúra. Fontos, hogy egy megbízható, már bevált ember ajánlotta, így a cég képviselője is hajlamos arra gondolni, hogy ő is egy megbízható, jó szakember lesz.